بازتاب پیش بینی وزیر نفت ایران در خصوص فروپاشی اوپک

کدخبر: ۲۸۱۸۲۱
اقتصادنیوز: وزیر نفت بیژن زنگنه شامگاه پنجشنبه (12 اردیبهشت‌ماه) در دیدار با «محمد سانوسی بارکیندو»، دبیرکل سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در تهران در خصوص فروپاشی این سازمان هشدار داد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ سخنان وزیر نفت ایران در رسانه های بین المللی از جمله بلومبرگ، سی.ان.بی.سی، راشا تودی ، تایپه تایمز، سی. ان. ان، ای.اف.تی. دیلی، ورلد اویل و ... بازتاب گسترده ای داشت و این دیدار به تفصیل پوشش خبری داده شد.
زنگنه در این دیدار به آقای بارکیندو گفته است که اوپک به دلیل یکجانبه‌گرایی از سوی برخی اعضا در خطر است و احتمال فروپاشی این سازمان وجود دارد.
وی همچنین تصریح کرد ایران در اوپک به دلیل منافعش عضو است و اگر اعضایی از اوپک بخواهند ایران را تهدید و گرفتار خطر کنند ایران هم آن را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

**در اوپک تک روی نداریم
دبیرکل اوپک که شامگاه چهارشنبه (11 اردیبهشت‌ماه) وارد تهران شده بود، در جمع خبرنگاران گفت حذف نفت ایران از بازار را غیرممکن دانست و افزود: در اوپک تک‌روی نداریم.
به نوشته شانا، بارکیندو در پاسخ به این پرسش که دو عضو اوپک ادعای جایگزینی نفت ایران را کرده‌اند، موضع این سازمان چیست؟ گفت: اوپک تصمیم‌های گروهی می‌گیرد و تک‌روی نداریم، سیاست اوپک بر این است تا با مشورت با کارشناسان دبیرخانه همه اعضا در کنار هم و بر اساس خرد جمعی تصمیم بگیرند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا از نظر فنی امکان حذف نفت ایران از بازار وجود دارد یا نه؟ گفت: لازم به تکرار نیست، امکان حذف ایران از بازار نفت غیرممکن است.
به گفته دبیرکل اوپک، همه داده‌ها و آمارهای منابع ثانویه در ماه ژوئن بررسی و سپس در این باره تصمیم‌گیری می‌شود. در اوپک فقط نفع کشور خاصی در نظر گرفته نمی‌شود، به‌طور کلی ما منافع کل گروه را در نظر می‌گیریم تا افزون بر تامین منافع تک تک اعضای عضو، عرضه نفت هم تامین شود.
دقیقا سه روز پس از سخنان وزیر نفت ایران در رسانه های بین المللی، پایگاه خبری اویل پرایس در گزارشی تحلیلی از احتمال فروپاشی اوپک در آستانه برگزاری اجلاس وزرای اوپک در وین در 25 و 26 ژوئن برابر با ( چهارم و پنجم تیرماه) خبر داد.
در این گزارش با اشاره به شرایط ایران و ونزوئلا، دو تولیدکننده بزرگ اوپک، آمده است که ساختار داخلی اوپک رو به فروپاشی می‌رود و خطری جدی این سازمان را تهدید می کند. 
به باور تحلیلگران، اگرچه برخی از سران بازار جهانی نفت نسبت به شرایط فعلی خوش بین هستند، ولی بی ثباتی وضع بازارسبب افزایش بهای نفت شده است. به نظر می رسد مادامی که بازار جهانی متوجه شود که گزارشات نفت آمریکا تعیین کننده بهای جهانی نفت نیستند، این بی ثباتی تداوم خواهد داشت. 
از سوی دیگر، ونزوئلا نیز در اوپک اوضاع خوبی ندارد. این کشور در حال حاضر توسط آمریکا تحریم شده و هم تحت فشار حمایت کشورهای عربی و اروپایی از رهبر مخالفانش قرار دارد. 
با بررسی شرایط ایران و ونزولا که دو تولیدکننده بزرگ اوپک به شمار می آیند، ساختار داخلی این گروه رو به انحطاط خواهد گذاشت. 
بنابر اعلام نیجریه این کشور حتی قادر به فروش بخشی از محموله‌هایش نیز نیست. به گفته منابع خبری، حدود 20 محموله نفتی نیجریه حتی پس از کاهش شدید قیمت به دلیل کاهش تقاضا از سوی مشتریان اروپایی به فروش نرسیده است.

**نفت شیل طرفدار ندارد
از سوی دیگر، اگرچه اداره اطلاعات انرژی آمریکا، پیش‌بینی کرده است که صادرات نفت خام این کشور تا سال آینده به چیزی حدود حدود ٥ میلیون بشکه در روز می‌رسد و قصد دارد در سال ٢٠٢٤، صادرات نفت خود را تا 5.8 میلیون بشکه در روز برساند اما شاهد آن هستیم که نفت شیل در بازار طرفدار زیادی ندارد و تنها در شرایط اجبار و کاهش عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان سنتی نفت، کشورها خریدار نفت آمریکا می شوند. 
به گزارش ایرنا، کمتر از یک ماه گذشته دو شرکت پالایشگاهی کره جنوبی که از بزرگترین خریداران نفت خام آمریکا هستند، محموله‌ های نفت ایالات متحده را به دلیل غلظت بالای آلودگی پس فرستادند و آلودگی نفت شیل فروخته شده به مشتریان آسیایی باعث شد تا آن ها محموله های نفتی را که از آمریکا خریداری کرده اند پس دهند. 
از سوی دیگر هر چند هند خرید نفت سبک آمریکا را افزایش داده اما پالایشگاه‌ های کشور هند هم به شکلی طراحی شده که نفت سنگین ایران را فراوری کنند و مقامات هندی هم اعلام کردند که شیل نمی تواند جایگزین نفت ایران باشد. از سوی دیگر هم جنگ تعرفه ای بین آمریکا و چین باعث شده است که میزان صادرات نفت آمریکا به این کشور کاهش پیدا کند البته چین هم به زودی به جمع کشورهای تولید کننده نفت شیل می پیوندد و چاه نفت پتروچاینا در یک میدان نفتی شیل در غرب چین می ‌تواند یک پتانسیل اقتصادی قوی شیل برای نخستین بار در بزرگترین واردکننده نفت خام جهان باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید