عدم همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک

کدخبر: ۲۶۶۲۷۹
اقتصادنیوز: رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بانک‌ها در پرداخت تسهیلات به صنایع کوچک همکاری لازم را ندارند، گفت: در تحقیقی که از سوی اتاق درباره صنایع کوچک صورت گرفته اطلاعات جمع آوری شده و پیشنهادات به صورت کتابچه به دولت ارائه خواهد شد.

به گزارش اقتصادنیوز؛ ابوالفضل روغنی گلپایگانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادخبرگزاری میزان اظهار کرد: کار بزرگ علمی تکنیکی و میدانی توسط کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی انجام شده است و همه صنایع کوچک کشور با همکار دو دانشگاه بزرگ صنعتی کشور مورد رصد قرار گرفتند.

وی با بیان اینکه حتما باید این صنایع مورد توجه قرار گیرند گفت: در تحقیقاتی که انجام دادیم اطلاعات جمع آوری شده و پیشنهادات به صورت کتابچه به دولت ارائه خواهد شد که می‌تواند یک خط مشی و استراتژی خوبی برای مسئولان کشور باشد.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران افزود: کشور باید تکلیف خود را با صنایع کوچک و متوسط مشخص کند بدین معنی که آیا می‌خواهیم اقتصاد کشور  را بر مبنای این صنایع اداره کنیم یا می خواهیم صنایع بزرگ معرف موتور اقتصاد کشور باشد این پارادوکسی است که اکنون وجود دارد.

وی با بیان اینکه در تحقیقی که انجام شده نخست باید مسئولان استراتژی خود را درباره صنایع کوچک مشخص کنند، گفت: صنایع کوچک دچار مشکلاتی از جمله نقدینگی، بازار، مواد اولیه و موارد دیگر هستند که قابلیت برطرف شدن از سوی بسیاری از این صنایع وجود ندارد.

روغنی گلپایگانی ادامه داد: بنابراین آیتکس و سیستم خوشه‌های صنعتی ایجاد شده تا این صنایع که توان مالی بالایی ندارند و در بحث تولید و صادرات دچار مشکل هستند کمک کنند و وضعیت را به نفع این صنایع تغییر دهند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد اشتغال صنعتی کشور در بنگاه‌های کوچک و صنعتی است و حدود ۸۰ هزار واحد صنعتی در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند که بخش زیادی از تولید کشور را به خود اختصاص می‌دهند.

روغنی گلپایگانی گفت: یکی از مشکلات صنایع کوچک مشکل نقدینگی است که به دلیل اینکه تضامین کافی را ندارند پرداخت از سوی بانک‌ها بسیار سخت صورت می‌گیرد که می‌توانند به صورت کنسرسیوم اقدام به دریافت این منابع کنند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی ایران افزود: دولت برای اینکار دو پروژه را مدنظر قرار داد، یکی طرح حمایت از تولید با بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومان و طرح دیگری با بودجه ۳۰ هزار میلیارد تومانی اما نتوانست اینکار را انجام دهد و از طرفی بانک‌ها نیز همکاری و همراهی لازم را با صنایع کوچک در پرداخت تسهیلات نداشتند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید