گرانی ۲۵ درصدی مواد شوینده در راه است؟

کدخبر: ۲۸۶۰۹۲
اقتصاد نیوز: در حالی که بعد از پایان تعطیلات عید، شاهد افزایش قیمت وحشتناک برخی اقلام از جمله شکر، ماکارونی، خرما، تن ماهی و روغن موتور بودیم حالا خبرها حکایت از آن دارد که گویا قرار است قیمت مواد شوینده از اواخر خرداد ماه سال جاری به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه، ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش یابد. این افزایش قیمت‌های چشمگیر در حالی است که درآمدهای مردم در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از خبرآنلاین؛ در روزهای اخیر مرکز آمار ایران آمار مربوط به نرخ تورم در اردیبهشت ماه سال جاری را منتشر کرد. این گزارش نشان می‌داد که در گروه عمده "خوراکی ها، آشامیدنی ها" بیشترین افزایش قیمت در اردیبهشت ماه سال جاری نسبت به ماه قبل مربوط به گروه "قند و شکر و شیرینی" (۱۴.۵ درصد) و گروه "نان و غلات" (شامل ماکارونی، انواع برنج ایرانی و رشته آش) (۷.۴ درصد) می‌باشد. همچنین این گزارش بیانگر آن بود که نرخ تورم در ۱۲ ماهه منتهی به اردیبهشت ماه سال جاری با رشدی ۳.۶ درصدی نسبت به فروردین ماه سال جاری به ۳۴.۲ درصد رسیده است. این در حالی است که تورم نقطه به نقطه، یعنی نرخ تورم اردیبهشت ماه سال جاری در مقایسه با اردیبهشت ماه سال گذشته رکورد تازه‌ای را به نام خود ثبت کرد و به ۵۲.۱ درصد رسید. این عدد یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۵۲.۱ درصد بیشتر از اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند.

گفتنی است در سال جاری و بعد از پایان تعطیلات عید نوروز اقلام دوباره با شوک‌های قیمتی وحشتناکی مواجه شده اند. قیمت شکر به شدت افزایش یافته است، خرما رکوردهای قیمتی جدیدی را به نام خود ثبت کرده است، قیمت تن ماهی مهار نشدنی بوده، قیمت ماکارونی ۷۰ درصد رشد کرده است، قیمت روغن موتورهای دیزلی و بنزینی هم به ترتیب ۶۰ و ۷۰ درصد افزایش یافته اند و قیمت لاستیک خودروهای سواری هم که ۵۰ درصد رشد داشته است.

حالا با این اوضاع افزایش قیمت کالاها، گویا باید منتظر افزایش ۲۰ تا ۲۵ درصدی مواد شوینده نیز باشیم. آن گونه که جمشید فروزش دبیر انجمن تولیدکنندگان پودر شوینده در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته است، تولیدکنندگان شوینده درخواست ۲۰ تا ۲۵ درصدی تعدیل قیمت‌ها را به سازمان‌های مربوطه ارسال کرده اند و به نظر می‌رسد با صدور مجوزها قیمت‌های جدید شوینده اواخر خردادماه امسال اجرایی شود. وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت مواد اولیه و تغییرات قیمت ارز نیمایی هزینه تمام شده کالاها را برای تولیدکنندگان افزایش داده است، گفت: نهاده‌های تولید به حدی قیمتشان افزایش پیدا کرده که تولیدکنندگان ملزم به افزایش قیمت برای ادامه فعالیت خود هستند. شایان ذکر است که مطابق با مصاحبه مورخه ۲۹ بهمن ماه ۱۳۹۷ جمشید فروزش، مواد اولیه در صابون ۹۰ درصد، خمیردندان و اقلام آرایشی ۹۰ درصد، پودر شوینده دستی ۴۰ درصد و پودر شوینده ماشینی ۵۵ درصد از محل واردات تأمین می‌شود و بنابراین تغییرات قیمت ارز نیمایی قطعا بر روی هزینه تولید این محصولات و در نتیجه قیمت تمام شده آن‌ها تاثیرات چشمگیری را خواهد گذاشت.

به هر حال این روزها دیگر به افزایش قیمت‌های بالای ۲۰ درصد کالاها عادت کرده ایم و دولت نیز گویا با این شرایط کنار آمده است و سازمان‌های قیمت گذاری هر روز با افزایش قیمت یک کالا به بهانه افزایش قیمت مواد اولیه آن‌ها موافقت می‌کنند و این وضعیت در حالی است که حقوق و درآمدهای مردم در مقایسه با سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. با این اوضاع باید در ماه‌های آینده شاهد افزایش‌های بیشتری در نرخ تورم باشیم.    

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید