چه میزان سیلاب وارد مخازن سدهای خوزستان شد؟

کدخبر: ۲۷۵۰۲۴
اقتصاد نیوز: مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان سیلاب فروردین ماه را از سیل زمستان پارسال شدیدتر دانست و گفت: طی 2 موج سیلابی در 48 ساعت گذشته، 1.5 میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن سدهای خوزستان شده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ داریوش بهارلویی اظهار داشت: بر اثر وقوع بارش های سنگین و فرا گیر در تمام حوضه های آبریز خوزستان، جریانات آبی سیلابی به سمت استان و مخازن سدهای آن طی حدود 48 ساعت گذشته جاری شده که تاکنون 2 موج سیلابی در تمام سدهای استان مهار و تعدیل شده است. 

وی افزود: طی 24 ساعته گذشته و موج اول سیل، حجم ورودی آب به سدها و رودخانه ها حدود یک میلیارد متر مکعب و در موج دوم که از ساعات اولیه بامداد امروز 6 فروردین آغاز شده، در مجموع ورودی آب را به 1.5 میلیارد مترمکعب رسانده که حدود 89 درصد این جریان های سیلابی در مخازن سدها تسکین یافته است. 

بهارلویی اضافه کرد: برآوردها نشان می دهد همچنان روند افزایش ورودی آب وجود داشته، اما انتظار می رود با قطع بارش ها، نرخ افزایش آب تعدیل یافته و شرایط برای مهار موثر سیلاب ها فراهم شود. 

وی همچنین گفت: سیلاب رخ داده در بهار 98 از سیل زمستان 97 شدیدتر بوده و در همه حوضه های آبریز همزمان جاری شده که مدیریت این امر را بسیار مشکل و پیچیده می سازد. 

به گفته وی بر مبنای پیش نگری های هواشناسی انتظار بارش در هفته آتی وجود دارد که در شرایط فعلی اظهار نظر درباره کیفیت و شدت بارش ها قطعی نبوده و می بایست شرایط رصد شود. 

بهارلویی خاطرنشان کرد: خروجی آب در سیلاب جاری در تمامی رودخانه های خوزستان بیش از ظرفیت ایمن عبوری نبوده و تمامی تلاش برای کنترل جریان آب و عدم وقوع خسارت و آبگرفتگی در حال انجام است و خوشبختانه به رغم شدت جریان آب ورودی تا کنون گزارشی از وقوع سیلاب و آبگرفتگی وسیع حاصل از خروجی رودخانه وجود ندارد. 

*سیل اهواز شایعه است 

مدیر دفتر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در ادامه با بیان اینکه سیلاب در حوضه کارون بزرگ از سایر حوضه های آبریز شدیدتر ارزیابی و محاسبه شده است، تاکید کرد: شایعات در مورد آبگرفتگی وسیع شهر اهواز به هیچوجه صحیح نبوده و تکذیب می شود. اگر چه آب عبوری به صورت کنترل شده در مقطع شهر اهواز افزایش می یابد اما این افزایش به هیچوجه خطری برای مردم شهر اهواز ندارد. 

وی گفت: تمام اقدامات احتیاطی و هشدارهای لازم به مسافران نوروزی و شهروندان برای خودداری از نزدیک شدن به رودخانه نه تنها در شهر اهواز بلکه سایر رودخانه های استان صادر و اطلاع رسانی لازم صورت گرفته است. 

بر اساس این گزارش، سازمان آب و برق خوزستان نسبت به افزایش دبی کارون در مقطع اهواز تا 2 هزار و 500 مترمکعب برثانیه هشدار داده و اعلام کرده با افزایش جریان رودخانه برخی نقاط جاده های ساحلی مسدود و پارک های ساحلی دچار آبگرفتگی می شود. 

پلیس راهنمایی و رانندگی خوزستان از امروز جاده ساحلی غربی و شرقی کارون در اهواز را مسدود کرده و ممنوعیت تردد خودروها را اعلام کرده است. 

همچنین معاون حفاظت و بهره برداری سازمان آب و برق خوزستان گفته است: با توجه به ورود جریانات سیلابی به سدهای خوزستان، شرایط در حوضه کرخه نگران کننده است اما در حوضه کارون و دز امکان کنترل سیلاب ها وجود دارد. 

ستاد بحران خوزستان از سوم فروردین نسبت به احتمال وقوع سیلاب در همه رودخانه های استان هشدار داده و سازمان آب و برق خوزستان نیز گفته است که تعدادی از روستاهای شهرستان های اهواز، دزفول، شوشتر، شوش، دشت آزادگان و هویزه شرایط حساس تری را تجربه می کنند. 

طغیان رودخانه مرزی اروند در پی وقوع «مَد اکبر» از 2 روز پیش بالا آمدن آب انهار و آبگرفتگی روستاهای اروندکنار، را به دنبال داشته که باعث جان باختن 2 برادر 3 و 5 ساله در یکی از روستاها شده است. همچنین تعدادی از خانه های حاشیه اروندکنار دیشب تخلیه شده و 45 خانوار توسط هلال احمر اسکان اضطراری یافتند. آبگرفتگی اروندکنار امروز کمی فروکش کرده است. همچنین دیروز دستور تخلیه 2 روستای بهبهان، سه روستای اندیمشک و تعدادی از محله های ایذه نیز در پی بارش باران و آبگرفتگی صادر شد. 

در پی پیش بینی بارش شدید از یکشنبه گذشته تا فردا چهارشنبه، آماده باش سیل در 10 استان اعلام شده است. همچنین بارندگی شدید برای هفته آینده پیش بینی شده است. موج اول سیلاب از دیروز وارد سدهای خوزستان شده و شرایط آنها را سیلابی کرده است. 


 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید