کشورهایی که در صدر مقصد صادرات غیرنفتی ایران هستند + نمودار

کدخبر: ۲۸۲۷۲۱
اقتصاد نیوز: بررسی آمارهای صادرات بدون نفت خام ایران نشان می‌دهد که حدود ۹۳ درصد از صادرات در فروردین ماه به ۲۵ کشور بوده و کشورهای چین، عراق و امارات در صدر واردکنندگان کالا از کشورمان بوده‌اند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایبِنا، معاونت بررسی های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گزارشی ۲۵ مقصد عمده صادرات کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه را بررسی کرده است. بر این اساس حدود ۹۳ درصد از صادرات کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه به ۲۵ کشور بوده که این موضوع به خوبی نشان می دهد لازم است تا در تعداد مقاصد صادراتی کالاهای کشور تنوع ایجاد شده و بر تعداد آنها افزوده شود.

چین بزرگترین مقصد عمده صادرات کالای بدون نفت خام ایران با ارزش صادرات ۷۱۱ میلیون دلار بوده که ۲۸ درصد از کالای بدون نفت خام ایران به این کشور صادر شده است. پس از چین، کشورهای عراق با ۳۸۹ میلیون دلار و کره جنوبی با ۲۵۰ میلیون دلار به ترتیب مقاصد عمده صادراتی ایران در ماه نخست سال ۹۸ بوده اند. حدود ۱۵ درصد از کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه امسال به کشور عراق و حدود ۱۰ درصد آن به کشور کره جنوبی صادر شده است.

به این ترتیب صادرات ایران تنها به این سه کشور حدود ۵۳ درصد از کل صادرات را شامل شده است. از سوی دیگر صادرات کالای بدون نفت خام ایران در فروردین ماه به امارات ۲۳۱ میلیون دلار بوده و بعد از آن نیز افغانستان ۱۴۰ میلیون دلار کالا از ایران وارد کرده است.

کشورهای ترکیه با ۱۱۹ میلیون دلار، هند با ۱۱۷ میلیون دلار، پاکستان با ۷۶ میلیون دلار، اندونزی با ۷۴ میلیون دلار و تایلند با ۳۴ میلیون دلار کشورهای پنجم تا دهم وارد کننده کالای بدون نفت خام از ایران بوده اند.

براساس آمار منتشر شده، بعد از ۱۰ کشور نخست، کشورهای برزیل با ۳۲ میلیون دلار، غنا با ۳۰ میلیون دلار، روسیه با ۲۶ میلیون دلار، جمهوری آذربایجان با ۲۰ میلیون دلار، آلمان با ۲۰ میلیون دلار، سوریه با ۱۶ میلیون دلار، ازبکستان با ۱۱ میلیون دلار، ترکمنستان با ۱۱ میلیون دلار، عمان با ۱۰ میلیون دلار و کویت با ۱۰ میلیون دلار در جایگاه های یازدهم تا بیستم کشورهای وارد کننده کالا در فروردین ماه امسال از ایران بوده اند.

پنج کشور آخر این فهرست نیز سری لانکا (۹ میلیون دلار)، گرجستان (۸ میلیون دلار)، قطر (۸ میلیون دلار)، ویتنام (۸ میلیون دلار) و ایتالیا (۸ میلیون دلار) هستند.

3 (2)

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید