چین؛ آمریکایی ها دورغگو هستند

کدخبر: ۲۸۵۶۳۰
اقتصادنیوز: چین در شرایطی که افزایش تنش‌های تجاری میان پکن و واشنگتن، بازارهای مالی را ملتهب نگه داشته است، مقامات آمریکایی را متهم کرد به اذهان عمومی درباره جنگ تجاری دروغ می‌گویند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، مذاکرات برای پایان بخشیدن به اختلافات تجاری میان آمریکا و چین اوایل ماه میلادی جاری در پی درخواست آمریکا برای تغییر سیاست‌های چین و پاسخ گویی به اعتراضات این کشور از جمله سرقت مالکیت معنوی و یارانه به شرکت‌های دولتی، به بن بست خورد.

واشنگتن تعرفه واردات ۲۰۰ میلیارد دلار کالای چینی را از ۱۰ به ۲۵ درصد افزایش داد و باعث شد پکن نیز دست به تلافی زده و تعرفه واردات ۶۰ میلیارد دلار کالای آمریکایی را افزایش دهد. همچنین آمریکا تجارت با شرکت مخابراتی هواوی تکنولوجیز را برای شرکت‌های آمریکایی ممنوع کرد.

لو کانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین اظهار کرد در داخل آمریکا تردیدهای بیشتر و بیشتری نسبت به جنگ تجاری که طرف آمریکایی به راه انداخته است وجود دارد. وی در پاسخ به پرسشی درباره انتقاد اخیر مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از شرکت هواوی، گفت: مقامات آمریکایی دروغ‌هایی را برای گمراه کردن مردم آمریکا جعل می‌کنند و اکنون تلاش می‌کنند مخالفت ایدئولوژیکی را برانگیزند.

پمپئو در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان بی سی گفته بود: هواوی به دولت چین وابسته است و اظهارات رن ژنگفی، مدیرعامل هواوی را که گفته بود شرکتش هرگز اسرار کاربران را در اختیار کسی قرار نمی‌دهد رد کرده بود.

هواوی مکرراً اعلام کرده که تحت کنترل دولت چین قرار ندارد و با سرویس‌های نظامی یا اطلاعاتی در ارتباط نیست.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا پنج شنبه گذشته اظهار کرده بود شکایت‌های آمریکا علیه هواوی ممکن است در چارچوب توافق تجاری آمریکا و چین حل شود و همزمان این شرکت چینی را بسیار خطرناک خوانده بود.

بازارهای سهام جهان روز جمعه تحت تأثیر اظهارات ترامپ و با این امید که محدودیت‌ها علیه هواوی کاسته خواهد شد، از ریزش سنگین روز گذشته اندکی بهبود پیدا کردند.

اما قرار مذاکرات جدیدی میان واشنگتن و پکن برنامه‌ریزی نشده است و سرمایه گذاران با نگرانی به چشم‌انداز تشدید جنگ تعرفه‌ای میان دو اقتصاد بزرگ جهان چشم دوخته‌اند.

ترامپ که حمایت گرایی را در راستای شعار "نخست آمریکا" خود اتخاذ کرده، تهدید کرده است روی واردات دیگر کالاهای چینی به ارزش ۳۰۰ میلیارد دلار تعرفه ۲۵ درصدی وضع خواهد کرد.

بر اساس گزارش رویترز، بازارهای مالی از این واهمه دارند که جنگ تجاری به زنجیره تأمین جهانی صدمه وارد کند و باعث کندی بیشتر رشد اقتصاد جهانی شود. اقتصاددانان می‌گویند تعرفه‌ها رشد اقتصادی در آمریکا و چین را آهسته خواهد کرد.

با این حال یکی از مقامات دولتی چین اعلام کرد این کشور می‌تواند رشد اقتصادی پایدار و مطلوب را با وجود مشکلاتی که از بابت جنگ تجاری پیش آمده است، حفظ کند.

دولت ترامپ اعلام کرده تأثیر احتمالی تعرفه‌ها روی مصرف کنندگان آمریکایی را بررسی می‌کند و یک بسته کمک حدود ۱۵ میلیارد دلاری برای کشاورزان آمریکایی را اعلام کرد که علاوه بر بسته کمک ۱۲ میلیارد دلاری است که سال گذشته برای کشاورزان تصویب کرده بود.

کشاورزی آمریکا از جمله صنایعی است که به شدت از جنگ تجاری آسیب دیده است. سویا ارزشمندترین صادرات کشاورزی آمریکا بود که صادراتش به چین در سال ۲۰۱۸ به پایین‌ترین میزان در ۱۶ سال اخیر سقوط کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید