سیگنال‌های مثبت نشست جده به بازار نفت

کدخبر: ۲۸۴۶۷۲
اقتصادنیوز: احتمال تمدید توافق کاهش تولید نفت اوپک و غیر اوپک در جده و ادامه اتفاقات و تنش‌های سیاسی در خاورمیانه قیمت نفت را در نخستین روز هفته افزایش داد و به بالای 73 دلار رساند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا؛ قیمت نفت که هفته گذشته در مجموع بیش از 2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده بود، امروز و در آغاز معاملات با رشد قیمت همراه شد. نفت برنت با 88 سنت افزایش نسبت به آخرین قیمت‌های هفته گذشته، 73 دلار و 9 سنت قیمت خورد. نفت سبک آمریکا نیز 7 دلار بالاتر معامله شد و به 63 دلار و 64 سنت رسید. 
اما دلیل ورود نفت به کانال 73 دلاری را بیش از هر جایی باید در جده عربستان جستجو کرد. برآوردهای نخستین از علت این افزایش، ‌بیشتر متوجه خبر اوپک و تصمیم ابتدایی برای ادامه طرح کاهش تولید است. وزیر نفت عربستان ‌سعودی هم در اظهارنظری گفته که صادرکنندگان خواهان کاهش ذخایر نفت استراتژیک در جهان ‌هستند و اکنون نفت به اندازه‌ تقاضا در بازار موجود است. ‌
هفته گذشته بود که ذخایر استراتژیک نفت آمریکا اعلام و مشخص شد این ذخایر در بالاترین حد خود قرار دارند. 
از سوی دیگر جوسازی‌های آمریکا و برخی همپیمانانش در خاورمیانه نیز بر رشد قیمت‌ها بی‌تاثیر نبوده است. از جمله این جوسازی‌ها می‌توان به حمله راکتی در بغداد و چند صد متری سفارت آمریکا در این شهر اشاره کرد. 
در حالی که هر کدام از این اتفاقات می‌توانست قیمت نفت را چند دلاری تغییر دهد اما تنش میان آمریکا و چین مانع از رشد بیشتر قیمت‌ها در بازار نفت شده است. دامنه این جنگ تعرفه‌ای هر روز گسترده‌تر می‌شود تا آنجا که امروز گوگل که در آمریکا مستقر است، دسترسی کاربران هوآوی (شرکت تلفن همراه چینی) را به برخی از خدمات خود محدود کرده است. 
ادامه این تنش می‌تواند بر تولید و رشد اقتصادی چین سایه بیاندازد و میزان مصرف انرژی را در دومین اقتصاد دنیا کاهش دهد، اتفاقی که حتما بر بازار و قیمت نفت تاثیرگذار خواهد بود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید