کشورهای دیگر هم به اینستکس می‌پیوندند؟

کدخبر: ۲۶۷۶۰۹
اقتصاد نیوز: معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت:‌ احتمال پیوستن سایر کشورها به اینستکس بسیار قوی است و می‌توان امیدوار بود که در قدم‌های بعدی کالاهای دیگری به غیر از غذا و دارو مشمول تبادلات کالایی شود.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا؛ کمال سیدعلی درباره راه اندازی کانال مالی اروپا گفت: اروپا تلاش می‌کند تا پس از آنکه آمریکا از برجام خارج شد این توافق را زنده نگه دارد. ایجاد کانال ویژه مالی میان ایران و اروپا گامی رو به جلو و اقدامی با ارزش است اما اینکه با این مکانیسم چه شرکت‌هایی بتوانند از آن استفاده کنند، مشخص نیست و ابهام‌ها کماکان بر جای خود باقی است.

وی ادامه داد:‌ البته وقتی سیستم‌های اداری سه کشور به تفاهمی رسیده‌اند تا اینستکس را راه‌اندازی کنند، نشان‌ می‌دهد میزانترس آنها از تحریم‌های احتمالی آمریکا کاهش یافته و دولت‌هایی که در این تصمیم مشارکت کرده‌اند، موفق می‌شوند تا تبادلات مالی ایران را در برخی از بخش‌های کالایی تسهیل کنند.

معاون اسبق ارزی بانک مرکزی گفت:‌ احتمال پیوستن سایر کشورها به اینستکس بسیار قوی است و می‌توان امیدوار بود که در قدم‌های بعدی کالاهای دیگری به غیر از غذا، دارو و تجهیزات پزشکی مشمول تبادلات کالایی در این کانال شوند.

اجرای اینستکس منوط به پذیرش FATF

وی افزود: اجرای این توافق منوط به پذیرش و تصویب FATF  در ایران است و تلاش‌های زیادی برای پذیرش وتصویب آن در کشور در حال انجام است و بانک‌های کشورهایی مانند چین که بیشترین تبادلات مالی ایران با آنها است خواستار آن هستند که ایران به این قوانین بین‌المللی مالی بپیوندد.

سیدعلی گفت: فروشنده کالا برای ایران از طریق اینستکس می‌توانند شرکت‌های بزرگ و کوچک باشند، اما نگرانی شرکت‌های بزرگ همچنان پابرجاست و ممکن است با احتیاط زیاد در این مسیر گام بردارند.

وی ادامه داد:‌ اینستکس اجرایی می‌شود و قرار نیست که کار مخفیانه‌ای توسط آن انجام شود. اروپایی‌ها پذیرفته‌اند که با شفافیت در این مسیر قدم بردارند و نگرانی عمده‌ای هم در این زمینه وجود ندارد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید