ترامپ: کره شمالی پتانسیل فوق العاده ای برای پیشرفت اقتصادی دارد

کدخبر: ۲۷۰۷۹۸
اقتصاد نیوز: 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا می گوید کره شمالی پتانسیل فوق العاده ای برای پیشرفت اقتصادی دارد اگر به «خلع سلاح هسته ای» رضایت دهد و تسلیحات هسته ای را برچیند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ ترامپ امروز چهارشنبه تنها چند ساعت قبل از دیدار با 'کیم جونگ اون' رهبر کره شمالی در هانوی در قالب نشست دو روزه سران، در پیامی توئیتری اعلام کرد: کره شمالی با برچیدن برنامه های هسته ای خود از لغو تحریم های آمریکا و سرمایه گذاری خارجی برخوردار خواهد شد.

ترامپ افزوده است: کره شمالی نیز همانند ویتنام به سرعت رشد می کند اگر برنامه هسته ای خود را کنار بگذارد.

رییس جمهوری آمریکا گفته است این یک پتانسیل فوق العاده و یک فرصت بزرگ برای دوست عزیز من 'کیم جونگ اون' است این فرصت تا کنون برای هیچکس دیگری در تاریخ به دست نیامده است ما به زودی متوجه خواهیم شد این فرصت بسیار جالب است.

اظهار علاقه و خوشبختی ترامپ برای رهبر کره شمالی و کشور او در صورتی است که تنها یک سال پیش، کیم و ترامپ میانه خوبی با یکدیگر نداشتند ترامپ، کیم را «مردک موشکی» می نامید و کیم هم از ترامپ به عنوان «پیر خرفت» یاد کرده بود.

بعد از دیدار نخست دو رهبر در سنگاپور بود که ترامپ گفت عاشق کیم شده است، رهبران دو کشور در اجلاس سنگاپور، متعهد به پیگیری کامل «خلع سلاح هسته ای» و «برقراری صلح پایدار در شبه جزیره» کره در ازای «تضمین های امنیتی از سوی ایالات متحده» شدند اما منتقدان با توجه به مبهم بودن این تعهدات، نسبت به اجرای آن خوشبین نیستند و در عمل نیز این توافق تا کنون دستاورد چندانی نداشته است.

از آن زمان تاکنون با وجود آنکه کره شمالی یکی از سایت های هسته ای خود را نابود و از آزمایش هسته ای خودداری کرده، آمریکا تنها به توقف رزمایش های مشترک با کره جنوبی اکتفا کرده است.

نشست دو روزه سران آمریکا و کره شمالی از امروز اغاز می شود و فردا پنجشنبه پایان می یابد.

کیم صبح روز سه شنبه با قطار و ترامپ نیز شب گذشته با هواپیما به هانوی رسیدند.

کیم اولین رهبر کره شمالی است که از سال ۱۹۶۴ هنگامی که «کیم ایل سونگ»، پدر بزرگ فقیدش با «هو چی مین» رهبر انقلابی ویتنام در هانوی دیدار کرد به این کشور می رود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید