تحریم های نفتی ایران چه میزان بر افزایش قیمت نفت تاثیر داشت؟

کدخبر: ۲۷۶۳۷۹
اقتصاد نیوز: قیمت نفت در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۳۰ درصد افزایش یافته و تاحدودی افت صادرات نفت ایران را طی این مدت جبران کرده است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ قیمت نفت در سه ماهه اول سال جاری که تحریم های نفتی علیه ایران بازگشته است 30 درصد افزایش یافته است. هم نفت وست تگزاس اینترمدیت و هم برنت بهترین عملکرد خود را در این سه ماهه طی یک دهه از فصل دوم 2009 داشتند . افزایش 30 درصدی قیمت نفت در این مدت تا حدودی افت صادرات نفت ایران در پی بازگشت تحریم ها را جبران کرده است.

در ابتدای سه ماهه دوم 2019، نفت خام وست تگزاس اینترمدیت به 60 دلار در هر بشکه رسیده و در هفته اول آوریل بالاتر از این حد هم معامله شده است. در حالی که نفت خام برنت روزهاست حدود 70 دلار در هر بشکه معامله میشود . 

در پایان سال گذشته تعداد تحلیلگرانی که چنین افزایش سریعی را برای قیمت نفت در 2019 پیش بینی می کردند، بسیار کم بود چون بازار نگران پیش‌بینی‌های بدبینانه نسبت به رشد تقاضای نفت در سال جاری بود که قیمت نفت را در سه ماهه پایانی 2018 ، 40 درصد پایین آورد . 

به نظر می رسد در سال جاری نگرانی در مورد رشد تقاضا از بین رفته باشد. تقاضا در این مدت بسیار متغیر بوده است. کاهش تولید اوپک و متحدانش و از دست رفتن نفت ایران و ونزوئلا به خاطر تحریم های آمریکا باعث شد قیمت نفت بسیاری را شوکه کند . 

قیمت بالاتر نفت طبیعتا باعث افزایش قیمت بنزین می شود. پیش بینی می‌شود که رانندگان آمریکا باید آماده افزایش بیشتر قیمت بنزین با ورود به فصل بهار و افزایش کار رانندگان باشند. فصل تعمیر و نگهداری پالایشگاه ها هم در آمریکا بر ذخایر بنزین و قیمت آن تاثیر می گذارد . 

تا وقتی پالایشگاهها به شرایط معمول عملیاتی بازگردند، چند هفته ای طول می کشد و رانندگان آمریکایی باید منتظر افزایش قیمت بنزین با بالا رفتن تقاضای آن باشند . 

سطح فعلی قیمت نفت برای تمام تولیدکنندگان سودمند است و کمک می‌کند کسری بودجه در برخی اعضای اوپک تا حدی جبران شود. برای صنعت هم سود بخش است و به ادامه رشد شیل آمریکا کمک می کند . 

گلدمن سچز انتظار ندارد قیمت نفت برنت در هفته‌های آتی بالاتر از 70 دلار یا پایین‌تر از 60 دلار در هر بشکه باشد . 

ولی در هفته ها یا ماه های آتی وقایعی در پیش است که می‌تواند بر عرضه جهانی نفت تاثیر بگذارد و روند قیمت نفت و بنزین را در تابستان مشخص کند . 

رشد تقاضا می تواند متوقف شود. همچنین انتظار می‌رود عرضه نفت با تحریم‌های بیشتر آمریکا علیه ایران و ونزوئلا و بررسی معافیت های مشتریان  نفت ایران کاهش یابد . 

اوپک و متحدانش به رهبری روسیه توافق کاهش تولید خود را در اواخر ژوئن بررسی می‌کنند ولی در این اجلاس آنها تصویر واضح تری از دورنمای عرضه نفت خواهند داشت چون آمریکا تا آن موقع در مورد تمدید معافیت های مشتریان نفت ایران تصمیم گیری کرده است . 

عربستان قبلا با وضوح اعلام کرده که هر کاری برای ثبات دوباره بازار انجام می‌دهد و کاهش تولید را در 2019 هم ادامه خواهد داد، در حالی که روسیه طبق معمول تمایلی به ادامه کاهش تولید ندارد . 

در بخش تقاضا همچنان مشکل کند شدن رشد اقتصاد جهان و درگیری تجاری چین و آمریکا وجود دارد . 

سیاست‌های تحریمی آمریکا علیه ایران و ونزوئلا، وضعیت اقتصاد جهان، رشد بازارهای نوظهور، درگیری های تجاری، نیازهای مالی اعضای اوپک و اختلال‌های ناگهانی در عرضه نفت مثل شرایط لیبی همه تاحدی آینده قیمت نفت را در ماه‌های آتی را رقم می زنند . 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید