کاهش بیش از 47 درصدی چک های برگشتی

کدخبر: ۲۸۵۸۲۱
اقتصاد نیوز: بررسی ها نشان می دهد در فروردین ماه سال جاری تعداد چک های برگشتی نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲۱.۷ درصد و از نظر مبلغ ۴۰.۱ درصد کاهش داشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از میزان؛ بر اساس آمار منتشره از سوی بانک مرکزی در فروردین ماه سال جاری در کل کشور حدود ۵.۴ میلیون فقره چک به ارزش بالغ بر ۵۴۱ هزار میلیارد ریال مبادله گردید که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲۹.۴ درصد و ازنظر مبلغ ۴۷.۵ درصد کاهش داشته است.

طبق این گزارش در فروردین ماه ۱۳۹۸، ۴۹.۷ درصد از چک‌های مبادله‌ای کل کشور در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله گردیده که به ترتیب ۳۱.۹ درصد، ۹.۵ درصد و ۸.۳ درصد بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بودند.

همچنین ۶۱.۳ درصد از ارزش چک‌های فوق در استان‌های تهران (۴۸.۷ درصد)، خراسان رضوی (۶.۷ درصد) و اصفهان (۵.۹ درصد) مبادله گردیده است.

طبق آمار بانک مرکزی، در نخستین ماه سال ۱۳۹۸ در کل کشور ۹۰.۲ درصد از کل تعداد چک‌های مبادله وصول شد که ارزش آن بالغ بر ۴۸۳ هزار میلیارد ریال است که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۳۰.۱ درصد و از نظر مبلغ ۴۸.۳ درصد کاهش داشته است.

در ماه مورد گزارش در استان تهران از نظر تعداد و ارزش به ترتیب ۹۰.۴ درصد و ۸۹.۶ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول گردیده است.

در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور بیشترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادل‌ای در استان به ترتیب به استان‌های گیلان (۹۲.۸ درصد)، البرز (۹۱.۷ درصد) و یزد (۹۱.۵ درصد) اختصاص یافته و استان‌ها کهگلویه و بویر احمد (۸۲.۸ درصد)، چهار محال بختیاری (۸۶.۳ درصد) و ایلام (۸۶.۶ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در کل کشور را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش در فروردین ماه سال جاری در کل کشور بالغ بر ۵۲۵ هزار فقره چک به ارزش ۵۸ هزار میلیارد ریال برگشت داده شده که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد ۲۱.۷ درصد و از نظر مبلغ ۴۰.۱ درصد کاهش داشته است که بیشترین آن در استان تهران به ارزش ۲۷ هزار میلیارد ریال بوده است.

در ماه مورد گزارش، در بین استان‌ها بیشترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان، به ترتیب استان‌ها کرمان (۱۴.۷ درصد)، اصفهان (۱۳.۸ درصد) و سمنان (۱۳.۷ درصد) اختصاص یافته و استان‌های ایلام (۴.۰ درصد)، کهگلویه و بویر احمد (۷.۳ درصد) و خوزستان و لرستان (هرکدام ۷.۹ درصد) کمترین نسبت ارزش چک‌های برگشتی در بین استان‌ها را به خود اختصاص داده اند.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۵ اردیبهشت

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید