قیمت های نجومی کامیون‌ در بازار

کدخبر: ۲۸۵۵۹۰
اقتصاد نیوز: دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور اعلام کرد که اگر یک کامیون کشنده 18 چرخ بخواهد پنج جفت لاستیک مورد نیاز خود را در طول یکسال تامین کند باید بین 30 تا 40 میلیون تومان بسته به چینی، کره‌ای یا فرانسوی بودن لاستیک پرداخت کند.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ احمد کریمی با اشاره به آخرین وضعیت تأمین لاستیک کامیون‌داران و نرخ‌های موجود در بازار، اظهار کرد: ما بخشی از وضعیت به وجود آمده به دلیل تحریم‌ها را درک کرده و تابع آن هستیم، اما متأسفانه بخشی از مشکلات به دلیل سو مدیریت در وزارتخانه‌های مختلف است و این مساله باید مدیریت شود.

وی ادامه داد: از توزیع لاستیک پس از گرانی‌های به وجود آمده ۱۰ ماه می‌گذرد، اما نتوانسته‌ایم جفت دوم لاستیک‌ها را به ناوگان خود ارائه کنیم.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به این‌که یک کامیون کشنده ۱۸ چرخ طی یکسال پنج جفت لاستیک، یک کامیون ۱۰ چرخ طی یکسال سه جفت لاستیک و یک کامیون شش چرخ طی یکسال دوجفت لاستیک را به طور متوسط نیاز دارند، اظهار کرد: متأسفانه به کامیون‌های کشنده نیز بیشتر از دو حلقه لاستیک نداده‌ایم و ارائه‌ی جفت دوم لاستیک‌ها برای کامیون‌های ۱۸ و ۱۰ و شش در مرحله‌ی اولیه قرار دارد و تنها به ۱۰ درصد متقاضیان ارائه شده است.

کریمی با بیان این‌که توزیع لاستیک مورد نیاز کامیون‌ها از بیستم خردادماه سال گذشته شروع شد، اظهار کرد: از ابتدای سال جاری توزیع جفت دوم لاستیک‌ها آغاز شده است اما از سرعت لازم و کافی برخوردار نیست.

وی با اعلام این‌که متوسط قیمت یک جفت لاستیک چینی برای ماشین‌های سنگین سه میلیون و ۲۰۰ تومان است که نرخ آزاد آن بالای شش میلیون تومان تمام می‌شود، گفت: یک کامیون کشنده ۱۸ چرخ در طول یکسال به طور متوسط پنج جفت لاستیک نیاز دارد که اگر بخواهد آن را از طریق بازار آزاد تهیه کند باید ۳۰ میلیون تومان هزینه پرداخت نمایند.

کریمی ادامه داد: برخی از ناوگان حمل و نقل ما نمی‌توانند از لاستیک چینی استفاده کنند و باید حتماً از لاستیک‌های فرانسوی و کره‌ای را خریداری کنند که این مساله هزینه‌های آنها را بالا می‌برد، چرا که هزینه یک جفت لاستیک فرانسوی یا کره‌ای سه میلیون و ۵۰۰ تومان است که این رقم در بازار آزاد به هشت تا ۹ میلیون تومان می‌رسد.

دبیر کانون انجمن‌های صنفی کامیون‌داران کشور با اشاره به این‌که به صنف کامیون‌داران پیشنهاد شد که اگر امکان واردات لاستیک دارند این اقدام را انجام دهند، گفت: ما در این راستا اقدام کردیم اما در حوزه تخصیص ارز همکاری‌های لازم صورت نگرفت. ابتدا قرار بود از طریق یورو فعالیت‌ها صورت گیرد و پس از آن اعلام شد که باید این ارز به دینار تبدیل شده و در اردیبهشت‌ماه امسال در حالی که توانستیم ثبت سفارش خود را با ارز یورو انجام دهیم به ما اعلام شد که به دلیل این‌که باید واردات از طریق عراق انجام شود ارز مذکور را به دینار تبدیل کنیم.

وی با انتقاد از این‌که اگر کمبود لاستیک برای توزیع از طریق سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای وجود دارد پس چگونه لاستیک با نرخ آزاد در بازار موجود است، تصریح کرد: برای ما جای سوال دارد که اگر کمبود لاستیک برای توزیع از سوی وزارتخانه‌های صنعت و راه و شهرسازی وجود دارد پس چگونه شاهد وجود لاستیک با نرخ آزاد در بازار هستیم مسأله‌ای که به طور حتم باید مسئولان نسبت به آن پاسخگو بوده و علت آن را توضیح دهند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید