سرمایه‌گذاری در کدام بازار در سال ۹۸ سودآور است؟

کدخبر: ۲۷۴۵۱۹
اقتصاد نیوز:کارشناس اقتصادی و استادیار دانشگاه علوم اقتصادی دانشگاه تهران در خصوص گزینه های پیش روی سرمایه گذاری در سال اینده گفت: اگر از کارشناسان اقتصادی درباره پیش‌بینی بازارهای مالی در سال ۹۸ بپرسید اکثریت آن‌ها سال ۹۸ را سال سختی برای اقتصاد کشور می‌دانند.

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از خبر آنلاین، وحید شقاقی شهری،  در گزارشی تاکید کرده است: برای آنکه سرمایه شما علاوه بر حفظ ارزش، سودآور نیز باشد گزینه‌های ریسکی سرمایه گذاری را می توانید با درایت و تدبیر انتخاب کنید. در ادامه چند مورد از سرمایه گذاری های ریسکی را بررسی می‌کنیم.

خرید ارز: به دلیل مشکلات در صادرات نفت امسال نرخ دلار در قانون بودجه سال ۹۸ لحاظ نشده است و همین موضوع بیانگر نوسانات زیاد این بازار است. دیدگاه‌های متناقض زیادی درباره آینده قیمتی بازار ارز وجود دارد، اما گروهی از فعالان ارزی اعتقاد دارند، زمانی که مشخص نیست قیمت دلار به سوی سطوح بالاتر یا پایین تر حرکت خواهد کرد، خرید و فروش ارز ریسک زیادی به همراه دارد.

خرید طلا: قیمت طلا متأثر از اتفاقات داخلی و بین المللی است. بنابراین اگر دولت سیاست‌های اقتصادی کارآمدی در پیش نگیرد و اثرات تحریم‌ها بر دلار همچنان ادامه داشته باشد، باید در انتظار افزایش قیمت طلا باشیم، هرچند متولیان حوزه طلا اعلام کرده‌اند پیش‌بینی قیمت دیگر امکان‌پذیر نیست و این مؤید ریسک بالای این روش سرمایه گذاری است.

وحید شقاقی شهری

خرید مسکن: مسکن برای سرمایه گذاری با مبالغ بالا گزینه مناسبی است اما در نظر بگیرید که احتمال قرار گرفتن مسکن در رکودی دو ساله وجود دارد. حسام عقبایی نایب رئیس مشاوران املاک تهران در گزارشی از اقتصاد نیوز به تاریخ ۱۷ دی ماه می‌گوید: احتمال افزایش قیمت در شش ماه اول ۹۸ را نداریم، زیرا مسکن کشش افزایش قیمت را ندارد. سرمایه گذاری در شرایط رکودی کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد.

بورس: براساس گزارشی از روزنامه همشهری سال آینده سالی خواهد بود که وضعیت سودآوری سهام شرکت‌های بورس بهتر از امسال خواهد بود. در این گزارش آمده است به مردم عزیز توصیه می‌کنیم از بازار دلار و سکه جدا شوند؛ زیرا این بازارها دیگر مطلوبیتی برای سرمایه گذاری ندارند و در انتهای روند افزایشی قرار دارند و بازار سهام در ابتدای یک روند صعودی قوی است. اما فراموش نکنید اگر تخصص لازم برای سرمایه گذاری در بازار بورس را ندارید از آن پرهیز کنید.

سرمایه گذاری کم‌ریسک: اگر از جمله افرادی هستید که قدرت ریسک بالایی ندارید بانک‌ها، صندوق‌های سرمایه گذاری، اوراق مشارک و سایر اوراق با درآمد ثابت می‌توانند گزینه‌های خوبی برای سرمایه گذاری باشند. اما در نظر داشته باشید میزان سودی که از سرمایه‌گذاری به دست می‌آید با میزان ریسک رابطه مستقیم دارد. به هر حال، در سال ۹۸ این بازارها کما فی سابق کم‌ریسک و با سود مشخص هستند و فقط احتمال می‌رود سود حاصل از سرمایه گذاری در اوراقی مانند اخزا به ۲۸% تا ۲۹% برسد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید