میزان درآمد مالیاتی سال گذشته چقدر بود؟

کدخبر: ۲۸۷۸۶۵
اقتصادنیوز: وزیر اقتصاد و دارایی گفت: سال گذشته بیش از ۱۰۵ هزار میلیارد تومان درآمد مالی تحقق یافته و به عبارت دقیق تر می توان گفت که تا ۱۰۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است.

به گزارش اقتصادنیوز «فرهاد دژپسند» روز شنبه در مراسم تودیع و معارفه رؤسای قدیم و جدید سازمان امور مالیاتی افزود: نفت و گاز از منابعی است که باید نقش آنها در اقتصاد ایران کاهش یابد بنابراین تلاش می‌کنیم بودجه مبتنی بر نفت را به بودجه مبتنی بر مالیات و درآمدهای سالم تغییر دهیم.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر میزان تحقق درآمدهای مالیاتی بیش از ۹۷ درصد بود. یقین دارم در دوره جدید مدیریتی سازمان مالیاتی نیز دستاورد خواهیم داشت و شرط انتصاب مدیران پاکدستی و برخورداری از دانش مربوط است و امیدوارم دوره جدید مدیریتی سازمان مالیاتی به تکمیل، توسعه و اجرای برنامه‌های قبلی بینجامد.

وی افزود: حداکثر کردن درآمد مالیاتی مدنظر نیست و وزارت امور اقتصادی و دارایی نمی‌خواهد پول زور بگیرد. مالیات حق است. اما حق نداریم مودیان خوش حساب و خوش عملکرد را شکنجه کنیم و مالیات بیشتری از آنها بگیریم و باید به دنبال وصول مالیات حقه باشیم.

وزیر اقتصاد و دارایی تاکید کرد: مالیات باید به سمت الکترونیکی شدن حرکت کند و همان گونه که رئیس جمهوری عنوان کرد بحث توسعه باید پیگیری شود.

وی گفت: روابط چهره به چهره در نظام مالیاتی باید به حداقل برسد و در این بخش سیستم باید عمل کند. انتطار این است که تا پایان دولت دوازدهم مالیات الکترونیک محقق شود و الکترونیکی شدن مقدمه هوشمندسازی مالیات ستانی است.

دژپسند اضافه کرد: موضوع دیگر رابطه بین مالیات و رشد اقتصادی است زیرا اگر مالیات از جایی بالاتر برود بر تولید اثر منفی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ایجاد پایه‌های مالیاتی جدید نباید متوقف شود، اظهار داشت: اگر نفت در مسیر زنجیره ارزش وارد شود، پایه‌های مالیاتی رشد خواهند داشت و باید به جای اینکه نفت را به صورت خام بفروشیم، آن را در زنجیره ارزش به کالای نهایی تبدیل کنیم.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: بحث افزایش درآمدهای مالیاتی در سیاست‌های اصل ۴۴ مطرح شده است اما تا زمانی که نظام مالیاتی هوشمند نشود، نیروی انسانی در مرکز کار قرار دارد و البته نیروی انسانی رکن اصلی وصول درآمدهای سالم مالیاتی است.

وزیر اقتصاد گفت: قرار بود تا پایان خرداد لایحه جامع اصلاح مالیات‌های مستقیم آماده شود. یک برنامه جامعی تهیه شده که دولت بتواند موضوع رونق تولید را محقق کند و قرار است در جلسه‌ای با مجلس شورای اسلامی، عملکرد دولت را در زمینه بهبود فضای کسب و کار بررسی کنیم. بهبود این فضا موجب روان شدن فعالیت‌های کسب و کار در کشور می‌شود.

وی همچنین در خصوص اخذ مالیات در مناطق سیل زده گفت: موضوع بخشودگی مالیاتی برای مناطق سیل زده نوعی اطمینان بخشی به مودیان مالیاتی است.

عضو کابینه دولت دوازدهم با بیان اینکه موضوع معیشت نیازمند برخورد فعال است، گفت: پیشنهادهایی را به رئیس جمهوری ارائه کردیم و در کنار آن موضوع کنترل تورم مطرح است.

وزیر اقتصاد حفظ ارزش پول ملی را به عنوان یک ناموس برای همه الزامی دانست و افزود: اگر صادرکنندگان ارز را برنگردانند، در اقتصاد کشور و نرخ ارز تأثیر منفی خواهد داشت ولی خوشبختانه در این زمینه عملکردها مناسب بوده است‌.

وی اظهار داشت: باید راهکارهای عملی برای مقابله با فرارهای مالیاتی بیابیم و به سمت افراد صاحب دانش دست نیاز دراز کنیم.

دژپسند تاکید کرد: در جنگ اقتصادی قرار داریم و برای کمک به مدیریت اقتصادی باید وارد شویم. لباس کار بپوشیم و به جنگ تحریم‌های ظالمانه و اعتلای نظام برویم و در این راستا حرکت کنیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید