واقعی بودن قیمت ها، شرط موفقیت بازار متشکل ارزی است

کدخبر: ۲۸۴۶۶۵
اقتصادنیوز- رئیس هیات موسس کانون صرافان گفت: اگر بازار متشکل ارز، واقعا بازاری آزاد و برای همه قابل دسترسی باشد و قیمت ها در آن واقعی و پیرو عرضه و تقاضا باشد، راه اندازی آن موفقیت آمیز خواهد بود و می تواند به ساماندهی این بازار کمک کند.
به گزارش اقتصادنیوز؛ اصغر سمیعی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره تاثیر راه اندازی بازار متشکل ارز بر ساماندهی بازار، افزود: بازار متشکل فقط در صورتی موفق می شود که معیا های اقتصادی را کاملا بپذیرد و رعایت کن. نرخ واقعی و واحد برای ارز را قبول کند. شرط دیگر آنکه خرید و فروش در بازار متشکل برای همگان آزاد باشد نه آن که مثلا گروه خاصی به آن دسترسی داشته باشند.

این کارشناس بازار ارز اضافه کرد: باید عملکرد واقعی بازار متشکل ارز را مشاهده کرد، در واقع، اسامی هیچ گاه نشان دهنده ماهیت نیستند چه بسا که نامشان رستم است و بسیار کم زورند یا سمیع نامیده می شوند ولی گوش شنوا ندارند، اینکه ما هر روز اسمی برای بازار ابداع کنیم، تا زمانی که ماهیت آن تغییر نکند اصلاحی صورت نمی پذیرد.
رئیس سابق کانون صرافان خاطر نشان کرد: دلالی و سوداگری و بورس بازی تا زمانی که مقرون به صرفه باشد در بازار صورت می گیرد و چیزی نمی تواند مانع آن باشد، مگر اینکه عوامل جذابیت آن را از بین ببریم.
رئیس هیات موسس کانون صرافان تصریح کرد: اگر بورس باز ببیند که بازار نوسان ندارد، به طور قطع، سرمایه خود را وارد خرید و فروش ارز نمی کند.
سمیعی افزود: البته باید توجه داشت که در شرایط کنونی مشکل اقتصادی کشور فقط مربوط به بازار ارز نیست و برای رفع اشکالات اقتصادی همزمان با تصحیح بازار ارز باید به نکات دیگر و از همه مهمتر واقعی شدن قیمت ها از یک طرف ( مخصوصا قیمت بنزین و سایر حامل های انرژی)، کاهش و حتی متوقف کردن نرخ رشد تورم و بهره و کاهش نقدینگی از سوی دیگر نیز توجه کرد.
رئیس سابق کانون صرافان اضافه کرد: رشد قیمت ها قبل از اینکه به مسائل سیاسی ربط داشته باشد، عامل اقتصادی دارد که همانا تفاوت نرخ تورم و بهره در کشور ما و کشور های حوزه دلار است.
این کارشناس بازار ارز یادآور شد: تورم با افزایش نقدینگی و خلق پول، بیش از توان جذب اقتصاد کشور ایجاد می شود.
وی به توان بانک مرکزی برای تزریق ارز در بازار اشاره کرد و ادامه داد: نوسان های تا حداکثر 2 درصد در بازار ارز غیر طبیعی نیست، اما باید دقت کرد که بیشتر از آن نشود.
قرار است در بازار متشکل ارزی، معاملات اسکناس و نقد انجام شود. بر این اساس صادرکنندگان و دارندگان ارز می توانند از طریق صرافی ها برای فروش، نرخ مورد نظر خود را در سامانه بازار متشکل به ثبت برسانند.
بازیگران اصلی بازار متشکل شامل بانک مرکزی، بانک ها و صرافی های دارای مجوز هستند. قرار است در ابتدا معاملات با دو یا سه نوع ارز اصلی (دلار، یورو و درهم) آغاز شود، اما به تدریج به سایر ارزها تسری یابد.
پیگیری خبرنگار اقتصادی ایرنا از علل تاخیر در راه اندازی بازار متشکل ارزی، آماده نشدن زیرساخت های فنی برای ارتباط فنی بانک ها و «شرکت عملیات بازار متشکل ارزی» بوده است.
برای عملیاتی شدن عملیات بازار متشکل ارز، به زیرساخت های لازم در بخش فناوری اطلاعات بانک مرکزی، بانک های عامل و شرکت بازار متشکل ارز نیاز است که مراحل پایانی آماده سازی را طی می کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید