رییس فراکسیون اصناف مجلس فاش کرد؛ایران برای چند سال کالاهای اساسی در اختیار دارد؟

کدخبر: ۲۷۲۶۵۴
اقتصادنیوز: رییس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کالاهای اساسی موردنیاز مردم برای 2 سال آینده در انبارها ذخیره شده است، گفت: قیمت متفاوت یک کالا در چهار مغازه یک خیابان شهر، ناشی از عملکرد ضعیف بازرسان است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خانه ملت، شهباز حسن پور بیگلری روز شنبه در نشست روسای فراکسیون اصناف و فراکسیون جاده ابریشم مجلس شورای اسلامی و اتاق اصناف تهران که به منظور بررسی تنظیم بازار و مدیریت قیمت‌های کالاهای شب عید برگزار شد، افزود: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور رییس مجلس و روسای اتاق اصناف ایران و تهران برگزار شد. رئیس مجلس شورای اسلامی علی رغم تمام گرفتاری‌ها و مشغله‌های کاری بهترین زمان خود را به اصناف اختصاص داد، در این جلسه گلایه هایی از اصناف مطرح شد.

نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اخباری که درباره این جلسه در برخی سایت ها مبنی بر اینکه چرا به گلایه های مطرح شده پاسخ داده نشد، اظهار کرد: قرار نیست از عملکرد هر نهادی که انتقاد می‌شود سازمان مربوطه جواب دهد.
رییس فراکسیون اصناف مجلس با بیان اینکه مجلس دستگاه نظارتی است، افزود: به اصناف اختیار داده شده و اصناف باید براساس این اختیارات پاسخگو باشد، مجلس در این زمینه با هیچ فردی تعارف ندارد، زمانی که مسئولیتی به نهاد یا ارگانی واگذار می شود، یعنی برای او احترام قائل شده ایم.
وی با بیان اینکه ما اصناف را از خودمان می دانیم، اظهار کرد: زمانی که نماینده مجلس سوگند یاد می کند، باید از حقوق حقه همه ملت دفاع کند؛ این دفاع در برخی موارد از طریق واگذاری اختیارات محقق می شود.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمایندگان شورای اصناف را به اتاق اصناف ارتقا دادند، خاطرنشان کرد: در زمان ریاست دکتر لاریجانی، رئیس اتاق اصناف برای نخستین بار از تریبون مجلس برای دفاع از حقوق اصناف استفاده کرد.
رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر چه عملکرد اصناف در طول انقلاب عالی بوده است، اما اگر بنا است جراحی برای سلامت این بخش صورت گیرد، نباید داد کسی بلند شود.
حسن پور ضمن تشکر از تمام افرادی که برای نظارت بر قیمت ها و ساماندهی بازار تلاش خود را به کار می برند، تاکید کرد: احساس امنیت داشتن جامعه از خود امنیت بالاتر است، با توجه به وضعیت کنونی بازار این احساس وجود ندارد، احساس امنیت باید به جامعه بازگردد و این اقدام جزو وظایف بازرسان اصناف است.
وی تصریح کرد: بنده 11 سال افتخار همکاری با اصناف را داشتم و همیشه در تمامی تریبون ها از این حوزه دفاع کردم. بنده، آقایان لاریجانی و آقای پورابراهیمی موضوع واگذاری مسئولیت‌ها به بخش خصوصی را پیگیری می کنیم. اگر در برخی حوزه ها این امر تاکنون محقق نشده، ایراد از دو طرف بوده است؛ از یک سو دولت در برابر واگذاری ها مقاومت می کند و از سوی دیگر بخش خصوصی به وظایف خود به درستی عمل نکرده و نتوانسته خود را ثابت کند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی گفت: در صورتی که بازرسان اصناف به نحوی عمل می کردند که نیازی به حضور سازمان بازرسی نبود، اختیارت بیشتری به این بخش واگذار می شد، این در حالی است که اگر در یک خیابان از 4 مغازه قیمت یک کالا را پرس و جو کنیم، 4 قیمت متفاوت می شنویم. این به معنای عملکرد ضعیف بازرسان است.
این نماینده مجلس دهم خطاب به بازرسان اصناف حاضر در جلسه اظهار کرد: قانون برای نظارت به شما اختیار داده است.
حسن پور ادامه داد: مردم از کمبودها ناراحت نیستند، از بی عدالتی ها دلگیرند، آنها از مسئولان انتظار دارند تا شرایط را سامان دهند، در حال حاضر که دشمن از نظر اقتصادی به ما شبیخون زده، برخی کاسبان و دلالان با انتشار اخباری مانند سال آینده وضعیت بدتر می شود، بر التهاب بازار دامن می زنند، این در حالی است که در سال 98 هیچ خبری نیست و وضعیت کشور سال آینده از امسال بهتر خواهد بود.
رئیس فراکسیون اصناف مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تحریم های قبلی سازمان ملل و تمامی کشورها، ایران را تحریم کردند، گفت: در حال حاضر اگر چه آمریکا، ایران را تحریم کرده اما ارتباط ما با سایر کشورها برقرار است.
وی با اشاره به سفر آقای لاریجانی به ژاپن یادآور شد: در این سفر که بنده نیز همراه رئیس مجلس بودم، ملاقات‌ها در بالاترین سطوح انجام گرفت، همچنین سفر دکتر لاریجانی به چین به قدری موفقیت آمیز بود که رئیس جمهور چین همراه با فرستنده ای در پیام کتبی اعلام کرد چین آماده هرگونه همکاری با ایران است.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:ما در گذشته در شرایط بحرانی کشور را اداره کردیم به گونه ای که در برخی شهرها 48ساعت گندم و آرد نداشتیم، این در حالی است که امروزه حداقل برای 2 سال آینده کالاهای اساسی مورد نیاز مردم در انبارها ذخیره شده است.
وی با بیان اینکه در طول 6 ماه گذشته مجلس ده ها جلسه غیرعلنی با حضور وزرای مربوطه به منظور بررسی وضعیت کالاهای اساسی مورد نیاز مردم برگزار کرد، گفت: در هیچ دوره ای کالا به میزان کنونی در انبار وجود نداشت.
این نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: اگر چه فراکسیون اصناف با بیش از 170 عضو تامین کالاهای اساسی مردم را با چشمان باز رصد می کند، اما ما توقع داشتیم بازرسان اصناف با همکاری قضات با متخلفان برخورد کند یا از طریق نمایندگان طرحی دوفوریتی برای برخورد با سوداگران را پیگیری کنند.
وی ادامه داد: ممکن است به دلیل نوسانات ارزی میزان قاچاق افزایش پیدا کرده باشد، اما برخورد با قاچاق باید با جدیت پیگیری شود.
نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه رییس مجلس با اصناف کشور یادآور شد: در این جلسه بسیج اعلام آمادگی کرد هر جا بازرسان نمی توانند، آنها به صورت داوطلبانه اقدامات لازم را برای نظارت بر بازار انجام دهند، اما رئیس اتاق اصناف کشور و رئیس اتاق اصناف تهران اعلام کردند بازرسان ما آمادگی برخورد با سوءاستفاده گران را دارند.
وی با اشاره به صحبت های اصناف تصریح کرد: به زعم روسای اتاق اصناف کشور و تهران دست هایی وجود دارد تا اصناف را کنار زده و بازرسان دولتی مجدد جای بازرسان آنها را بگیرند. مجلس بر اجرایی شدن اصل 44 قانون اساسی تاکید می کند، براساس فرمایشات مقام معظم رهبری اصل 44 به عنوان یک اصل مترقی است و باید کارها به بخش خصوصی واگذار شود.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه اقتصاد کشور به دلیل اداره توسط دولت طی 110 سال گذشته ناکارآمد بوده است، خاطرنشان کرد: 95 درصد اصناف مسائل اخلاقی، شرعی، ضوابط و قوانین را رعایت می کنند.

*شکر با نرخ 3 هزار و 500 تومان توزیع شده است
وی گفت: شکر با نرخ 3 هزار و 500 تومان توزیع شده است، این درحالی است که در پرس و جوهای امروز برخی مغازه داران قیمت شکر را 7 هزار تومان اعلام کرده اند، در این شرایط است که اصناف باید با متخلفان برخورد کند.
این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه به منظور تامین کالای اساسی مورد نیاز مردم، ارزی برای واردات خودرو داده نشد، اظهار کرد: با توجه به نزدیک شدن به شب عید، باید نظارت ها افزایش پیدا کند، ماه مبارک رمضان در پیش است و بازرسان باید تمام تلاش خود را برای بازگشت آرامش به بازار به کار گیرند.
حسن پور در پاسخ به پرسش یکی از بازرسان حاضر در جلسه مبنی بر اینکه زمانی که درصدد ضبط میوه قاچاق هستیم، می گویند این میوه برای مجلس و نمایندگان است، بنابراین ما نمی توانیم به درستی به وظایف خود عمل کنیم، گفت: نباید تخلف یک فرد را برای همه نوشت. بنده امروز این موضوع را پیگیری خواهم کرد و با متخلفان برخورد می شود.

*فروش شکر گرانتر از 3 هزار و 500 تومان غیرقانونی است
براساس این گزارش قاسم نوده فراهانی رئیس اتاق اصناف تهران ضمن تشکر از شهباز حسن پور و روح الله بابایی صالح برای برگزاری این جلسه، با اشاره به عملکرد بازرسی اصناف گفت: 304 هزار و 593 واحد صنفی مورد بازرسی قرار گرفته اند که در این راستا 59 هزار و 42 واحد صنفی متخلف بوده و برای آنها برگه بازرسی صادر و به سازمان تعزیرات اعلام شد.
وی با بیان اینکه شکایات دریافتی 566 هزار و 34 مورد بود، ادامه داد: بازرسان اصناف باید تمام تلاش خود را برای کنترل و نظارت بر قیمت کالاها در روزهای پایانی سال 97 به کار گیرند.
فراهانی با بیان اینکه حمایت از حقوق مصرف کننده یکی از وظایف اصناف است، خاطرنشان کرد: شکر با نرخ 3500 تومان توزیع شده و نباید گرانتر از این نرخ به دست مصرف کننده برسد.

*گران شدن کالا در حوزه اصناف نیست
رئیس اتاق اصناف تهران بیان کرد: گران شدن کالا در حوزه اصناف نیست، چرا که ما کالایی نداریم که گران کنیم، اصناف کالا را خریداری کرده و با سود مشخص به فروش می رسانند. این سود از طریق کمیسیون ضرایب وزارت امور اقتصادی و دارایی و برخی از مسئولان سازمان حمایت از مصرف کننده مشخص می شود. گران شدن کالا به ما مربوط نیست، گران فروختن آن در حیطه مسئولیت ما است.

*باید با قاچاقچیان از گلوگاه ها و انبارها برخورد شود
ابراهیم درستی نایب رئیس اتاق اصناف در این جلسه با بیان اینکه اصناف مظلوم ترین قشر هستند، گفت: اگر چه باید با متخلفان در بازار برخورد کرد، اما باید با قاچاقچیان از گلوگاه ها و انبارها برخورد شود. در حال حاضر باید تدابیر لازم اتخاذ شود تا آرامش به بازار بازگردد.

*بخشی از تامین نیاز های ضروری مردم، مقوله سلامت است
به گزارش ایرنا؛ این در حالی است که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور، روز شنبه با سفر به استان سمنان در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت تامین نیاز میوه شب عید مردم بیان کرد: وزارت جهاد کشاورزی موظف شده است حداقل 2 میوه سیب و پرتقال را به اندازه مورد نیاز مردم، خریداری و در روزها نزدیک به عید در سراسر کشور توزیع کند.
وی همچنین بر تامین نیاز مردم به شیرینی در ایام عید نوروز اشاره کرد و گفت: دولت با تامین به موقع و با قیمت مناسب کالاها در تلاش است به خوشی و شادی مردم در این ایام اضافه کند.
جهانگیری با اشاره به اینکه تامین آرامش و آسایش و رفاه بیشتر مردم از وظایف مهم دولت است، بیان کرد: آرامش مردم را باید بیشتر فراهم کنیم تا مردم مشکلی نداشته باشند.
وی با بیان اینکه دولت به صورت جدی برای رفع مشکلات معیشتی مردم در تلاش است، افزود: در این جنگ اقتصادی به فکر مردم هستیم و در بخش های مختلف مانند سلامت، معیشت و رفاه مردم تلاش می کنیم. 
جهانگیری ادامه داد: تلاش دولت در این شرایط سخت اقتصادی، تامین کالاهای اساسی است و مشکلی در تامین دارو و کالاهای اساسی وجود ندارد.
وی با اشاره به شروع جنگ اقتصادی از سوی دشمنان، بیان کرد: بخشی از تامین نیاز های ضروری مردم، مقوله سلامت است که دولت توجه ویژه ای در این زمینه دارد.
معاون اول رئیس جمهوری ادامه داد: دولت در تلاش است که این کالاها به صورت فراوان و با قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید