بازرسی وزن چیپس و پفک از امسال

کدخبر: ۲۸۴۶۷۰
اقتصادنیوز: معدنی پور گفت: مردم گلایه‌مندند که بسته‌های چیپس و پفک با هوا پر می‌شود به همین دلیل وزن روی بسته، اندازه گیری و کنترل می‌شود.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، خسرو معدنی پور رییس مرکز اندازه شناسی سازمان استاندارد کشور در حاشیه روز جهانی اندازه شناسی گفت: نامگذاری روز اندازه شناسی در ۱۴۰ سال پیش اتفاق افتاد و ایران هم این کنوانسیون را پذیرفته است. اندازه شناسی یکی از قدیمی‌ترین حوزه‌های استاندارد بوده که نخستین قوانین مربوط  به آن در سال ۱۳۰۴ به تصویب ایران رسید.

معدنی پور در خصوص اینکه در سال ۹۴ موافقتنامه‌ای با دفتر بین المللی در جهت مقیاس‌ها امضا شد، تصریح کرد: در آن زمان پس از تحریم‌ها برای بازگشت به روال قبل این موافقتنامه امضا شد. از طرف دیگر استقرار اندازه شناسی ملی و اتصال آن به استاندارد‌های جهانی وظیفه این مرکز است.

رییس مرکز اندازه شناسی سازمان  استاندارد  کشور افزود: در سال ۹۷ نزدیک به سیصدهزار و هفتصد و هشتاد ترازو را  آزمایش و بیش از نیم میلیون آزمون اندازه شناسی روی دستگاه‌های اندازه گیری انجام داده ایم و تا سال ۱۴۰۰ تمام وسایل توزیع و سنجش آزمون می‌شوند.

وی اظهار کرد: در سال گذشته در بخش سوخت ۷۳ هزار آزمون انجام شده، در حالی که پیش از سال ۹۵ هیچ آزمونی در این بخش انجام نشده بود. اگر پس از آزمون وسیله درست کار کند برچسب  سازمان استاندارد  دریافت می‌کند.

معدنی پور ادامه داد: درصورتی که یک وسیله اندازه گیری استاندارد لازم را نداشته باشد، قانون این اجازه را به سازمان استاندارد داده که مانع استفاده از این وسایل شود حتی در برخی موارد پرونده قضایی نیز تشکیل شده است.

رییس مرکز اندازه شناسی سازمان استاندارد کشور با اشاره به اینکه وسایل سنجش هر ساله  کالیبراسیون دارد، گفت: ترازو هم مانند خودرو نیاز به معاینه سالانه دارند و کارشناسان سازمان استاندارد اینکار را انجام می‌دهند و اگر دستگاه صحت لازم را نداشت پلمپ می‌شود و اگر فروشنده آن را درست نکند دستگاه جمع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه عدم صحت ترازو‌ها، اختلاف مالی ۹ هزار میلیارد تومانی را در یکسال ایجاد می‌کند، تصریح کرد: برنامه امسال ورود به موضوع کنترل خوردنی‌های پیش بسته بندی شده است، برای نمونه مردم گلایه دارند که در چیپس و پفک بسته با هوا پُر می‌شود که ما براساس وزن روی بسته، اندازه گیری و کنترل انجام خواهیم داد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید