پیشنهاد دریافت پلکانی مالیات حقوق در سال ۹۸

کدخبر: ۲۶۵۱۴۲
اقتصاد نیوز: سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور، گفت: دولت در نظر دارد سال آینده با مالیات پلکانی، افزایش حقوق یکسان ۲۰ درصدی را جبران کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا، مژگان خانلو شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با بیان اینکه سال آینده می‌خواهیم با مالیات پلکانی ضریب حقوق یکسان ۲۰ درصد را جبران کنیم، اظهار داشت: ۳۲ هزار میلیارد تومان بار مالی این افزایش ضریب حقوقی به جز بیمه ها، عیدی و ... است.

وی افزود: نسبت هزینه های جاری به تولید ناخالص داخلی، ۱۴ درصد ثابت است. یک میلیون و ۵۹۳ هزار نفر تعداد حقوق بگیران هستند که به صورت متمرکز حقوق آنان از خزانه پرداخت می شود. سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور،  گفت: ۸۷ درصد این افراد زیر ۴ میلیون تومان حقوق می گیرند، ۷ هزار و ۷۵۳ نفر حقوق ۷ تا ۸ میلیون تومان، ۶ هزار و ۷۸ نفر حقوق بین ۸ تا ۹ میلیون تومان و ۵ هزار و ۳۷۴ نفر حقوق ۹ تا ۱۰ میلیون تومانی دریافت می کنند.

خانلو گفت: گزینه دولت در افزایش حقوق‌ها اعمال ضریب یکسان برای همه و دریافت پلکانی مالیات است. درباره تهیه معیشت مردم نظر دولت اصلاح رویه های موجود بر اساس تامین کالاهای اساسی با نرخ ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومان است، اما روش های توزیع باید آسیب شناسی شود.

وی ادامه داد: راهکار این نیست که صورت مسئله را پاک کنیم و کالاهای اساسی توزیع نشود.  ۱۴ میلیارد دلار که در بودجه برای تامین کالاهای اساسی پیش بینی شده مربوط به کالاهای اساسی، یارانه، نهاده های تولید و دارو و تجهیزات پزشکی است.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه ریزی و بودجه کشور،  گفت: صرفه جویی در هزینه های شرکت‌های دولتی معنادار نیست. شرکت های دولتی بر اساس "درآمد هزینه" و قانون تجارت اداره می‌شوند و به دولت سود سهام و مالیات که در مجموع ۷۵ درصد می‌شود پرداخت می‌کنند.

خانلو گفت: ۲۵ درصد از این رقم مربوط به مالیات و ۵۰ درصد سود ویژه است، در حالی که از شرکت‌های خصوصی فقط ۲۵ درصد مالیات گرفته می‌شود. وی افزود: صرفه جویی در شرکت های دولتی موجب درآمدزایی برای دولت نمی‌شود و این از اساس درست نیست. آنچه که در بودجه شرکت های دولتی به عنوان سایر پرداخت ها آمده مربوط به شرکت پخش و پالایش فرآورده های نفتی یا یارانه گندم و ... است.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید