سالانه چه میزان به کشاورزان ایرانی غرامت پرداخت می‌شود؟

کدخبر: ۲۶۴۸۰۳
اقتصادنیوز: قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی گفت: این صندوق سالانه 300 میلیارد تومان به کشاورزان و بهره بردارانی که محصولات آنها زیان دیده، غرامت پرداخت می کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، محمد ابراهیم حسن نژاد شنبه در نشست هم اندیشی ستاد بیمه کشاورزی استان فارس در شیراز افزود: ضریب بیمه محصولات کشاورزی در برخی از مناطق کشور 65درصد است و این امر بیانگر این است که کشاورزان اینگونه مناطق در تولید محصول، خسارت های زیادی متحمل می شوند.

وی بیان داشت: پیشتر در برخی از استان ها برای تمام محصولات، تعرفه بیمه ای یکسان وجود داشت اما از سال 62تا 96 نزدیک به 9 هزار تعرفه معین شده و در سال 97 نیز در حوزه کشاورزی 105 هزار منطقه و تعرفه مجزا در نظر گرفته شده است.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور گفت: ظرف چند سال اخیر، فارس در حوزه کشاورزی جزو استان های با ریسک بالا شناخته شده، خسارت ها در حوزه زراعت این استان بسیار زیاد است به گونه ای که در این مدت، سالانه بیش از 100 میلیارد تومان غرامت به بخش کشاورزی فارس پرداخت شده است.

وی اضافه کرد: با توجه به آمار های موجود که هم اینک در دست بررسی است، در سال 97 خسارت های استان فارس در حوزه کشاوری به بیش از 150 میلیارد تومان خواهد رسید.

حسن نژاد با بیان اینکه که امکان پرداخت تمام خسارت ها به کشاورزان وجود ندارد، اظهار داشت: نهادهای بیمه گر حوزه کشاورزی در جهان تنها به صورت موردی محصولات کشاورزی را بیمه می کنند اما در ایران روند کار اینگونه نیست و شرکت های بیمه گر علاوه بر محصولات، خسارت های وارده به کشاورزان را نیز باید پرداخت کنند از این رو میزان تعهد های پرداختی حجم بسیار زیادی می شود.

حسن نژاد، در مورد نحوه تعیین حق بیمه کشاورزان هم گفت: در نظر گرفتن ضریب خطر و هزینه های شرکت های بیمه گر به صورت متوسط در ضریب تعهد این شرکت ها، تعیین کننده میزان حق بیمه پرداختی به کشاورزان است.

او گفت: اگر میزان تعهدهای پرداختی شرکت های بیمه گر کم تر از انتظار کشاورزان است این امر به سبب درصد بالای ضریب خطر در این مناطق است.

این مقام مسئول ادامه داد: نزدیک به 50 درصد کشاورزانی که اقدام به بیمه محصولات کشاورزی خود کرده اند از شرکت های بیمه گر با توجه به میزان خسارت های وارده به محصولاتشان، غرامت دریافت کرده اند اما به دلیل میزان بالای خسارت های وارده، نمی توان تمام غرامت این خسارت ها را پرداخت کرد.

قائم مقام صندوق بیمه کشاورزی کشور اظهار داشت: ظرف سال های 91 تا 95 بیش از 24 هزار واحد تولید مرغ اعلام خسارت کردند اما از این تعداد 10 هزار واحد غرامت دریافت کردند.

حسن نژاد افزود: با ارزیابی هایی که صورت گرفت در سال 96 تنها یک هزار و 200 واحد تولید مرغ درخواست غرامت داشتند که در مجموع به آنها 300 میلیارد تومان غرامت پرداخت شد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید