هشدار؛ مراقب تورهای ارزان‌قیمت باشید

کدخبر: ۲۷۴۶۵۷
اقتصادنیوز: در ایام نوروز، مجرمان سایبری با تبلیغات دروغین تورهای ارزان‌قیمت داخلی و خارجی به دنبال کلاهبرداری از شهروندان هستند، به همین دلیل کاربران باید هنگام مواجهه با موارد مشکوک، احتیاط کنند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، تبلیغ تورهای ارزان‌قیمت داخلی و خارجی در شبکه‌های اجتماعی که نه نماد اعتماد الکترونیک و نه مجوز رسمی دارند، از سوی مجرمان سایبری است. با توجه به رونق بازار سفرهای نوروزی، کلاهبرداران اقدام به سودجویی از امکانات فضای مجازی می‌کنند و با استفاده از تورهای دروغین ارزان‌قیمت و درگاه‌های فیشینگ بانکی، اطلاعات کاربران را سرقت می‌کنند و یا مدارک و پولشان را به سرقت می‌برند.

قیمت‌های باورنکردنی و شگفت‌انگیز تورهای مسافرتی داخلی و خارجی که در فضای مجازی و یا شبکه اجتماعی تبلیغ می‌شود، کذب بوده یا از سوی مجرمان سایبری است و یا اینکه این تورها حداقل امکانات را دارند، مثلاً به جای اقامت در هتل‌های چندستاره شما را در مسافرخانه یا متل اسکان می‌دهند. به همین دلیل پلیس فتا به شهروندان هشدار می‌دهد که مراقب تبلیغات تورهای ارزان‌قیمت داخلی و خارجی در فضای مجازی از سوی مجرمان سایبری باشند تا در دام آنها نیفتند.

درگاه‌های فیشینگ بانکی، یکی از موارد رایج این‌گونه کلاهبرداری‌ها هستند که در این شیوه برای رزرو تور مسافرتی، کاربران به دام صفحات فیشینگ افتاده و اطلاعات بانکی آنها به سرقت می‌رود. همچنین یکی دیگر از شگردهای این مجرمان، دریافت مدارک از شهروندان برای تهیه ویزا و ... است. افراد کلاهبردار از مدارک دریافتی شهروندان سوءاستفاده می‌کنند که این امر تبعاتی نیز برای شهروندان به دنبال دارد. پلیس فتا نیز به شهروندان هشدار داده که به هیچ عنوان مدارک شناسایی خود مانند کارت ملی، شناسنامه، پاسپورت و… را در اختیار این افراد قرار ندهند.

شهروندان برای رزرو تورهای مسافرتی نوروزی داخلی و خارجی به دفاتر گردشگری رسمی که از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری مجوز داشته باشند و حتماً سایت آنها دارای نماد اعتماد الکترونیک باشد مراجعه کنند و از رزرو تورهای مسافرتی در سایت‌های فاقد نماد اعتماد الکترونیک و بدون مجوز خودداری کنند.

هنگام ورود به سایت تورهای گردشگری، از داشتن پروتکل امنیتی سایت (https) اطمینان حاصل کنید و در صورت امکان برای اولین بار برای ثبت‌نام در تور گردشگری به صورت حضوری به دفاتر گردشگری معتبر مراجعه کنید، در غیر این صورت با رفتن به مراکز معتبر گردشگری آدرس اینترنتی دقیق این شرکت‌ها را دریافت کنید. همچنین به هیچ عنوان اطلاعات سفر خود را در اینترنت و شبکه‌های مجازی به اشتراک نگذارید، زیرا ممکن است سارقان در فضای مجازی از این اطلاعات سوءاستفاده کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید