ورودی سدهای کشور نسبت به سال گذشته چند درصد بیشتر شده است؟

کدخبر: ۲۸۱۵۴۲
اقتصاد نیوز: آخرین وضعیت سدها نشان می دهد که ورودی آب به سد‌های کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون به ۶۴.۰۸ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۹۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از میزان، میزان بارندگی‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به ۳۱۹ میلیمتر رسیده است که این رقم در مقایسه با (۱۳۹ میلیمتر) مدت مشابه سال گذشته ۱۲۹ درصد و در مقایسه با (۲۱۹ میلیمتر) مدت متوسط بلندمدت ۴۵ درصد افزایش داشته است.

روند افزایشی بارندگی‌ها موجب شده است تا کشور ما پربارش‌ترین سال آبی نیم قرن اخیر خود را تجربه کند و حجم بارندگی تمامی استان‌های کشور از مدت میانگین ۵۰ سال اخیر کشور هم فراتر برود.

سد‌های کشور نیز تحت تاثیر بارندگی‌های مناسب سال آبی جاری وضعیت بسیار مناسبی را تجربه می‌کنند به طوری که ورودی آب به سد‌های کشور از ابتدای مهرماه سال گذشته تاکنون به ۶۴.۰۸ میلیارد مترمکعب رسیده، که این رقم در مقایسه با ورودی ۱۶.۱۵ میلیارد مترمکعبی مدت مشابه سال گذشته ۲۹۷ درصد افزایش داشته است.

در حال حاضر میزان ذخیره آب سد‌های کشور با رشد ۶۰ درصدی نسبت به سال گذشته به ۷۴.۳۹ میلیارد مترمکعب رسیده است و ۷۹ درصد از ظرفیت مخزن سد‌های کشور نیز پر شده است. میزان خروجی از سد‌ها نیز با افزایش ۲۰۲ درصدی به ۴۴.۳۱ میلیارد مترمکعب رسیده است که همین امر نوید سال زراعی بسیار مناسبی را می‌دهد.

بارش‌های مناسب سال آبی جاری باعث شده است تا از میان ۱۷۸ سد مهم کشور حدود ۸۳ سد بزرگ که ۵۹ درصد از ظرفیت کل مخازن سد‌های کشور را شامل می‌شوند بین ۹۰ تا ۱۰۰ درصد پر شده باشند.

هم اکنون ۹۲ درصد مخازن سد‌های حوضه آبریز خلیج فارس، ۷۸ درصد مخازن سد‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه، ۷۰ درصد مخازن سد‌های حوضه آبریز هامون، ۶۱ درصد مخازن سد‌های حوضه‌های آبریز دریای خزر و مرکزی و ۵۶ درصد مخازن سد‌های حوضه آبریز سرخس نیز پر است.

سیلاب‌های فروردین‌ماه در کنار بارش‌های مناسب چندماه اخیر موجب شده است تا سد‌های استان خوزستان نیز در وضعیت بسیار مطلوبی قرار گیرند؛ به طوری که ورودی به سد‌های استان از ابتدای سال آبی جاری تاکنون به حدود ۳۷.۵ میلیارد مترمکعب رسیده است. این رقم سال گذشته در چنین زمانی تنها هفت میلیارد مترمکعب بوده است.

در حال حاضر ۹۴ درصد مخازن سد‌های خوزستان پر است و آب موجود در مخزن سد‌های استان با افزایش ۷۴ درصدی نسبت به سال قبل به بیش از ۲۳ میلیارد مترمکعب رسیده است.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید