آخرین وضعیت شاخص محیط کسب و کار در ایران

کدخبر: ۲۸۰۷۱۲
اقتصادنیوز: آخرین بررسی‌های اتاق بازرگانی ایران نشان می‌دهد با وجود بهبود نامحسوس فضای کسب و کار در آخرین فصل از سال گذشته، همچنان این شاخص برای رسیدن به شرایط قابل دفاع فاصله‌ای نسبتاً طولانی دارد.
آخرین وضعیت شاخص محیط کسب و کار در ایران

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، در جدیدترین گزارش منتشره از آخرین وضعیت محیط کسب و کار در زمستان سال قبل، رقم این شاخص به عدد ۶.۲۷ رسیده است و در شرایطی که رسیدن به عدد ۱۰ بدترین میزان ممکن در این شاخص خواهد بود، وضعیت شاخص کسب و کار در قیاس با پاییز سال قبل بهبود نسبی پیدا کرده است. آخرین آمارها نشان می‌داد که در پاییز سال ۹۷ شاخص ملی کسب و کار در عدد ۶.۴۹ قرار گرفته بود.

با وجود این، بهبود نسبی مقایسه آنچه در ماه‌های پایانی سال گذشته، اتفاق افتاده در قیاس با عملکرد سال‌های ۹۵ و ۹۶ حاکی از آن است که این شاخص حرکتی منفی داشته است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در سال ۹۵ شاخص ملی محیط کسب و کار ۵.۸۵ و در سال ۹۶ ۵.۷۸ بوده است. بررسی علل اصلی دشوار شدن فعالیت در محیط کسب و کار نشان از آن دارد که شرکت‌ها و فعالان اقتصادی سه عامل اصلی را در این موضوع با نقشی محوری تصور می‌کنند. تأثیرگذارترین عامل غیر قابل پیش‌بینی بودن و تغییرات قیمت مواد اولیه و محصولات در اقتصاد ایران است.

عامل دوم، بی‌ثباتی سیاست‌ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب و کار است و سومین عامل نیز دشواری تأمین مالی از بانک‌ها بوده است. بررسی استانی وضعیت شاخص محیط کسب و کار نیز نشان می‌دهد در زمستانی که گذشت، استان گیلان با قرار داشتن در عدد ۵.۶۷ بهترین فضا برای فعالیت‌های اقتصادی را به وجود آورده و استان سیستان و بلوچستان با قرار گرفتن در عدد ۶.۶۰ بدترین شرایط را برای فضای اقتصادی در اختیار ساکنانش قرار داده است.

در این میان استان تهران، با عدد ۶.۱۷ از نظر فضای کسب و کار در شرایطی بینابین بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید