مقامات ارشد اقتصادی پاکستان به دلیل مشکلات اقتصادی استعفا کردند

کدخبر: ۲۸۶۳۴۴
اقتصاد نیوز: رئیس سازمان بورس پاکستان نیز به دلیل مشکلات اقتصادی این کشور استعفا کرد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، ریچارد مورنین، نخستین رئیس خارجی بورس پاکستان در دیدار با مدیران ارشد این سازمان از سمت خود استعفا کرد. استعفای وی جدیدترین مورد مشابه در بین برخی از مدیران ارشد اقتصادی پاکستان است که این روزها به دلیل مشکلات ارزی و رشد بسیار کم حال و روز خوبی ندارد.

مورنین از ژانویه ۲۰۱۸ توسط نواز شریف، نخست وزیر قبلی پاکستان برای یک دوره سه ساله به این سمت منصوب شده بود. وی در بیانیه‌ای رسمی در جلسه فوق‌العاده مدیران ارشد بورس کراچی که مرکز مالی و اقتصادی پاکستان محسوب می‌شود اعلام کرد تصمیم به کناره‌گیری گرفته است. این خبر باعث ریزش ۶۰۰ واحدی شاخص بورس کراچی نیز شد.

پیش از مورنین، عمر اسد، وزیر دارایی و برخی از مقامات دیگر نظیر رئیس بانک مرکزی، رئیس هیأت سرمایه گذاری پاکستان و مدیر عامل هیأت درآمدی این کشور، طی یک ماه اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی از سمت خود استعفا کرده بودند.

اکنون عمران خان، نخست وزیر پاکستان کار بسیار سختی برای باز گرداندن ثبات به اقتصاد کشورش دارد. شاخص بورس کراچی از قله ۵۱ هزار واحدی خود به ۳۵ هزار واحد رسیده است و ارزش روپیه در برابر دلار در یکی از پایین‌ترین سطوح تاریخ خود قرار دارد.

اسلام آباد برای نجات اقتصاد بحران زده خود دست به دامان صندوق بین‌المللی پول شده است و اخیراً دو طرف به توافقی بر سر اعطای یک بسته نجات شش میلیارد دلاری در ماه‌های آینده به توافق رسیده‌اند. کاهش ذخایر ارزی در زمانی که بانک مرکزی این کشور با مشکل کاهش ارزش پول ملی روبرو است کار این کشور را برای تأمین ۶۰ میلیارد دلار مورد نیاز برای تهیه اقلام وارداتی دشوار ساخته است. اکنون پاکستان تنها ۱۶ میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد.

مساله FATF نیز یکی دیگر از مشکلات اقتصاد این کشور است و تلاش‌های هند برای بازگرداندن نام پاکستان به فهرست سیاه این کارگروه ادامه دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید