ترکیه نفت خود را از کجا تامین خواهد کرد؟

کدخبر: ۲۸۰۶۷۰
اقتصاد نیوز: ترکیه در مواجهه با تحریم نفتی آمریکا علیه ایران به دنبال راه هایی برای خرید نفت بیشتر از عراق است.

 به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از تسنیم؛ ترکیه به دنبال راه هایی برای خرید نفت بیشتر از عراق است. عراق به خاطر تحت فشار قرار گرفتن صادرات ایران توسط واشنگتن، یک تامین کننده بزرگ نفت خام برای بزرگترین اقتصاد خاورمیانه است.

 ترکیه می‌تواند از بندر جنوبی بصره در عراق نفت وارد کند و همچنین سعی دارد محموله های بیشتری را از طریق یک خط لوله دوقلو که به بندر مدیترانه ای سیهان می رسد ،دریافت کند. این خط لوله هنوز نیاز به تعمیرات دارد.

 دولت ترامپ معافیت هایی را که به ترکیه و چند کشور دیگر اجازه می‌داد از ایران نفت بخرند ، لغو کرده است. ترکیه مدتهاست مخالف تحریم‌های آمریکا علیه ایران است. رئیس‌جمهور رجب طیب اردوغان سال گذشته گفت هدف این تحریم‌ها برهم زدن تعادل جهان و نقض قوانین و دیپلماسی بین الملل است.

  مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز یکشنبه با مقامات عراق در بغداد و بصره دیدار کرد و در روز دوشنبه هم دیداری با مقامات دولت منطقه ای کردستان در اربیل داشت. چاووش اوغلوگفت نفت ایران ارزان نیست ولی تفاوت زیادی با نفت خام عربستان و امارات از نظر قیمت دارد.

 پالایشگاه توپراس ترکیه هنوز نظری در مورد جبران قطع عرضه نفت ایران نداده است.

 چاووش اوغلو پس از دیدار با  فرماندار بصره گفت ترکیه یک کوریدور تجاری با بزرگترین قطب نفتی عراق ایجاد می کند.

 ‌مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود مطمئن است بازار نفت متعادل می‌ماند چون عربستان و امارات  قول داده‌اند به همراه آمریکا نفت کافی به بازار عرضه کنند. ولی ترکیه در مقابل ایده خرید از دو متحد ضد ایرانی آمریکا مقاومت می‌کند. روابط عربستان و امارات با آنکارا پس از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول به هم خورده است.

 ترکیه هفته گذشته همچنین اعلام کرد  روی مکانیسمی برای معامله با ایران و دور زدن تحریم‌های آمریکا کار می کند. گرچه ترکیه مدت هاست به دلایل استراتژیک از تجارت با همسایه شرقی خود دفاع می‌کند ، ولی مخالفت با آمریکا برای این کشور خطراتی در پی دارد. ترکیه در حال حاضر درگیر آزادی یکی از مقامات ارشد بانکی خود در نیویورک است که به کمک به نقض تحریم های مالی آمریکا علیه ایران متهم شده است.

 مخالفت با آمریکا در مورد تحریم‌های ایران به اقتصاد ترکیه هم ضربه می زند. اقتصاد ترکیه با افزایش قیمت نفت در سال گذشته وارد اولین رکود طی 10 سال اخیر شده است. دورنمای قیمت بالاتر نفت و خطر مقابله با آمریکا نشانه خوبی برای ارز ترکیه نیست.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید