نرخ مالیات برای شرکت‌های بورسی چقدر است؟

کدخبر: ۲۷۱۱۴۸
اقتصادنیوز: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، پایش ریسک سیستماتیک یا ریسک فراگیر در بازار سرمایه کشور را از برنامه‌های اصلی این سازمان دانست و اعلام کرد:نرخ مالیاتی برای شرکت‌های بورسی صفر است.

به گزارش ایبِنا از سنا، شاپور محمدی درباره نحوه مواجهه سازمان بورس با ریسک ها گفت: هم اکنون ریسک خاصی که بتوان در این بازار به عنوان ریسک عمده ای از آن نام برد، وجود ندارد. از طرفی یکی از برنامه های اصلی سازمان بورس پایش ریسک سیستماتیک یا ریسک فراگیر است؛ این ریسک فراگیر مانیتور می‌شود تا اگر اشکالی در  شرکتی رخ دهد، میزان تسری آن به سایر شرکت ها بررسی شود.

دبیر شورایعالی بورس در پاسخ به این سوال که شرکت های بورسی تا چه حد توانسته اند با فضای تحریم ها کنار بیایند و آن را مدیریت کنند، اظهار داشت: به هر حال کشور ما در کمتر دوره ای با تحریم مواجه نبوده و تنها شدت و وسعت تحریم ها متفاوت بوده است. بنابراین ممکن است جاهایی کندی کار وجود داشته باشد و بعضی شرکای خارجی احتیاط های بی دلیل داشته باشند که به نظر می رسد این موارد در کوتاه مدت قابل حل و فصل باشد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: در این دوره هم شرکت ها توانسته اند راه هایی بیابند تا محصولات خود را صادر و مواد اولیه را وارد کنند. لذا این فضا قابل مدیریت است و نگرانی خاصی از این حیث نیست؛ اما طبیعی است که ممکن است هزینه نقل و انتقال متفاوت باشد.

محمدی خاطرنشان کرد: خوشبختانه ظرفیت ها و توانایی های اقتصاد ایران به گونه ای است که ریسک های اخیر، تاثیر چندانی بر اقتصاد ندارد و در بلند مدت این تاثیر بر بازار سرمایه اندک خواهد بود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین اطمینان داد: وجود عوامل بنیادی قوی در شرکت های ایرانی و برخورداری از مزیت نسبی واقعی و اصلی در بعضی صنایع، تحریم ها را کم اثر خواهد کرد.   مضافا اینکه بعضی حوزه ها به لحاظ اینکه مشمول تحریم نشده اند طبیعی است که به هیچ وجه نباید از این فضا متاثر شوند.

محمدی در ادامه با اشاره به حمایت های اخیر مسوولان از بازار سرمایه گفت: یکی از حمایت های بسیار خوبی که ستاد هماهنگی اقتصادی متشکل از سران سه قوه داشته اند، کاهش مالیات نیم درصد نقل و انتقال سهام و حق تقدم به یک دهم درصد است و این مساله کمک می کند تا معاملات الگوریتمی پا بگیرد و تقویت شود.

دبیر شورایعالی بورس افزود: افزایش معاملات الگوریتمی در بازار، به کشف صحیح قیمت ها و انتقال بهتر اطلاعات نیز کمک می کند.

نرخ صفر مالیاتی برای شرکت های بورسی

محمدی همچنین به اعمال نرخ صفر مالیاتی برای شرکت های بورسی اشاره کرد و گفت: ستاد هماهنگی اقتصادی مصوب کرده است افزایش سرمایه ای که از محل سود تقسیم نشده شرکت های بورسی حاصل می شود از معافیت مالیاتی یا همان نرخ صفر مالیاتی برخوردار باشد و این اقدام بسیار خوبی بود که در سال جاری انجام شد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: البته در حوزه عمق بخشی به بازار سرمایه هم  سازمان بورس  پیشنهاد تشکیل ETF هایی که به نوعی سهام عدالت یا باقی مانده سهام دولت در شرکت های موضوع اصل ۴۴ را دنبال کنند مطرح کرده و الان در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی است.

محمدی افزود: بعد از تصویب ستاد هماهنگی اقتصادی، در صورت نیاز به قانون جدید مجلس شورای اسلامی قول مساعد داده است که این موضوع را پیش ببرد که در صورت نهایی شدن، این اقدام نیز به ارتقای بیشتر بازار سرمایه کمک خواهد کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید