تاکید وزیر صنعت بر ردیابی دریافت ارز و هزینه کرد آن

کدخبر: ۲۸۳۰۲۰
اقتصادنیوز: وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دریافت ارز و هزینه‌کرد آن کاملا ردیابی و محدودیت‌های آن رعایت می‌شود، هرگونه تخلف به محاکم قضایی معرفی می‌شود و هیچ مماشاتی با این مسائل نداریم، به هیچ کس رانت نداده و نخواهیم داد و تا روزی که هستیم اجازه رانت‌خواری نمی‌دهیم.
تاکید وزیر صنعت بر ردیابی دریافت ارز و هزینه کرد آن

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در جلسه امروز- یکشنبه- فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تشکر از اظهارات صریح اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی، اظهار داشت: امسال رونق تولید را با یک مدیریت جهادی در دستور کار وزارتخانه قرار دادیم و باوجود تمام مشکلات و مانع‌سازی دشمنان، گشایش‌هایی صورت گرفته است.

وی افزود: تامین مواد اولیه و تامین نقدینگی برنامه‌ریزی شده و به طور مستمر پیگیر آن هستیم، همین امروز با بانک مرکزی نیز جلسه داریم، از آنجایی که دشمن مسیر تعاملات ارزی را بسته اما وزارت صنعت، معدن و تجارت راهکار دارد و از ابزارهای خود استفاده می‌کند.

**قطعا در مقابل هر نوع رانت خواری می ایستیم و با هیچ کس تعارف نداریم
وزیر صنعت ، معدن و تجارت ادامه داد: هر کدام از نمایندگان در هر قسمت از این وزارتخانه مافیا یا رانت خواری سراغ دارند، صریح اعلام و معرفی کنند. 
رحمانی خاطرنشان کرد: قطعا در مقابل هر نوع رانت‌خواری و فساد می ایستیم و با هیچ احدی تعارف نداریم. بنده نه فامیل دارم، نه باند دارم، نه مافیا دارم.
وی با بیان این که واردات در سال 97 منفی 23 بوده است، گفت: در کالاهای مصرفی منفی 30 بوده و مواد اولیه منفی 16 است، این آمار نشان می‌دهد که جهت‌گیری وزارت صمت درست بوده است. 
وی توضیح داد: در سال‌‎های پیش‌تر واردات کالا را ممنوع کردیم زیرا تولید داخلی داشتیم، امسال نیز فهرست کالاهای تولید داخل را اعلام کرده و واردات آنها ممنوع شد.

**نباید تحت تاثیر فضای روانی که دشمن ایجاد کرده قرار گیریم
وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: اعلام می‌کنیم هر کسی، هر کالا و قطعه‌ای را می‌تواند در داخل تولید کند، حمایت و استقبال می‌کنیم، تولید داخل اولویت اصلی وزارت صمت است.
رحمانی ادامه داد: بنده با روحیه جهادی و بسیجی کار می کنم و با قدرت در خط مقدم جبهه تلاش می‌کنم، همه باید توجه داشته باشیم که تحت تاثیر فضای روانی که دشمن مدیریت می‌کند، قرار نگیریم.
وی اظهار داشت: وزارت صنعت و معدن تولید خودروی داخلی را راه اندازی کرده و به زودی بازار را مدیریت می کنیم، قطعه سازان شروع به ساخت کرده اند، در مورد قیمت ها همین هفته جلسه گذاشتیم. 
وزیر صنعت گفت: امروز بعدازظهر هم جلسه داریم و قطعاً نظارت قوی و گسترده خواهد شد و در این زمینه از همه ظرفیت‌ها استفاده می کنیم.
رحمانی یادآور شد: قدرت گسترده بسیج و بسیج اصناف به کمک وزارت صمت آمده است، البته اخطار مربوط به کارشکنی دشمن و خرید محصولات کشاورزی با مدیریت خارجی درست است و قطعا از این موضوع جلوگیری و کنترل خواهد شد.

**میزان صادرات مثبت می‌شود
وی ادامه داد: در حوزه ارز، ما مصرف کننده ارز هستیم و باید نیاز ارزی بخش تولید تامین شود، در این زمینه مجلس هم به ما خیلی کمک کرده است. 
وزیر صنعت، معدن و تجارت یادآور شد: در مورد صادرات، در سال 97 صادرات ما منفی 5 بوده به ویژه در نیمه دوم سال گذشته ما راهکارهایی پیدا کردیم که بتوانیم در همین شرایط تحریمی صادرات را مثبت کرده و ترازمان را مثبت خواهیم کرد.
رحمانی اظهار داشت: همسایگان را در اولویت اول صادرات تجاری قرار دادیم و با مقامات کشورهای همسایه مذاکره کردیم. خط قرمز ما در صادرات حفظ و تامین کالاهای اساسی و مصرفی مردم است و در این زمینه کوتاه نمی آییم. مردم مطمئن باشند کالاهای مصرفی و اساسی آنها را تامین می کنیم.
وزیر صنعت و معدن افزود: ما در وزارتخانه قرارگاه تولید تشکیل دادیم، در این قرارگاه سیاستگذاری می کنیم، سازمان حمایت هم به صحنه آمده و قطعاً آینده بهتری خواهیم داشت.
سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس هم در تشریح نشست امروز فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: در ابتدای این جلسه اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی اظهارات خود را مطرح کردند.
وی گفت: توجه جدی به شهرک‌های صنعتی و جلوگیری از تعدیل نیرو و تعطیلی کارخانه‌‎ها، توجه جدی به تامین مواد اولیه و مدارای بانک‌ها با واحدهای صنعتی از جمله موضوعات مورد نظر نمایندگان بود.
این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: دلایل معضل خودرو، نقش دلالان و فساد حاکم بر بازار خودرو و مافیای خورو، لجام گسیختگی بازار و نوسانات قیمت و گرانی‌های پی‌درپی حاکم بر بازار و تفاوت قیمت‌ها و ضرورت تامین کالاهای اساسی و نظارت کامل به تولیدات داخلی نیز از مسائل مطرح شده در این جلسه توسط نمایندگان بود.

**علت ارائه کالاها با ارز آزاد علی‌رغم ارائه ارزهای دولتی و نیمایی چیست؟
سخنگوی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس خاطرنشان کرد: ضرورت اساسی در مقابله و مبارزه با قاچاق و از بین‌بردن مسیرهای قاچاق کالا به ویژه تولیدات داخلی، پرسش‌هایی در مورد علت ارائه کالاها با ارز آزاد باوجود ارائه ارزهای دولتی و نیمایی، ضرورت مقابله با رانت خواری ها و مفاسد در صادرات و واردات، رانت خواری باعث می شود که مردم از خدمات محروم شوند نیز از سوی نمایندگان مطرح شد.
وی افزود: اهمیت بحث تفکیک وزارتخانه و بسته شدن پرونده این موضوع و جلوگیری از بی ثباتی در دستگاه‌ها، چرایی عدم ثبات ارز نیز از سوی نمایندگان مطرح شد زیرا معتقد بودند اگر ارز باثبات نشود، سایر بازارها نیز دچار نوسان می‌شوند.

**حرکت به سوی بازرگانی و تجارت به جای تولید خیلی خطرناک است
نقوی حسینی با بیان این که نمایندگان اعتقاد داشتند که رویکرد مدیریت کشور باید تغییر کند و بخش خصوصی باید وارد عرصه شود همچنین نظام بانکی باید پای کار باشد، ادامه داد: نمایندگان مطرح کردند که جهت‌گیری و ریل‌گذاری حرکت به سوی بازرگانی و تجارت به جای تولید خیلی خطرناک است و باید جلوی آن را گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید