تنها ۸ هزار صادر کننده واقعی در کشور وجود دارد

کدخبر: ۲۸۰۴۹۸
اقتصادنیوز: جلال پور گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب می‌شود تا کارت‌های بازرگانی و صادرکنندگان مصنوعی از بین بروند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، محسن جلال پور رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در حاشیه سومین نشست شورای راهبردی توسعه صادرات غیر نفتی گفت: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی موجب می‌شود تا  کارت‌های بازرگانی  و صادرکنندگان مصنوعی از بین برود.

جلال پور تصریح کرد: سال گذشته تعداد زیادی از صادرکنندگان غیر واقعی وارد بازار شدند که با صادر کنندگان واقعی برابری می کردند اما در حال حاضر  بیشتر از  ۸ هزار صادر کننده واقعی در کشور وجود ندارد.

رئیس سابق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اظهار کرد: صادرکنندگان غیر واقعی کارت‌های بازرگانی خود را در اختیار بقیه قرار داده و  ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازنمی گرداندند.

وی بیان کرد: با وجود جهش نرخ ارز،  ارزش صادرات ۶ درصد کاهش یافت. اگر سیاست‌های صادراتی دولت که در آغاز سال ۹۷ ابلاغ شد، اجرا نمی‌شد، صادرات کاهش نداشت و با توجه به جهش نرخ ارز، ارز بیشتری به کشور وارد می‌شد.

به گفته جلال پور، قاچاق کالا در سال گذشته ۱۰ میلیارد دلار بود و برای نخستین بار علاوه بر قاچاق وارداتی، شاهد قاچاق صادراتی هم بودیم بطوریکه  در مواردی کالای ایرانی در خارج از کشور ارزان‌تر از داخل کشور بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید