طهماسب مظاهری تحلیل کرد:

آرامش بازار ارز ادامه خواهد یافت؟

کدخبر: ۲۶۴۸۷۶
وضعیت بازار ارز به چه شکل خواهد بود و آیا آرامش فعلی بازار تداوم خواهد یافت؟ طهماسب مظاهری، رئیس کل اسبق بانک مرکزی کلید این سوال را در واکنش بانک مرکزی به سیاست‌های مخرب دولت می‌بیند.
آرامش بازار ارز ادامه خواهد یافت؟

به گزارش اقتصادنیوز، مظاهری در این باره به تجارت فردا گفت: بانک مرکزی توانست با مجموعه اقداماتی بازار را به یک نرخ متعادل برساند. در این آرامش ایجادشده، تقاضای عمومی برای خرید ارز و سکه به منظور حفظ ارزش دارایی‌ها کاهش یافت. الان دیگر کسی برای حفظ دارایی خود ارز ذخیره نمی‌کند. چون حس می‌کند بازار به ثبات رسیده است. تا زمانی که بانک مرکزی در حفظ آرامش بازار موفق باشد، انتظارات مردم هم کنترل و تقاضای چند میلیارددلاری برای ذخیره ارز از بازار خارج می‌شود.

او ادامه داد: اما دغدغه اصلی این است که آیا این آرامش ادامه‌دار خواهد بود یا نه؟ جواب این سوال به نظرم نزد بانک مرکزی نیست و نزد دولت است. چون در حالی که بانک مرکزی تمام تلاش خود را بر مهار نرخ ارز گذاشته، دولت اقداماتی انجام می‌دهد که نتیجه آن جز افزایش نقدینگی نیست. تجربه چند سال گذشته نشان داده که دولت با سیاست‌های خود منجر به افزایش نقدینگی می‌شود. این نقدینگی منجر به بروز تورم و در نهایت افزایش نرخ ارز می‌شود. دولت باید از اقدامات تورم‌زا و سیاست‌هایی که منجر به بروز نقدینگی می‌شود خودداری کند.

مظاهری معتقد است اگر دولت از این سیاست‌ها دست برنداشت، بانک مرکزی نباید در تله سرکوب نرخ ارز بیفتد. یعنی باید در قدم اول مانع رشد نقدینگی توسط دولت و بودجه شود.

رئیس کل اسبق بانک مرکزی افزود: اما اگر نتوانست مانع رشد نقدینگی شود، باید آن را به ‌عنوان یک واقعیت بپذیرد و اجازه دهد این تورم اثر خود را بر بازار ارز بگذارد نه آنکه آن را سرکوب کند. یعنی برخلاف رویه‌های قبلی که دولت‌ها و بانک مرکزی نرخ ارز را سرکوب می‌کردند و اجازه افزایش بطئی نرخ ارز متناسب با افزایش نرخ تورم را نمی‌دادند، این بار آقای همتی باید اجازه دهد نرخ ارز کم‌کم تعدیل شود. جز این، هر سیاستی ما را گرفتار سرکوب ارز و جهش نرخ آن خواهد کرد. تجربه نامطلوبی که بارها تکرار شده و همه تبعات آن را می‌دانیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید