راه اندازی سامانه فروش آرد برای جلوگیری از قاچاق

کدخبر: ۲۶۹۹۴۱
اقتصادنیوز: معاون وزیر جهاد کشاورزی، ضمن تکذیب مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود گندم و آرد گفت: گندم و آرد به اندازه کافی و با قیمت مناسب درکشور وجود دارد و سیلو‌ها انباشته از گندم است.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری میزان به نقل از روابط عمومی شرکت بازرگانی دولتی ایران یزدان سیف ضمن تکذیب مباحث مطرح شده مبنی بر کمبود گندم و آرد در پی قاچاق این محصولات، گفت:گندم و آرد به اندازه کافی و با قیمت مناسب درکشور وجود دارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سامانه خرید گندم و فروش آرد راه اندازی شده تا از قاچاق این محصولات جلوگیری کند. گفت: کار سامانه به صورت آزمایشی از شهریورماه ۹۷ آغاز و عملیات اجرایی آن از دی ماه بوده است.

وی تاکید کرد: برای تمام واحد‌های صنفی که دارای پروانه کسب هستند در این سامانه به میزان لازم آرد تامین شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کارخانجات، نانوایان و صنوف مربوطه عضو این سامانه هستند، افزود:در این سامانه کاملا مشخص می‌شود چه کسی آرد فروخته، چه کسی آن را خریده و چه کسی براساس آن گندم دریافت می‌کند. تمام شبکه خرید و فروش رصد می‌شود تا از قاچاق محصول و خروج آن از شبکه توزیع جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته حدود ٩.٥ میلیون تن گندم از کشاورزان خریداری کرده ایم، افزود: برداشت این محصول نیز از حدود دو ماه دیگر در کشور آغاز می‌شود و پیش بینی اولیه ما خرید بیش از ١١ میلیون تن گندم است.

سیف توضیح داد: ما گندم را به واحد‌های خبازی کیلویی ٩٠٠ تومان و برای واحد‌های صنف و صنعت ٩٩٢ تومان عرضه می‌کنیم. اما نرخ آرد بسته به کیفیت آن، درصد سبوس گیری و اینکه از کدام استان خریداری می‌شود (کرایه حمل) متفاوت است.

سیف در خصوص قیمت آرد خبازی‌ها گفت: از آنجاکه قیمت گندمی که ما عرضه می‌کنیم ثابت است و کارخانجات به شدت در رقابت هستند قیمت آرد گران نیست و فکر می‌کنم برای خبازی‌های میانگین قیمت حدود ٥٤ هزارتومان باشد.

معاون وزیر جهاد در پایان تاکید کرد: سیلو‌ها انباشته از گندم است، آرد به میزان کافی در همه استان‌های کشور وجود دارد و هیچ کمبودی در این زمینه نداریم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید