توصیه وزیر صنعت به صادرکنندگان؛ کالاهای مورد مصرف عموم را صادر نکنید!

کدخبر: ۲۷۹۰۳۳
اقتصادنیوز: رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارتدر گفت‌وگو با دنیای اقتصاد راه‌های رسیدن به رونق بنگاه‌های تولیدی را تشریح کرد.
توصیه وزیر صنعت به صادرکنندگان؛ کالاهای مورد مصرف عموم را صادر نکنید!

نشست هم‌اندیشی دولت و بخش خصوصی با حضور وزیر صمت در «دنیای اقتصاد» برگزار شد

رونمایی از سیاست‌های صنعتی و صادراتی ۹۸

 به گزارش اقتصادنیوز گزیده این گفت‌وگو به این شرح است:

*اینکه در تولید محصولات نفتی ما افت داریم، با توجه به اینکه این بخش بیشترین تاثیر را از شرایط بین‌المللی‌ و روابط‌ خارجی و مباحثی مثل تحریم‌ و... می‌گیرد بحثی نیست، اما در حوزه‌ تولید و ساخت صنعتی و معدنی با توجه به برنامه‌ریزی که صورت گرفته، می‌توان گفت که رشد در این بخش قابل تحقق است و اجرای طرح رونق تولید برای این بخش قابل پیش‌بینی است. ما در کشور ظرفیت‌های خوبی داریم، اما درحال‌حاضر بخشی از ظرفیت‌های موجود در بنگاه‌های تولیدی غیرفعال است که می‌توان شرایط را برای فعال کردن این ظرفیت‌ها ایجاد کرد.

*تحریک تقاضا لازمه تحقق فعال‌‌سازی ظرفیت بنگاه‌های تولیدی است، آن هم بیشتر تقاضای خارجی که با افزایش صادرات این امر باید رخ دهد. تحلیل ما این است که اگر بخواهیم توسعه‌ و رونق تولید داشته باشیم و حتی تولید را توسعه دهیم، حتما باید به صادرات غیرنفتی به‌عنوان یک الزام اصلی توجه کنیم و این قابل‌ تحقق و شدنی است. اجرایی کردن این روش می‌تواند در همان عدد رشد ما هم تاثیر بگذارد. از سوی دیگر، ما در حوزه‌های دیگر نیز برنامه‌هایی را برای سال‌جاری در دستور کار قرار داده‌ایم که در این خصوص می‌توان به بخش مسکن اشاره کرد. متاسفانه سیلی که رخ داد، خسارات بسیاری به همراه داشت که این امر موجب شد تا در سال‌جاری برنامه نوسازی این مناطق نیز در دستور کار قرار گیرد. این حادثه موجب شد تا برنامه‌های مختلفی که دولت در صنعت ساختمان دارد، امسال فعال شود. در کنار موارد مذکور یکی از پیشران‌های اصلی ما صنعت ساختمان است.

*تعدد قوانین در حوزه صادرات چندان نیست. بهتر است با صراحت صحبت کنیم؛ در این خصوص به دوستانی که صادرکننده هستند، توصیه‌ می‌کنیم که بیشتر به سمت صادرات محصولاتی بروند که مازاد بر تولید داخل است، نه کالاهایی که مورد مصرف عموم است.

*ما درحال‌حاضر در کشورمان دو و نیم برابر مصرف‌مان تولید فولاد داریم و دو برابر مصرف داخلی تولید پتروشیمی. از سوی دیگر، در اکثر صنایع ظرفیت تولید مازاد داریم، مانند سیمان، کاشی و سرامیک، فرش، موکت؛ ما باید روی صادرات این محصولات منتخب صنعتی برنامه‌ریزی کنیم. حالا درخصوص برخی کالاهای خاص (شاید تعدادی انگشت‌شمار) به‌طور مثال سیب‌زمینی، پیاز یا بعضی کالاهایی که مورد مصرف است باید برنامه‌ریزی کنیم. در واقع باید تولیدمان بیشتر از مصرف‌مان باشد تا بتوانیم صادرات انجام دهیم.

*ما در صنایعی که مرتبط با صنعت ساختمان است، رشد منفی داشتیم. دلیل آن هم مشخص است؛ به همین دلیل هم امسال دولت رونق ساختمان و توسعه تولید مسکن را در برنامه‌های خود قرار داده است. صنایعی مثل لوازم خانگی نیز از جمله صنایعی است که می‌توانست توسعه پیدا کند. حتما یک جاهایی یا کار ما ایراد داشته یا یک کم‌و‌کاستی‌هایی بوده است که اینها را باید جبران کنیم. به‌نظر من در لوازم خانگی هم ظرفیت خوبی داریم و هم به سطح کیفی خوبی رسیده‌ایم و هم اینکه با توجه به قیمت ارز قابلیت صادراتی خوبی برای این صنعت ایجاد شده است. درخصوص مشکلات این صنعت جلساتی نیز با خود تشکل‌های مرتبط برگزار کردیم؛ فعالان این صنعت هم انصافا انگیزه دارند. یک قول و قرارهایی هم با هم گذاشتیم. از سوی دیگر، اصلاحات و زمینه‌هایی برای این صنعت لازم است؛ ولی در هر حال در این بخش افت تولید قابل‌پذیرش نیست.

*ما قبل از شروع سال‌جدید که مشکل‌مان بیشتر از الان بود،[سقف] تولید ۹۵۰هزار دستگاه خودرو سواری را رد کردیم، پس تولید یک میلیون و ۲۰۰هزار دستگاه غیرواقعی نمی‌تواند باشد. از سوی دیگر، ما سابقا تولید یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو را هم داشته‌ایم و به راحتی می‌توانیم این تولید را محقق کنیم، به شرطی که به توان خودمان اعتماد کنیم. یکی از برنامه‌ها برای سال‌جاری افزایش ساخت داخل است؛ بالاخره تولید برخی مدل‌های خودرو را نخواهیم داشت،‌ البته این خودروها تیراژ کمی داشتند.

 

 

*ما پکیجی برای خودرو تدوین کرده‌ایم که باید به‌طور کامل اجرایی شود. یکی‌ از این موارد به واگذاری اموال مربوط می‌شود که قرار است در سه مرحله اجرایی شود و ما در اجرای آن بسیار جدی هستیم. مرحله‌ اول واگذاری اموال غیرتولیدی است، مرحله‌ دوم به واگذاری شرکت‌های تابعه ‌خودروسازان مربوط می‌شود و در مرحله‌ سوم هم واگذاری خود این شرکت‌ها است. این یک برنامه‌ دوساله است که حتما در سال ۹۸ و ۹۹ انجام خواهد شد.

 

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید