برنامه دولت برای فروش نفت در شرایط تحریم

کدخبر: ۲۸۵۱۱۴
اقتصادنیوز: با وجود اقدامات خصمانه دولت آمریکا برای فشار حداکثری روی ایران و قطع درآمدهای نفتی، تحلیلگران عقیده دارند که صادرات نفت ایران صفر نخواهد شد و مردان نفتی ایران هم نوید آینده روشنی برای بخش انرژی می‌دهند.

به‌گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، آمریکا نوامبر گذشته همزمان با آغاز اجرای تحریم‌های نفتی علیه تهران، به هشت خریدار بزرگ نفت ایران معافیت داد تا به واردات نفت در حجم کمتر ادامه دهند اما پیش از پایان معافیت شش ماهه در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که معافیت‌ها برای واردات نفت ایران را تمدید نخواهد کرد و از همه خریداران خواست تا آن زمان وارداتشان را متوقف کنند یا با تحریم‌های مواجه شوند. آمریکا هدف خود برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران را مورد تاکید مجدد قرار داد، هدفی که بیژن زنگنه - وزیر نفت ایران - آن را رؤیای تعبیر نشدنی برای آمریکا دانست.

تحریم‌ها را دور خواهیم زد

در این راستا حسن روحانی - رئیس جمهور کشورمان -  آینده روشنی برای صنعت نفت پیش‌بینی کرده و در آخرین صحبت‌های خود اعلام کرده است که وزارتخانه‌های نفت و امور خارجه و بانک مرکزی در خط مقدم مبارزه با تحریم و دور زدن آن هستند، اکنون نیز در فروش نفت تحریم را دور می‌زنیم .

وی با تاکید بر این‌که مبارزه امروز ما با آمریکا این است که تولید را تقویت و صادرات را افزایش دهیم، تصریح کرد: مگر لازم است که فقط صادرات کشور متکی به نفت یا به موادی باشد که وابسته به نفت است؟ اینگونه نیست، بلکه راه باز است؛ صنعت گردشگری می‌تواند بزرگ‌ترین تحول را در کشور ایجاد کند زیرا در یک‌سال گذشته آمارهای مربوط به صنعت گردشگری کشور ۵۰ درصد افزایش یافته است.

روحانی با اشاره به این‌که مناطق آزاد بازرگانی شرایطی دارند که راحت‌تر می‌توانند تحریم را دور بزنند، ابراز کرد: البته ما تحریم را با افتخار دور می‌زنیم و اکنون نیز در فروش نفت تحریم را دور می‌زنیم و با افتخار هم این کار را می‌کنیم.

وی با اشاره به این‌که در خط مقدم مبارزه با تحریم بانک مرکزی، وزارت امور خارجه، وزارت نفت و وزارتخانه‌های اقتصادی ما هستند که می‌توانند تحریم را بشکنند و اکنون این کار را می‌کنند، تاکید کرد: همه بخش‌ها، مردم و نهادهای ما این فعالیت را انجام می‌دهند و موفق خواهیم شد که در برابر تحریم پیروز شویم.

بیژن زنگنه - وزیر نفت - هم اخیراً درباره این‌که در مهلت ۶۰ روزه ایران به اروپا چه درخواست‌هایی برای فروش نفت دیده شده است، تصریح کرده است اگرچه نمی‌توانم در این باره صریح صحبت کنم، اما  وزارت امور خارجه، مدیریت کار را با نظارت و سیاست‌های شورای عالی امنیت ملی لحاظ می‌کند، وزارت نفت نیز با آن‌ها بسیار هماهنگ است ، من و دکتر ظریف کارها را دنبال می‌کنیم و مرتبط با موضوع، ملاقات‌هایی داریم و از طرف ایران کارها با حسن‌نیت دنبال می‌شود و ان‌شاءالله پاسخ این حسن نیت‌ها داده شود.

راهی برای مقابله با تحریم‌های آمریکا

در این باره، سیدمهدی حسینی - تحلیل‌گر حوزه انرژی - راهکارهایی را برای مقابله با تحریم‌های نفتی آمریکا ارائه کرده است که یکی از این راهکارها، مراجعه ایران به شورای امنیت سازمان ملل و شکایت از آمریکا و راهکار دیگر تعامل با دولت‌ها و شرکت‌های کوچک خارجی است.

وی با تاکید بر این‌که امکان ندارد صادرات نفت ایران به صفر برسد، افزود: حتی زمانی که سازمان ملل ایران را تحریم کرده بود و همه کشورها متعهد بودند آن را اجرا کنند، صادرات نفت ایران بر اساس منابع ثانویه، حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه بود. در حال حاضر تحریم‌ها تحریم‌های یک جانبه آمریکاست و نکته مهم این است که دولت‌ها موضوع آن نیست و ایران  باید حداکثر استفاده را از این موضوع برای دور زدن تحریم‌ها داشته باشد.

این تحلیل‌گر ارشد حوزه انرژی افزود: به عبارت دیگر، اگر با یک دولت قرارداد امضا کنیم و معامله را انجام دهیم، آمریکا نمی‌تواند دولت‌ها را تحریم کند، بلکه بخش خصوصی کشورها از سوی آمریکا تهدید می‌شوند که منافعی در آمریکا دارند. البته برخی دولت‌ها مانند چین حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیارد دلار تجارت با آمریکا دارد که قطعاً نگران آن خواهد بود. در مجموع، دولت‌ها می‌توانند معامله خود با ما را ادامه دهند و از ایران نفت وارد کنند. هم‌چنین شرکت‌های کوچک و متوسطی که سرمایه‌ای در آمریکا ندارند و آسیب‌پذیر نیستند، می‌توانند به تعامل خود با ما ادامه دهند.

حسینی در ادامه با اشاره به حکم دادگاه لاهه اظهار کرد: از مهرماه سال گذشته حکمی از دیوان دادگستری لاهه داشتیم که اجرا نکردیم، در حالی که ایران باید برای اجرای این حکم اقدام می‌کرد و با مراجعه به شورای امنیت و از آمریکا برای عدم اجرای حکم دیوان دادگستری لاهه شکایت می‌کرد. آمریکا هم نمی‌توانست آن را وتو کند.

وی افزود: در این حکم آمده بود موارد انسان‌دوستانه شامل تحریم نمی‌شود و تحریم‌ها باید به صورتی باشد که به مردم آسیب نرسد. هم‌چنین تاکید شده بود که دو طرف نباید اقدامی کنند که شرایط از آنچه که هست بدتر شود. در حالی که اقدامات شرایط را بدتر کرده و صراحتاً اعلام کرده است قصد دارد ایران را تحت فشار قرار دهد. به عبارت دیگر آمریکا حکم دیوان را نقض کرده است و ما شکایت نمی‌کنیم. اگر موفق به گرفتن قطع‌نامه از شورای امنیت شویم، حتی اگر آمریکا اجرا نکند، از آنجا که حکم لازم‌الاجراست کشورهای دیگر یک محمل حقوقی پیدا می‌کنند تا این‌که تحریم‌ها را اجرا نکنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید