توافق بریتانیا با اتحادیه اروپا رای می‌آورد؟

زورآزمایی موافقان ومخالفان برگزیت

کدخبر: ۲۶۲۷۲۰
اقتصادنیوز: ترزا می ‌هشدار داده اگر پارلمان توافقش با اتحادیه اروپا را نپذیرد، ممکن است اصلا برگزیتی رخ ندهد. این جدی‌ترین هشدار نخست‌وزیر بریتانیا درخصوص بلاتکلیفی پارلمان برای تایید توافق مدنظر ترزا می ‌است. به گزارش سی‌ان‌ان، ترزا می‌ گفته است که قرارداد را امضا کنید یا ریسک عدم خروج از اتحادیه اروپا را بپذیرید.
زورآزمایی موافقان ومخالفان برگزیت

به گزارش اقتصادنیوز ترزا می ‌با این سخنان قصد داشته میزان حمایت از توافق خود با اتحادیه اروپا را درست یک روز پیش از رای‌گیری حیاتی در پارلمان بالا ببرد. این رای‌گیری قرار است امروز انجام شود. این درحالی است که وی قصد داشت این توافق را سال گذشته میلادی به رای بگذارد که در لحظات آخر با توجه به جو منفی حاکم نسبت به این توافق آن را لغو کرد.

ترزا می ‌در سخنرانی‌اش که در برابر کارکنان کارخانه‌ای در «استوک آن ترنت» انجام داد گفت که بخش اعظمی از طرفداران برگزیت بر این باورند که پارلمان باید وظیفه‌اش را در قبال نتیجه رفراندوم سال ۲۰۱۶ انجام دهد. او گفت: اگر اکثریت پارلمان همچنان خواهان خروج اساسی باشند،  بریتانیا ممکن است به حضور در  اتحادیه اروپا  ادامه دهد. ترزا می ‌همچنین در مطلبی که در روزنامه اکسپرس منتشر شد، نوشته است: چنین اقدامی (رد توافق ترزا می ‌با اتحادیه اروپا)، فاجعه‌بار و نقض غیرقابل ‌بخشش اعتماد به دموکراسی  ما خواهد بود. او ادامه داد: از این رو پیام من به پارلمان ساده است؛ زمان آن فرارسیده که  بازی  را کنار بگذاریم و کاری را انجام دهیم که برای کشورمان درست است.

برخی اما می‌گویند امروز روز سرنوشت نخست‌وزیر بریتانیا به حساب می‌آید. او که در ماه دسامبر قرار بود این توافق را به رای بگذارد، به‌طور موقت رای‌گیری را به تاخیر انداخت تا شاید بتواند اروپایی‌ها را متقاعد کند که این توافق کمی نرم‌تر نوشته شود تا شاید بتواند نظر هم‌حزبی‌های خود را به‌دست آورد. اما کارشناسان می‌گویند انتظار ندارند که اکثریت پارلمان نظر خود را عوض کند.

او در ادامه سخنرانی‌اش گفت: هیچ شکی وجود ندارد که می‌توان بدون توافق هم ادامه داد اما اکثریت مردم بر این باورند که بدون قید و شرط نباید اروپا را ترک کرد و برخی دیگر نیز ممکن است خواهان طرح پرسش مجدد در قالب رفراندوم باشند.

به‌رغم این سخنان پر آب و تاب، امروز، احتمال شکست ترزا می‌ بسیار بالا است. در همین حال نمایندگان حزب کارگر در نظر دارند بلافاصله بعد از شکست احتمالی ترزا می ‌در مجلس عوام، طرح رای عدم اعتماد به نخست‌وزیر را به جریان بیندازند.

 با توجه به وضعیت فعلی  دولت  محافظه‌کار بریتانیا به‌نظر می‌رسد برگزاری  انتخابات  پیش از موعد یا دست‌کم برگزاری همه‌پرسی دوم در مورد برگزیت گزینه‌های دور از انتظاری نباشند. در این راستا جرمی هانت،  وزیر خارجه  بریتانیا روز جمعه هشدار داد که در صورت رد توافق برگزیت در مجلس عوام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تحقق نخواهد یافت.

جین مریک، کارشناس مسائل بریتانیا در سی‌ان‌ان نوشت: این هفته، هفته تاریخی بریتانیا به‌حساب می‌آید که هیچ‌کس نمی‌داند چگونه قرار است به اتمام برسد.

ترزا می، شاید این هفته تاریخی را باید در ماه دسامبر تجربه می‌کرد اما او در آن زمان به‌دنبال خریدن وقت بود تا بتواند اوضاع بد دولتش را سامان دهد.

پیتر هن‌سی، کارشناس مسائل پارلمانی بریتانیا می‌گوید: ما وارد روزهای فوق‌العاده‌ای شده‌ایم. هفته‌ای تاریخی در پیش است.

جین مریک بر این باور است که ترزا می، برنده این میدان نخواهد بود و حتی هشدار چندین نفر از موافقان ترزا می، در این‌باره تاثیرگذار نخواهد بود.

این شکست می‌تواند برای ترزا می ‌عواقبی در پی داشته باشد. به‌عنوان مثال می‌تواند نخست‌وزیر بریتانیا را وادار کند تا دست به استعفا بزند.

در این میان ترزا می ‌اصرار دارد که وی تنها فردی است که می‌تواند برگزیت را رقم بزند و بعد از او ممکن است داستان خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا عوض شود.

یکی دیگر از گزینه‌ها اما می‌تواند رفراندوم دوم باشد. البته هر دو حزب عمده در مجلس عوام بریتانیا تمایل چندانی به برگزاری رفراندوم دوم ندارند. البته نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حامیان رفراندوم دوم در ماه‌های اخیر افزایش یافته‌اند. با این حال جرمی کوربین، دبیرکل حزب کارگر بریتانیا با برگزاری رفراندوم دوم مخالف است. حزب کارگر همچنین اعلام کرده است که با خروج بدون توافق هم مخالف است. این درحالی است که عمده مخالفت‌ها از درون خود حزب محافظه‌کاران صورت می‌گیرد.

حتی استیون بارکلی، وزیر برگزیت در دولت بریتانیا، از توافق به‌دست آمده از طرف نخست‌وزیر بریتانیا رضایتی ندارد. جرمی کوربین هم روز یکشنبه بار دیگر گفت گرچه بسیاری از افراد و گروه‌ها در بریتانیا موافق رفراندوم دیگری بر سر برگزیت هستند، اما او موافقتی با رفراندوم دوم ندارد. کوربین در گفت‌وگو با شبکه خبری بی‌بی‌سی درباره عواقب خروج سازمان‌نیافته بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت این اقدام یک فاجعه برای  اقتصاد  خواهد بود. رهبر حزب کارگر بریتانیا گفت در صورتی که توافق مورد نظر ترزا می ‌در مجلس عوام با شکست روبه‌رو شود او خیلی زود طرح عدم اعتماد به ترزا می ‌را به مجلس عوام تحویل خواهد داد.

روزنامه گاردین نیز نوشت که طرح رای عدم اعتماد به ترزا می، در صورت شکست توافق پیشنهادی او در مجلس عوام، پس از چندساعت تقدیم مجلس می‌شود و نمایندگان می‌توانند یک روز بعد در مورد آن رای بدهند. یکی از ابهام‌های پیش‌نویس توافق‌نامه برگزیت به نحوه کنترل مرزهای ایرلند شمالی با جمهوری ایرلند مربوط است. ایرلند شمالی بخشی از بریتانیا محسوب می‌شود و جمهوری ایرلند کشوری مستقل و عضو اتحادیه اروپا است. حزب اتحادگرای دموکراتیک  ایرلند  شمالی نسبت به توافق پیشنهادی نخست‌وزیر بریتانیا ابراز تردید کرده است. ترزا می ‌اما برای تصویب این طرح در پارلمان به رای این حزب نیاز دارد. مجلس عوام بریتانیا در مجموع ۶۵۰ کرسی دارد و ترزا می‌ برای تایید توافق خود نیازمند ۳۱۸ رای است.

04-01

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید