پیش‌بینی کاهش قیمت دلار تا کانال 10 هزار تومان

کدخبر: ۲۶۶۰۴۹
اقتصاد نیوز: نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران وچین بااشاره به ایجاد سازوکار مالی ایران و اروپا«اینس تکس»گفت:هر رخنه‌ای در دیوار تحریم ترامپ موفقیت است و پیش‌بینی می‌کنم دلار به کانال ۱۰ هزار تومان بازگردد.
پیش‌بینی کاهش قیمت دلار تا کانال 10 هزار تومان

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا؛ مجیدرضا حریری درباره سازوکار مالی ویژه اروپا با ایران موسوم به INSTEX (اینس‌تکس) گفت: هر نوع گشایش و رخنه ای در دیوار تحریمی که دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا برای ایران طراحی کرده، یک موفقیت محسوب می شود.

وی با اشاره به مسائل واقعی تجاری، مشکلات داد و ستدها و نقل و انتقالات بانکی گفت: این ساز و کار از نظر روانی نیز بر بازار تاثیر مثبت خواهد گذاشت. نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین تصریح کرد: ساز و کار تعریف شده «اینس تکس» که بیشتر نوعی شرکت حسابداری و هابی برای تسویه و مبادله است، حتی اگر بخواهد در سطح غذا و داور با ایران کار کند، گامی به جلو محسوب می شود زیرا کشورهای اروپایی طی هشت ماه گذشته حتی یک قدم در این راستا برنداشته بودند.

حریری اعلامیه ثبت اینس تکس در فرانسه را که مدیری آلمانی دارد و انگلیسی ها بر روند آن نظارت دارند سیاسی توصیف کرد و افزود: با این حال از نظر تکنیکال، راه های قابلیت تعمیم این ساز و کار به سایر صندوق های اختصاصی دیگر کشورها وجود دارد.

عضو اتاق بازرگانی تاکید کرد: اگر بتوانیم حلقه ای از صندوق های اختصاصی دیگر کشورها به ساز و کار «اینس تکس» اروپا تشکیل دهیم، به طور حتم شرایط کشور نسبت به چند ماه اخیر بسیار بهتر خواهد شد.

وی با طرح این سوال که در حال حاضر موضوع اصلی این است که با این ساز و کار، تجارت درباره کالاهایی که تحت تحریم یکجانبه آمریکا قرار دارند، چگونه خواهد بود، اظهار داشت: انتظار اصلی ما این بود که اروپایی ها به صراحت موضع خود را درباره تجارت کالاهایی که مشمول تحریم آمریکا هستند، اعلام کنند. اگر با این ساز و کار نیز نتوان تحریم آمریکا را دور زد، نکته منفی این ساز و کار خواهد بود زیرا که در نهایت ما در تامین کالا و مواد مورد نیاز خود به مشکل می خوریم.

نایب رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین در عین حال افزود: بازار ارز در ایران طی ماه های گذشته علاوه بر شرایط و مشکلات ساختاری و قدیمی اقتصادی، تحت تاثیر فضای روانی نیز بوده است و در صورتی که به درستی مدیریت شود، راه اندازی این ساز و کار اثر مثبتی بر بازار خواهد داشت.

حریری ادامه داد: بانک مرکزی در ماه های گذشته و از زمان ریاست عبدالناصر همتی نشان داده که به راحتی می تواند بر موج های مثبت سوار شود و به نظرم این بار می تواند هوشیارانه تر از قبل سوار بر این موج شود.

عضو اتاق بازرگانی گفت: دلار در ۱.۵ ماه گذشته در کانال ۱۰ هزار تومانی ثبات داشت ولی به دلیل تعلل اروپایی ها در زمینه این ساز و کار مالی و همچنین تصویب نشدن لوایح مرتبط با FATF افزایش یافت. امیدوار هستیم بتوانیم اثر روانی در بازار ارز را کنترل کنیم. وی افزود پیش بینی من این است که دلار بعد از راه اندازی «اینس تکس» به کانال ۱۰ هزار تومان بازگردد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید