شناسایی کانون ملخ صحرایی در خراسان جنوبی

کدخبر: ۲۸۰۳۳۵
اقتصادنیوز: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: یک کانون ملخ صحرایی در قالب 40 هکتار زمین در روستای «علی آباد کهنو» از توابع شهرستان نهبندان شناسایی شد.

به گزارش اقتصادنیوز مهدی عصمتی پور روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: ابتدا کار کانون یابی هجوم ملخ ها در این منطقه انجام شد و وضعیت منطقه مورد بررسی قرار گرفت. 

وی بیان کرد: به نظر می رسد ملخ ها از جنوب کرمان وارد نهبندان در خراسان جنوبی شده اند و از صبح امروز تاکنون با همکاری اداره منابع طبیعی و آبخیزداری 300 هکتار از مراتع شهرستان رصد و دیده بانی شده است. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: از روز گذشته (شنبه) سم پاشی ملخ ها با دستگاه های یو. ال. وی در منطقه آغاز شده است. 

وی با بیان اینکه تاکنون این ملخ ها خسارتی به مزارع و باغات نهبندان وارد نکرده است افزود: ملخ ها در مرحله نخست نسبت به جفت گیری و تخم گذاری اقدام می کنند که با سم پاشی مراتع سعی داریم جلوی افزایش ملخ ها را بگیریم. 

عصمتی پور گفت: این ملخ ها پنج سن دارند که از سن دوم به بعد برای مراتع بسیار آسیب زا بوده و تمام مزارع و باغات را نابود می کنند و با سم پاشی تخم ملخ ها از بین می رود. 

وی اظهار داشت: 51 شبکه مراقبت از آفات در استان خراسان جنوبی فعال است که 35 مورد دولتی و 16 مورد خصوصی هستند. 

وی افزود: همچنین 56 ناظر، کار رصد و پایش کل منطقه را در شهرستان ها برعهده دارند و به محض مشاهده ملخ نسبت به سم پاشی منطقه اقدام می شود. 

براساس گزارش سازمان حفظ نباتات کشور و دفتر FAO در غرب آسیا، مبنی بر نبود مبارزه با ملخ های صحرایی در عربستان سعودی، دسته های زیادی از این حشرات به سمت جنوب ایران در حرکت هستند. 

براساس این گزارش ملخ های صحرایی تاکنون 200 هزار هکتار از زمین های کشور را در 6 استان آلوده کرده اند. 

ملخ صحرایی از کشوری به کشور دیگر و از استانی به استان دیگر می تواند مهاجرت کند و قدرت تخریبی بالایی دارد. 

شهرستان نهبندان از شمال و غرب به شهرستان بیرجند، از جنوب به استان های سیستان و بلوچستان و کرمان و از شرق به افغانستان و شهر زابل محدود می شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید