صدور کارت بازرگانی و عضویت اتاق تهران + جزئیات

کدخبر: ۲۶۷۹۳۶
اقتصادنیوز: اتاق بازرگانی تهران اعلام کرد: سهم کارت‌های بازرگانی حقوقی و حقیقی از کل کارت‌های عضویت و بازرگانی اتاق تهران در حال حاضر بالغ بر ۸۱ درصد است.
صدور کارت بازرگانی و عضویت اتاق تهران + جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان، برابر گزارش آماری منتشر شده از سوی واحد عضویت و گواهی مبداء اتاق بازرگانی تهران، سهم کارت‌های بازرگانی حقوقی و حقیقی از کل کارت‌های عضویت و بازرگانی اتاق تهران، در حال حاضر بالغ بر ۸۱ درصد است. همچنین آهنگ رشد اعضای اتاق تهران، نشان از همبستگی مستقیم آهنگ رشد با توسعه خدمات اتاق به اعضاء دارد.

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران قصد دارد به منظور ارائه عملکرد خود، با انتشار سلسله گزارش‌هایی مبتنی بر آمار و تحلیل مرتبط، نقاط قوت و ضعف خود و نیز فراز و فرود‌های اقدامات و فعالیت‌هایش در چهار سال گذشته را به‌طور شفاف ترسیم کند تا تصویر روشنی از مسیر طی شده در چهار سال گذشته ترسیم کند و نقشه راه چهار ساله آینده و نقاط لازم‌العبور آن را پیش‌بینی کند.

بهمن عشقی، دبیرکل اتاق بازرگانی تهران طی گزارشی از روند رشد کارت‌های بازرگانی و عضویت در چهار سال گذشته اعلام کرد: برابر آخرین آمار موجود از ابتدای فروردین ماه ۱۳۹۴ تا میانه بهمن ماه ۱۳۹۷ (۱۵/ ۱۱/ ۹۷) تعداد اعضای اتاق تهران، یعنی دارندگان کارت‌های بازرگانی و عضویت، اعم از حقیقی و حقوقی، به ۱۸ هزار ۲۵۸ عضو بالغ شده که در مقایسه با رقم ۱۴ هزار و ۶۴ عضو افزایشی معادل چهار هزار ۱۹۴ عضو داشته است.

وی افزود: این اعداد گویای رشد حدوداً ۳۰ درصدی در خلال دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران است که گرچه هنوز با شمار اعضای پارلمان حقیقی بخش خصوصی فاصله دارد، اما نمایانگر رشد قابل توجهی در شمارگان اعضای این اتاق است.

وی تصریح کرد: این اتاق در چهار سال گذشته تلاش کرده است با تسهیل فرآیند صدور و تمدید کارت بازرگانی با استفاده از ابزار و فناوری‌های نوین مانند ثبت‌نام آنلاین و بارگذاری مدارک بدون نیاز به مراجعه حضوری، برپایی کلاس‌های آموزشی الزامی برای دریافت کارت بازرگانی به‌صورت آنلاین و برگزاری آزمون اینترنتی، دریافت گواهی موضوع ماده ۱۸۶ مالیاتی و تامین اجتماعی به صورت برخط، نظام پرداخت آنلاین، پاسخگویی اینترنتی و تلفنی با راه‌اندازی مرکز تماس ۱۸۶۶ در جهت رشد و توسعه اتاق به عنوان نهاد و پایگاه فعالان بخش خصوصی بکوشد و سعی در جذب حداکثری فعالان اقتصادی حرفه‌ای و شناسنامه‌دار، به‌ویژه جوانان مشتاق به راه‌اندازی کسب‌وکار‌های نوین داشته باشد.

عشقی افزود: در شروع به کار دوره هشتم هیات نمایندگان اتاق تهران (در ابتدای فروردین ماه ۱۳۹۴) تعداد کل کارت‌های عضویت و بازرگانی صادر شده توسط اتاق تهران ۱۴ هزار و ۶۴ کارت با ترکیب کارت‌های بازرگانی ۱۱ هزار و ۶۴۵، عضویت حقوقی یک هزار و ۲۳۸ و عضویت حقیقی یک هزار و ۱۸۱ بود.

دبیرکل اتاق تهران ادامه داد: با طراحی برنامه‌های متنوع با رویکرد معرفی اتاق و توسعه موضوع خدمت به اعضا طی سال ۱۳۹۴، چهره اتاق تهران نزد مخاطبان خارجی دگرگون و سال ۱۳۹۵ به سال موفقیت در جذب اعضای جدید تبدیل شد به نحوی که ارائه خدمات مشاوره‌ای در حوزه‌های مختلف به‌ویژه در دو حوزه پرکاربرد بیمه تامین اجتماعی و مالیات و حضور نمایندگان اتاق تهران در هیات‌های حل اختلاف برای کمک به حل مشکلات ایجاد شده برای بنگاه‌های بخش خصوصی، هم‌چنین خدماتی نظیر راه‌اندازی میز ثبت شرکت‌ها و کمک به فعالان اقتصادی برای دریافت ویزای تجاری (در دوره‌ای که به دلیل مذاکرات سازنده برجام رفت‌وآمد هیات‌های خارجی و اعزام هیات‌های تجاری فعالان اقتصادی ایرانی زیاد شده بود) انگیزه برای عضویت در پارلمان بخش خصوصی را با رشد قابل توجهی مواجه کرد.

وی اظهار کرد: بر این اساس تعداد کل کارت‌های بازرگانی و عضویت در فروردین ماه ۱۳۹۶ با ۱۳.۷ درصد رشد نسبت به زمان مشابه سال قبل (فروردین ۹۵)، به ۱۶ هزار و ۲۱۰ کارت بالغ شد. در این تاریخ تعداد کارت‌های بازرگانی ۱۳ هزار و ۴۲۲، عضویت حقوقی یک هزار و ۴۲۶ و عضویت حقیقی نیز به یک هزار و ۳۶۲ رسید.

عشقی توضیح داد: گسترش خدمات اتاق تهران به اعضا در سال ۱۳۹۶ نیز ادامه یافته است که می‌توان به توسعه مرکز تماس ۱۸۶۶ و شکل‌گیری واحد CRM در اتاق تهران، ارائه خدمات منحصربفرد بیمه تکمیلی درمان برای پرسنل بنگاه‌های کوچک و متوسط طی توافقی با بیمه آسیا و توسعه خدمات میز ثبت شرکت‌ها و ... اشاره کرد.

وی تصریح کرد: نتیجه این که آهنگ رشد تعداد اعضای اتاق تهران اعم از حقیقی و حقوقی در حوزه‌های کارت بازرگانی و عضویت ادامه یافت؛ به‌گونه‌ای که در فروردین ماه ۱۳۹۷ تعداد اعضای اتاق تهران با رشد ۱۳.۸ درصدی نسبت به سال گذشته، به ۱۸ هزار و ۴۵۹ عضو رسید. در این زمان تعداد کارت‌های بازرگانی به ۱۵ هزار و ۵۷، عضویت حقوقی به یک هزار و ۷۴۸ و عضویت حقیقی به یک هزار و ۶۵۴ افزایش یافت.

عشقی تاکید کرد: سال ۱۳۹۷ نیز اقبال فعالان اقتصادی برای دریافت کارت بازرگانی و عضویت مناسب بوده است. دبیرکل اتاق تهران گفت: برابر آخرین آمار موجود تا «۱۵ بهمن ماه ۹۷» و با اجرای طرح پایش و غربالگری، تعداد کل کارت‌های بازرگانی و عضویت در اتاق تهران به ۱۸هزار و ۲۵۸ کارت رسیده است. تعداد کارت‌های بازرگانی ۱۴ هزار و ۷۷۹، عضویت حقوقی یک هزار و ۶۰۶ و عضویت حقیقی یک هزار و ۸۷۳ کارت است که تا پایان سال روند رشد منطقی خود را ادامه خواهد داد.

وی توضیح داد: برابر آمار موجود در سامانه اتاق ایران، نسبت کارت‌های عضویت به کل کارت‌ها در اتاق تهران پایین‌تر از نرخ متوسط کشور است.

عشقی گفت: برابر آمار موجود در حدود بیش از ۲۵ درصد کل کارت‌های صادر شده در اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور، کارت عضویت است در حالی که این نرخ در اتاق تهران با فاصله نسبتاً قابل توجهی به ۱۹ درصد می‌رسد.

دبیرکل اتاق تهران، با تاکید مجدد بر عملکرد عضومحور اتاق تهران در سال ۱۳۹۷، اقبال عمومی فعالان اقتصادی بخش خصوصی به حضور در اتاق را ناشی از گسترش خدمات و تمرکز ارائه خدمت به اعضا دانست و اعلام کرد افرادی که در سال ۱۳۹۷ به دریافت کارت اعم از بازرگانی یا عضویت مبادرت کرده‌اند با علم به عدم امکان شرکت در انتخابات سال جاری اقدام کرده و مقصود نهایی‌شان بهره‌مندی از خدمات گسترده اتاق تهران بوده است.

وی خاطر نشان کرد که تعداد کارت‌های عضویت صادر شده از ابتدای سال جاری تا نیمه بهمن ماه حدود ۱۲۰۷ کارت بوده است که به‌دلیل ضوابط جاری قطعاً امکان شرکت در انتخابات نهمین دوره هیات نمایندگان اتاق تهران در اسفند ماه جاری را ندارند.

عشقی تاکید کرد: صدور کارت عضویت و بازرگانی در تمامی سال‌های گذشته برابر ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی اتاق بازرگانی ایران انجام گرفته است. از طرفی اتاق تهران برای بررسی بهتر و کسب اطمینان از انجام دقیق فرآیند صدور، با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت و ضمن راه‌اندازی نظام پایش تعدادی از کارت‌های شائبه‌دار که احتمالاً دارای مدارک غیرقابل قبول بودند را به حالت تعلیق درآورد تا بررسی مجددی روی آن‌ها صورت گیرد. در نتیجه برخی کارت‌ها در بررسی مجدد باطل شد.

وی افزود: ضمن این که سهم بالای کارت‌های بازرگانی حقیقی و حقوقی از کل کارت‌ها، نشان‌دهنده حضور و توجه فعالان عرصه تولید و تجارت خارجی در اتاق تهران است. دریافت کارت عضویت نیز برای بهره‌مندی از خدمات اتاق تهران، و تجمیع فعالان اقتصادی بخش خصوصی ذیل یک نهاد مستقل و قدرتمند و در راستای دستیابی به اصول بنیادین اقتصاد آزاد رقابتی با محوریت بخش خصوصی کماکان مورد توجه کارآفرینان خصوصاً جوانان فعال در حوزه کسب‌وکار‌های نوین است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید