احتمال افزایش استقبال گردشگران از سفرهای دریایی در نوروز ۹۸

کدخبر: ۲۷۰۸۰۰
اقتصاد نیوز: مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه در تعطیلات بهمن امسال، رکورد تردد روزانه مسافران دریایی شکسته شد، از احتمال افزایش استقبال گردشگران از سفرهای دریایی در نوروز ۹۸ خبر داد.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از مهر، الله مراد عفیفی پور در حاشیه همایش بین المللی توسعه بندر چابهار در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از آنجا که استان هرمزگان ظرفیت های بی شماری در حوزه گردشکری دریایی و مسافرت های دریایی دارد و در طول سال گردشگران زیادی استان هرمزگان را مقصد خود انتخاب می کنند، سازمان بنادر و دریانوردی برای استفاده بهینه و توسعه ظرفیت گردشگری برنامه های متعددی در سال های اخیر اجرا کرده است.

وی ادامه داد: در این باره می توان به ساخت و نصب اسکله های شناور در ۹ نقطه اشاره کرد که در سال گذشته انجام شد ضمن آنکه در ۷ نقطه هم در حال ساخت و نصب اسکله های شناور جدید هستیم؛ در ۶ نقطه دیگر هم در حال تکمیل زیرساخت های هستیم که ۹۰ درصد آن انجام شده و مابقی هم تا پیش از شروع سفرهای نوروزی انجام خواهد شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان افزود: همه اینها توانسته است کمک کند پتانسیل و ظرفیت بالقوه گردشگری استان به بالفعل تبدیل شود و امروز با تقاضای زیاد گردشگری در ایام پیک گردشگری در استان روبه رو هستیم.

عفیفی پور یادآور شد: در تعطیلات دهه فجر امسال بیش از ۱ میلیون نفر ـ سفر گردشگر دریایی در استان داشتیم و بیش از ۵۰۰ هزار تردد خودرویی به جزایر استان انجام شد.

وی بیان کرد: این نشان می دهد ظرفیت گردشگری در استان بسیار مطلوب است و سازمان بنادر و دریانوردی برای استفاده از این ظرفیت ها زیرساخت های بهینه ای انجام داده است البته ما توسعه این ظرفیت ها را متوقف نکرده ایم و برنامه های دیگری هم داریم باید سایر دستگاه مانند سازمان گردشگری این ظرفیت ها را بیشتر معرفی و در توسعه زیرساخت ها تلاش کند تا مردم در استفاده از این ظرفیت ها بیشتر بهره مند شوند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: در نوروز ۹۸ پیش بینی می شود بیش از نوروز ۹۷ تقاضای گردشگری در استان داشته باشیم. سال گذشته رکورد تردد روزانه ۱۳ هزار نفر از بندر شهید حقانی بود اما در همین تعطیلات دهه فجر به رقم ۱۴ هزار و ۲۰۰ نفر در روز رسیدیم که در روز ۱۹ بهمن امسال از بندر شهید حقانی به سمت جزیره هرمز و قشم محقق شد.

وی با بیان اینکه هرمز به مقصد جدید گردشگری تبدیل شده است که به دلیل ایجاد زیرساخت های گردشگری از سوی سازمان بنادر در این جزیره است، گفت: در برخی مواقع حتی تا بیش از دو برابر جمعیت جزیره هرمز، گردشگر به آنجا می رود.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر درباره قیمت گذاری حمل خودرو، عوارض ورود به مناطق آزاد، سال ساخت خودروهایی که به منطقه آزاد وارد می شود و میزان ماندگاری خودروها در مناطق آزاد دخل و تصرفی ندارد گفت: هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت ها نداریم ما تعرفه های بندری داریم که در ابتدای هر سال اعمال می شود اساسا فعالیت بنادر ما هیچ آورده ای از نظر درآمدی برای سازمان بنادر ندارد و صرفا در راستای ادای تکالیف و مسئولیت های اجتماعی سازمان است. تعرفه های بخش مسافری سازمان بنادر بسیار اندک و نزدیک به صفر است.

عفیفی پور یادآور شد: ۱۲ مسیر دریایی گردشگری و مسافرتی در استان هرمزگان داریم تا امروز بیش از ۵ هزار و ۷۰۰ صندلی شناور آماده کرده ایم و ظرفیت حدود ۳ هزار حمل درجای خودرو داریم. البته این ظرفیت متغیر است برخی از کشتی ها در این ایام تعمیرات انجام می دهند یا کشتی های جدید از مسیرهای دیگر به اینجا می آوریم.

وی با بیان اینکه دو مسیر بین المللی هم از بندر شهید باهنر به امارات و بند بهمن قشم به عمان داریم گفت: البته تعداد سفرهای بندر بهمن به عمان کم است در هفته سه برنامه سفر از بندر شهید باهنر به بنادر امارات داریم.

مدیرکل بنادر و دریانوری هرمزگان درباره درخواست افزایش قیمت شناورها گفت: تا کنون من درخواستی از سوی شرکت های کشتیرانی مسافری برای افزایش قیمت دریافت نکرده ام.

وی درباره نرخ و میزان ارائه سوخت به شناورها گفت: شناورهایی که بین جزیره هرمز و قشم تردد می کنند مشکلی برای نرخ سوخت ندارند در سفرهای داخلی شرکت پخش فرآورده های نفتی بر اساس فرمولی میزان سوخت آنها ر تعیین می کند و مشکل سوخت نداریم.

عفیفی پور گفت: سفرهای خارجی هم با شناور ثانی توسط کشتیرانی والفجر انجام می شود که آن هم بر مبنای فرمول های شرکت نفت سوخت دریافت می کند.

وی درباره تورهای دریایی اظهار داشت: تشکیل تورهای دریایی بر عهده سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است اما امکانات و زیرساخت های آن موجود است.

وی با تأکید بر اینکه ظرفیت بندر شهید حقانی ۱۲ میلیون نفر در سال است، افزود: در حال حاضر ظرفیت مناسبی در این بندر برای خدمات دهی گردشگری وجود دارد و مسیرهای آن به جزیره قشم و هرمز است.

عفیفی پور درباره فروش الکترونیکی بلیت شناورها تصریح کرد: در حال حاضر در جزیره قشم هرمز و بندر شهید حقانی امکان خرید الکترونیکی بلیت وجود دارد خرید اینترنتی هم از طریق سایت سازمان بنادر امکان پذیر است و در حال حاضر این امکان در سایت باز شده است.

وی درباره ورود ناوگان جدید شناور مسافری اظهار داشت: این موضوع را در برنامه داریم نوسازی شناورها یکی از برنامه های مهم ماست که در حال انجام است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تصریح کرد: برخی شناورهایی که از نظر سن و سال شرایط استاندارد را نداشته اند از ناوگان خارج کرده ایم و امسال استانداردهای بیشتری را در بخش شناورهای مسافری اعمال می کنیم.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید