تشکیل جلسه کمیته دستمزد 98

کدخبر: ۲۶۵۱۵۰
اقتصاد نیوز: رئیس مجمع نمایندگان کارگران استان تهران درباره تعیین سبد معیشت خانوار کارگران در کمیته مزد گفت:در کمیته مزد، تعیین دستمزد کارگران با توجه به تبصره ۲ ماده ۴۱ قانون کار یعنی تعیین سبد معیشت خانوار صورت می پذیرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ محمدرضا تاجیک، عضو کمیته مزد شورایعالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با اشاره جلسه امروز کمیته دستمزد 98 گفت: نمایندگان کارگری در کمیته مزد 98 تلاش می‌کنند، سبد معیشت خانوار کارگران را با توجه به آخرین قیمت ها و طبق چارچوب قانونی بدست آورند و با محاسبه تورم سالانه به سبد معیشت خانوار مبنای مناسبی برای دستمزد بدست آورند تا بتوانند بخشی از عقب‌ماندگی مزدی کارگران را جبران کرد.

وی با توجه به اولین جلسه کمیته مزد 98که روز دوشنبه 8 بهمن برگزار می‌شود، گفت: در کمیته مزد، تعیین دستمزد کارگران با توجه به تبصره 2 ماده 41 قانون کار یعنی تعیین سبد معیشت خانوار صورت می پذیرد.

تاجیک به حضور نمایندگان کارگری، کارفرمایی و دولت در نشست 8 بهمن کمیته مزد اشاره کرد و افزود: سال گذشته سبد معیشت خانوار مورد بررسی قرار گرفت و 2 میلیون و 680 هزارتومان تعیین شد. در بررسی که در مرداد سال جاری صورت گرفت 800 هزار تومان به این مبلغ افزوده شد و درجلساتی که هر دو هفته یک بار تا پایان سال جاری و به منظور تعیین مزد سال 98 انجام می‌شود، هزینه معیشت خانوار بسته به میزان افزایش قیمت کالا و خدمات و تاثیر آن مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

نماینده کارگران درجلسه شورای عالی کار افزود: متأسفانه در سال‌های گذشته هرساله دولت تورم سالانه را به حداقل حقوق مبنای افزایش دستمزد قرار می‌داد که این مبنای نامناسبی برای نادرستی بود ،اما می بایست تورم هزینه‌های معیشت یک خانوار ملاک تصمیم گیری قرار گیرد و باید این هزینه مبنای محاسبه قرار گیرد و ما تلاش می‌کنیم مبنای پرداخت مزد در سال آتی تورم هزینه معیشت و حداقل معیشت توافقی ملاک باشد نه اینکه متناسب با تورم مبلغی به حداقل مزد افزوده شود.

وی گفت: مطابق تصمیمات اخیر ،چانه‌زنی‌ها به این سمت حرکت می‌کند که افزایش دستمزد با توجه به مبلغ سبد معیشت اعمال شود نه اینکه نرخ تورم به حداقل حقوق افزوده شود و این امیدواری وجود دارد که با موافقت این فرمول دستمزد کارگران در ارائه یک برنامه محاسبه شده در چند سال اصلاح شود و فاصله حداقل مزد با سبد معیشت از بین برود.

تاجیک اظهار داشت: میان برآوردهای کارگری و کارفرمایی همواره فاصله زیادی وجود دارد. ولی بر اساس اصل سه جانبه گرایی و براورد میدانی از بازار و میادین و ... ، رقمی را با توجه به مستندات قانونی به عنوان تعیین سبد معیشت پس از توافق به شورایعالی کار اعلام می نمایند

تاجیک درباره بسته حمایتی کارگران نیز گفت:‌با وجود اعلام ارائه بسته حمایتی به تمامی کارگران گزارش‌های زیادی از بخش‌های مختلف وجود دارد که از واریز نشدن بسته حمایتی کارگران حکایت دارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید