لزوم توجه بیشتر به پول دیجیتال در کشور

کدخبر: ۲۷۹۵۸۸
​اقتصاد نیوز:رئیس جهاد دانشگاهی با اشاره به ظرفیت بالای فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی، پول دیجیتالی را نیز مولود دیگر این عرصه دانست و گفت: این موضوع توجه قانون‌گذاران در ایجاد بسترهای مناسب قانونی برای رشد و پیشرفت حوزه فناوری اطلاعات را می‌طلبد و نیازمند مدل‌های جدید کسب و کار و بازتعریف مناسبات اقتصادی است.
لزوم توجه بیشتر به پول دیجیتال در کشور

به گزارش اقتصاد نیوز و به نقل از ایسنا، دکتر حمیدرضا طیبی صبح امروز (چهارشنبه ۴ اردیبهشت) در افتتاحیه پنجمین کنفرانس بین‌المللی "وب پژوهی" که در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد، با بیان اینکه تحولات تکنولوژیکی روز به روز به همه حوزه‌های سنتی رسوخ پیدا می‌کند و ماهیت سازوکاری آن‌ها را تغییر می‌دهد، خاطر نشان کرد: فناوری اطلاعات به عنوان موضوعی جدی به همه ابعاد زندگی ما وارد شده و تجربه سایر کشورها نشان‌دهنده آن است که فناوری اطلاعات به عنوان پیشران توسعه باعث جهش‌های توسعه‌ای در کشور هدف خواهد شد که نمونه آن را در کشورهایی همچون سنگاپور و کره جنوبی شاهد هستیم.

وی با اشاره به اینکه کشورهای فوق با فراهم آوردن زیرساخت‌های دیجیتالی موجبات رشد اقتصادی را در کشور خود فراهم کرده‌اند، اظهار کرد: بررسی‌های علمی دقیق در حوزه آینده‌پژوهی فناوری اطلاعات در ایران نشان می‌دهد در حوزه فضای مجازی با پیشران‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، فناورانه و زیست محیطی مواجه هستیم که هر یک از این ابعاد جایگاه خاص خود را داشته و قابل بررسی و مطالعه است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: کنفرانس وب پژوهی با نگاهی متفاوت از نگاه تک بُعدی به این عرصه پرهیز کرده و بستری را فراهم آورده تا تمام حوزه‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، حقوقی، زیست محیطی و فناورانه نتایج پژوهش و مطالعه خود را ارائه کنند.

طیبی با اشاره به اینکه به دلیل شرایط خاص کشور ما برخی از ابعاد ذکر شده توجه بیشتری را می‌طلبد، گفت: اقتصاد یکی از حوزه‌هایی است که در سال‌های اخیر و در همه شاخه‌های بانکداری، تجارت، صنعت، اشتغال و… از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی تأثیر پذیرفته است. هم اکنون فضای مجازی علاوه بر تأثیراتی که بر اقتصاد گذاشته شاخه‌ای جدید از اقتصاد با عنوان اقتصاد دیجیتال را بنا نهاده است.

وی یادآور شد: اقتصاد دیجیتالی مفهوم نسبتاً جدیدی است که با گسترش فناوری اطلاعات و به کارگیری آن در جوامع در حال تکامل است. این موضوع نگاهی ظریف و عمیق در حوزه کاربست فناوری‌های نوین در حوزه تولید و صنعت و سایر وجوه اقتصاد از قبیل بانک، بیمه، اشتغال و… دارد.

رئیس جهاد دانشگاهی ضمن اشاره به مفهوم انقلاب صنعتی چهارم در حوزه تولید و صنعت تشریح کرد: مهم‌ترین مشخصه انقلاب اول صنعتی ماشین بخار بود، در انقلاب دوم صنعتی صنعت نفت، فولاد و برق پدیدار شد و در انقلاب صنعتی سوم نیز فناوری الکترویکی و مکانیکی آنالوگ به فرآیندهای دیجیتالی بدل می‌شود.

طیبی ادامه داد: این در حالی است که صنعت چهارم وعده یک انقلاب صنعتی جدید را می‌دهد که متضمن تکنیک‌های پیشرفته تولید با استفاده از اینترنت اشیا است که سیستم‌های تولیدی را از طریق سنسورها به یکدیگر متصل می‌کند و از این طریق بازدهی تولید را افزایش می‌دهد. همچنین با گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات به تصمیم‌گیری هوشمندانه در دنیای فیزیکی کمک می‌کند.

وی با توجه به موارد بالا نیاز به مدل‌های جدید کسب و کار و بازتعریف مناسبات اقتصادی را بدیهی دانست و اضافه کرد: پول دیجیتالی مولود دیگر این عرصه و نیازمند تصمیم‌گیری مناسب و به جا از سوی تصمیم‌گیران امور پولی و مالی است.

رئیس جهاد دانشگاهی افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر کشور ما شاهد تحولاتی در عرصه اقتصادی و مرتبط با فناوری اطلاعات بوده و وب ظرفیت‌های خود را در توسعه کسب و کار و رونق بخشی به عرصه تولید و اشتغال نمایان ساخته است. تاکسی‌های اینترنتی، اپلیکیشن‌های موفق در حوزه‌های اقتصادی، مالی، اجتماعی، فرهنگی و بازی‌های اینترنتی نمونه‌هایی از این دست هستند.

طیبی در پایان رشد تعداد کاربران اینترنت در کشور از پنج میلیون در سال ۹۲ به قریب به ۵۵ میلیون در سال ۹۷ را نشانگر ظرفیت بالای بستر فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و سیاسی دانست و گفت: ظرفیت بالای این بستر در عرصه‌های مختلف توجه قانون‌گذاران را در ایجاد بسترهای مناسب قانونی برای رشد و پیشرفت این حوزه می‌طلبد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید