سیطره ایران بر بازار دارو روسیه

کدخبر: ۲۷۲۴۱۸
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد بازار دارویی روسیه در اختیار داروهای ایرانی است.
سیطره ایران بر بازار دارو روسیه

به گزارش اقتصادنیوز، محمد حسین قربانی در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت ، با اشاره به صحبت‌های اخیر معاون وزیر بهداشت و درمان در خصوص قاچاق برخی از دارو‌های بیماران خاص گفت: از آنجایی که کالاهای بسیار ضروری و استراتژیکی مانند داروها با یارانه دولتی تولید و در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها برای بیماران خاص ارزان ارائه می‌شود لذا این مسئله سبب شده برخی از افراد سودجو داروهایی را از مرز خارج کنند.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که قیمت داروهای تولید داخلی با نمونه خارجی آن تفاوت معنی‌داری داشته باشد، ممکن است مانند کالاهای غیر دارویی به صورت قاچاق مبادله شود، اما خروج رسمی و صادرات هرگونه از داروهای مورد نیاز کشور به ویژه داروی بیماران خاص بدون توجه به نیاز داخلی به هیچ عنوان وجود ندارد.

قربانی اظهار کرد: ایران برای تولیدات دارو و کالاهای استراتژیک یارانه بسیاری در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد، از طرفی تفکرات و بحث‌های دانش‌بنیان نیز تاثیر زیادی بر کاهش قیمت دار‌وهای تولید داخل داشته‌ است، طبیعتاً تفاوت قیمت نسبتاً بالای داورها باعث سو استفاده برخی از افراد شده است؛ بنابراین ضروری است وزارت بهداشت هر چه سریع‌تر تمهیداتی را جهت مقابله با این مسئله مدنظر قرار دهد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: خوشبختانه امروز با وجود دانشمندان ایرانی و توان نیروهای داخلی بسیاری از داروهای بیماران خاص و داروهای خاص و گران قیمت از جمله داروی درمان ام اس، در کشورمان تولید و پس از تامین نیاز داخلی به بسیاری از کشورهای جهان صادر می‌شود، لازم به ذکر است در حال حاضر بیش از 80 درصد بازار دارویی روسیه در اختیار داروهای ایرانی است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: ساز و کار توزیع دارو با بسیاری از کالاهای بهداشتی و داروخانه‌ای متفاوت است، تولیدکنندگان در سیستم توزیع دارو هیچ نقشی نداشته و داروها صرفا از طریق چند شرکت محدود پخش دارو که زیر نظر وزارت بهداشت و درمان فعالیت می‌کنند، توزیع می‌شود. بی تردید اگر ضعف و تخلفی در این سیستم وجود داشته باشد، ناشی از کوتاهی مسئولان مربوطه است و اگر نتوانند همین تعداد محدود شرکت‌های پخش دارو را مدیریت و کنترل کنند، ماندنشان در وزارت بهداشت منطقی نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید