۴۰ میلیون یورو برای تجهیز دانشگاه‌ها کافی نیست

کدخبر: ۲۷۹۳۷۷
اقتصادنیوز: معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه برای تجهیز دانشگاه‌های کشور ۴۰ میلیون یورو در نظر گرفته شده است، این مبلغ را برای تامین تمام تجهیزات مورد نیاز ناکافی دانست.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا،  مسعود برومند عصر دوشنبه دوم اردیبهشت در جلسه با رؤسای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی استان فارس در خصوص تجهیز دانشگاه‌های کشور گفت: سال ۹۷ یک میلیارد دلار برای تأمین تجهیزات آزمایشگاهی مورد نیاز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شد، دانشگاه‌ها نیز طرح‌هایی ارائه کردند؛ اما فقط دو طرح فاینانسور (حامی مالی) داشتند.

برومند با بیان اینکه دانشگاه‌ها می‌توانند با اخذ وام از بانک‌های عامل برای تأمین تجهیزات اقدام کنند، افزود: در عین حال، تجهیز کامل همه آزمایشگاه‌ها میسر نیست.

وی با بیان اینکه تهیه برخی تجهیزات توجیه‌پذیر نیست؛ چراکه قیمت بسیاری دارد و در هنگام خرابی تعمیر نمی‌شود؛ خاطرنشان کرد: ۴۰ میلیون یورو برای تجهیز دانشگاه‌ها در نظر گرفته شده است؛ اما با این مبلغ نمی‌توان همه لوازم را با توجه به قیمت روز خریداری کرد.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم تاکید کرد: دانشگاه‌ها باید در این حوزه همکاری کنند تا به روش‌هایی متفاوت از گذشته دست یابیم؛ در این زمینه ایجاد آزمایشگاه‌های موضوعی در هر استان می‌تواند راهگشا باشد.

وی خاطرنشان کرد: با این حال حتی ممکن است نتوان این آزمایشگاه‌های موضوعی را به صورت کامل در کشور ایجاد کرد و بودجه موجود جوابگوی نیازها نیست.

برومند همچنین با اشاره به توسعه رشته‌ها و آموزش‌های بیشتر توسط مراکز آموزش عالی گفت: مسأله اصلی در این زمینه سرمایه گذاری است. دانشگاه‌ها می‌توانند در این حوزه‌ها ورود کنند و اعضای هیأت علمی نیز طرح‌هایی برای سرمایه گذاری با هدف توسعه استان ارائه دهند.

معاون وزارت علوم گفت: در این حوزه می‌توان از بخش خصوصی نیز یاری گرفت تا سرمایه‌های سرگردان این بخش به جای روانه‌شدن به بازار ارز و طلا و مسکن با هدف ایجاد ارزش افزوده در راه توسعه استان‌ها به کار گرفته شود.

او همچنین خاطرنشان کرد: ۵۲ درصد فارغ‌التحصیلان تحصیلات تکمیلی شاغل با سابقه بیمه هستند که این آمار نشان می‌دهد مراکز آموزشی ما باید در جذب فارغ‌التحصیلان در مناطق و رشته‌های مختلف بازنگری کنند.

برومند ادامه داد: جذب فارغ‌التحصیلان دکترا و کارشناسی ارشد شرایط خود را می‌طلبد و در این زمینه مراکز باید با توجه به مزیت‌های منطقه خود طرح دهند.

وی افزود: در صورتی که دانشگاه‌ها فارغ‌التحصیلان حوزه‌های مزیت دار را جذب کنند، جذب منابع هم از وزارت علوم نیز آسان‌تر خواهد بود.

برومند در بخشی از سخنانش با اشاره به بروز سیل در بیشتر نقاط کشور طی یک ماه گذشته عنوان کرد: از هفته دوم بعد از تعطیلات نامه‌ای درباره وظیفه دانشگاه‌ها برای همه استان‌ها ارسال شد و وزیر تأکید کرد که دانشگاهیان در این زمینه برای پیشگیری و ارائه طرح‌ها مسئول هستند.

معاون وزیر علوم تاکید کرد: مراکز آموزش عالی موظف شده‌اند از طریق دانشگاه‌های معین در هر استان مسائل مربوط به سیل را به صورت علمی رصد و نتیجه را اعلام کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید