منتفی شدن انتقال فرودگاه مهرآباد و ایستگاه راه‌آهن از تهران

کدخبر: ۲۷۳۰۰۷
اقتصادنیوز: معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی با اشاره به موافقت شهرداری تهران، از منتفی شدن موضوع انتقال ایستگاه راه‌آهن تهران و فرودگاه مهرآباد به خارج از پایتخت خبر داد.

به گزارش اقثتصادنیوز؛ مهرداد تقی زاده در گفت وگو با خبرنگار مهر، درباره تشکیل شورای تخصصی حمل و نقل مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار داشت: با توجه به اینکه حمل و نقل درون شهری بر عهده شهرداری‌ها و حمل و نقل برون شهری بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، هر یک از این دستگاه‌ها به صورت جزیره‌ای به وظایف خود عمل می‌کنند؛ حتی با فرض اینکه هر دستگاه وظیفه خود را به صورت ایده آل هم پیگیری کند، باز هم موضوعاتی که مربوط به ترکیب حمل و نقل درون و برون شهری می‌شود، مغفول می‌ماند.

دبیر شورای تخصصی حمل و نقل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نقطه اوج یکپارچه سازی حمل و نقل درون و برون شهری جایی است که ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها و ترمینال‌های اتوبوس بین شهری در داخل شهرها ایجاد می‌شود ولی امکان اتصال آنها به مودهای حمل و نقل درون شهری مانند ایستگاه‌های مترو یا اتوبوس رانی درون شهری وجود ندارد. راه آهن، فرودگاه و حمل و نقل جاده‌ای در اختیار وزارت راه است ولی متولی حمل و نقل درون شهری، شهرداری‌ها هستند.

معاون سابق حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی افزود: به عنوان نمونه بیش از ۱۵ سال است که فرودگاه امام خمینی (ره) افتتاح شده اما عمر متروی این فرودگاه کمتر از دو سال و آن هم به صورت ناقص و عدم رعایت برخی موارد ایمنی در احداث این خط مترو است. این در حالی است که در اکثر کشورها همزمان با احداث فرودگاه یا ایستگاه راه آهن که فاصله زیادی با مرکز شهر دارد، خطوط دسترسی مترو یا دیگر مودهای حمل و نقل عمومی نیز ایجاد می‌شود.

وی تصریح کرد: در حالی که متولی حمل و نقل جاده‌ای مسافری عمومی، سازمان راهداری است، اما متولی ترمینال‌های اتوبوس رانی، شهرداری‌ها هستند؛ در پی این ناهماهنگی، ترمینال شرق تهران از سوی شهرداری به خارج از شهر منتقل می‌شود و اتوبوس‌های بین شهری هم ملزم به اجرای این جابه جایی هستند. درنتیجه شاهد کاهش تعداد مسافران اتوبوس هستیم و آثار و تبعات نامطلوبی برای رانندگان و اتوبوس داران ایجاد کرده است. در همان زمان قرار بود که ترمینال‌های جنوب و غرب هم از تهران خارج شود که با پیگیری‌های وزارت راه و شهرسازی این روند متوقف شد.

دبیر شورای تخصصی حمل و نقل مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: قرار شد در این شورا به این موضوعات پرداخته شود و هدف این شورا رفع چنین مواردی است. همچنین در این شورا قرار است موضوع تاکسی‌های اینترنتی هم بررسی و راهکارها حل مشکلات، از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس به نمایندگان پیشنهاد شود.

دبیر سابق شورای عالی هماهنگی ترابری با بیان اینکه انتقال ایستگاه راه آهن تهران و فرودگاه مهرآباد از داخل شهر به نقطه‌ای دیگر به طور کامل منتفی شد، است گفت: شهرداری تهران نیز این موضوع را پذیرفته و قرار است دیگر در خصوص انتقال این دو مود اصلی حمل و نقلی پایتخت اصراری نداشته باشد. ضمن اینکه در تلاشیم تا در شورای تخصصی حمل و نقل مرکز پژوهش‌های مجلس به موضوع انتقال ایستگاه‌های راه آهن، فرودگاه‌ها و ترمینال‌های مسافری از داخل شهرها رسیدگی کرده و برای تهیه آئین نامه یا مصوبه‌ای خاص، از طریق مرکز پژوهش‌های مجلس به دولت یا مجلس پیشنهاد بدهیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید