تشدید تحریم های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا

کدخبر: ۲۶۶۰۴۵
اقتصاد نیوز: خزانه داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های آمریکا، نهادهای خارجی را از تجارت با ونزوئلا با استفاده از سیستم مالی آمریکا یا واسطه های آمریکایی پس از ماه آوریل منع می‌کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ تحریم‌های آمریکا به شدت معاملات نفتی بین ونزوئلا و سایر کشورها را محدود می‌کند و شبیه به تحریم های اعمال شده بر ایران است ولی وسعت کمتری دارد . 

خزانه داری آمریکا مشخص کرده این تحریم‌ها نهادهای خارجی را از تجارت با ونزوئلا با استفاده از سیستم مالی آمریکا یا واسطه های آمریکایی پس از ماه آوریل منع می‌کند. با توجه به اینکه بیشتر معامله های نفتی با دلار انجام می شود، انتظار می‌رود تلاش‌های ونزوئلا برای یافتن خریدار در سراسر دنیا به جایی نرسد . 

مقامات آمریکا شرکت نفت دولتی پترولیوس ونزوئلا را در همین هفته تحریم کردند تا منبع اصلی درآمد خارجی مادورو را قطع کنند . 

پس از انتخاب مادورو در انتخابات سال گذشته که به نظر با تقلب همراه بود، اکثر جوامع غربی از خوان گوایدو، رهبر مخالفان حمایت می‌کنند . 

رابرت مک نالی، رئیس راپیدان انرژی، یک مرکز مشاوره در واشنگتن گفت:« از یک طرف، تحریم‌ها هنوز به شدت تحریم های ایران نرسیده اند. ما کشورهایی را که با ونزوئلا معامله می‌کنند از تجارت در آمریکا منع نکرده‌ایم . از طرف دیگر، هدف تغییر رژیم بسیار واضح است» . 

ونزوئلا نفتش را به خریدارانی از سراسر جهان و اروپا می فروشد و به دنبال خریداران دیگری است تا 500 هزار بشکه روزانه فروش خود به آمریکا را جبران کند . 

خریداران اروپایی از قبل به خاطر نگرانی از نحوه پرداخت پول نفت، از  دریافت محموله‌های نفت ونزوئلا خودداری کرده بودند. احتمال پیوستن اروپا هم به تحریم‌ها وجود دارد . 

یک مقام اجرایی در یک اتاق بازرگانی مهم گفت:« اگر عرضه کننده ای بتواند بدون استفاده از سیستم مالی آمریکا معامله کند، چیزی را نقض نکرده است ولی بازاری را پیدا کنید که از این سیستم مالی استفاده نکند» . 

سخنگویان شرکتهای ویتول و ترافیگورا، دو تاجر بزرگ کالا هر دو گفتند که از تحریم ها پیروی می کنند . 

اد مورس، سرپرست تحقیقات کالا در سیتی گروپ گفت:« خریداران جایگزین کمی برای نفت خام سنگین ونزوئلا که به آمریکا فرستاده می‌شد وجود دارد. مشخص نیست آیا در سراسر جهان جای خالی برای 500 هزار بشکه در روز نفت خام وجود داشته باشد یا نه» . 

تحریم های شدید سرمایه های مالی شرکت نفت دولتی ونزوئلا را بسته اند و شرکت‌های آمریکایی مجبورند پول نفت خریداری شده از ونزوئلا را به حسابهایی بریزند که توسط گوایدو،  رهبر مخالفان ونزوئلا و رئیس جمهور موقت خودخوانده این کشور کنترل می شود . 

این اقدام تنها بخشی از تلاش برای بیرون کردن مادورو است. طی دولت مادورو، یک بحران اقتصادی سخت ایجاد شد که باعث فرار میلیون‌ها نفر از کشور در بحبوحه افزایش بیش از حد تورم و کمبود منابع اصلی شده است . 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید