گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ تغییر مسیر و صعود قاطعانه از مرزهای مقاومتی

کدخبر: ۲۸۸۳۷۳
اقتصادنیوز: امروز دوشنبه 20 خرداد 1398 بازار ارز تغییر مسیر داد و دلار پس از ۵ کاهش متوالی در ۵ روز کاری اخیر به مدار صعودی بازگشت و مرزهای مقاومتی را یکی پس از دیگری پشت سر گذاشت . شاخص ارزی که روز گذشته در محدوده ۱۲۷۰۰ تومان ثبت شده بود، بعدازظهر امروز به کانال ۱۳ هزار تومانی بازگشت و عصر تا محدوده ۱۳۲۰۰ تومانی پیشروی کرد، سکه طرح جدید از میانه کانال ۴.۴ میلیون تومانی به میانه کانال ۴.۵ میلیون تومانی راه یافت و قیمت هر مثقال طلای آبشده بالای مرز ۱.۸ میلیون تومان رفت.
گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ تغییر مسیر و صعود قاطعانه از مرزهای مقاومتی

به گزارش اقتصادنیوز؛ امروز دوشنبه ۲۰ خردادماه، تغییر مسیر ناگهانی روند بازار طلا و ارز پایتخت و نیز تندتر شدن شیب مدار صعودی نرخ‌ها در حالی رقم خورد که از هفته گذشته بازار با قرار گرفتن در مسیر کاهشی، پایین‌ترین رکوردهای سال جاری را ثبت کرده بود. این تغییر فاز بازار با این سوال مهم همراه شده که آیا بازار در مسیر بازگشت به ارقام بالاتر است یا رشد قیمت امروز صرفاً اصلاح موقت روند نزولی روزهای اخیر بوده است؟

 

بیشتر بخوانید: گزارش «اقتصادنیوز» از بازار طلا و ارز پایتخت؛ جدال دلار و سکه در مرزهای روانی / سه‌شنبه 98/3/21

 

دلایل صعودی شدن بازار از نگاه معامله‌گران

نوسان‌گیران کاهشی باور دارند، کاهش تقاضا، آغاز به کار بازار متشکل ارزی طی روزهای آینده و حضور نخست وزیر ژاپن در ایران از جمله وقایع بنیادی هستند که می توانند نشان دهند افزایش روز دوشنبه تنها یک اصلاح قیمت بوده است و بازار طی روزهای آینده دوباره در مسیر نزولی قرار خواهد گرفت. اما عبور قاطعانه دلار از سطح مقاومتی ۱۳ هزار تومان این دیدگاه را با چالش مواجه کرد.

 امروز سکه نیز به راحتی مرز 4 میلیون و 500 هزار تومانی را پشت سر نهاد و به میانه کانال 4.5 میلیون تومانی رفت. در حالی سکه دیروز تا سطح 4 میلیون و 450 هزار تومان پایین رفته بود. ضمن اینکه این صعود قیمت سکه در بازار تهران به موازات کاهش بهای اونس در بازارهای جهانی به زیر ۱۳۳۰ دلار بود.

افزایشی های بازار باور دارند، بازار طی 5 روز کاهشی اثرات روانی سفر نخست وزیر ژاپن به ایران را پیش خور کرده است و به دلیل پایین آمدن بیش از اندازه قیمت ها، خریدها در بازار افزایش پیدا کرده است. از نظر آن ها، روز یک شنبه دلار به کف قیمت 4 ماهه اخیر برخورد کرد و همین عامل موجب شد که میزان خریدهای ارزی در بازار افزایش پیدا کند.

افزایش چشمگیر نرخ حواله درهم طی امروز نشانه محسوسی از تغییر روند بازار تعبیر می‌شود. قیمت درهم امروز از پایین مرز ۳۵۰۰ تومان در مقطعی به مرز ۳۶۰۰ تومان رسید. از سوی دیگر افزایشی ها باور دارند، بازارساز نیز تمایل بیشتری ندارد که قیمت ها را با توجه به شرایط فعلی و ریسک های غیراقتصادی پایین تر بیاورد. از نظر آن ها اگر بازارساز قیمت را با افت بیشتری مواجه کند، با خطر حملات سفته بازانه و نوسانات شدید مواجه خواهد بود. به باور آن ها، همین عامل موجب شد که دیروز صرافی های بانکی کمی نسبت به روز قبل نرخ فروش خود را بالاتر بیاورند.

قیمت انواع سکه و طلا

سکه امامی (طرح جدید) دیروز با قیمت 4 میلیون و 460 هزار تومان به کار خود پایان داد و امروز با شکستن مرز مقاومتی 4.5 میلیون تومان تا عصر به رقم 4 میلیون و 545 هزار تومان رسید

سکه بهار آزادی (طرح قدیم) امروز با 70 هزار تومان افزایش نسبت به نرخ نهایی روز گذشته رقم 4 میلیون و 420 هزار تومان را ثبت کرد. نیم‌سکه  نیز با 10 هزار تومان افزایش با نرخ 2 میلیون و 450 هزار تومان به کار خود پایان داد و ربع سکه با 10 هزار تومان رشد کرد و روی رقم 1 میلیون و 640 هزار تومان متوقف شد. سکه گرمی نیز 990 هزار تومان شد.

اونس طلا در بازار جهانی تا محدوده ۱۳۲۰ دلار عقب‌نشینی کرد و در مقابل قیمت مثقال طلای آب‌شده که عصر دیروز در محدوده 1 میلیون و 770 هزار تومان ثبت شده بود، در معاملات عصر امروز از مرز ۱.۸ میلیون تومانی عبور کرد و در لحظه تنظیم  گزارش هر مثقال طلای آبشده با نرخ 1 میلیون و 805 هزار تومان ثبت شد. همچنین گرم طلای 18 عیار حدود 416 هزار تومان شد.

قیمت دلار و ارزهای رایج

صرافی ملی امروز نرخ خرید و فروش دلار و یورو را 150 تومان افزایش داد. بنابراین عصر امروز نرخ رسمی خرید دلار آمریکا 12.750 تومان، و قیمت فروش آن 12,850 تومان اعلام شد. همچنین قیمت رسمی خرید و فروش یورو به ترتیب 14,650 تومان و 14,750 تومان است.

در بازار آزاد دلار آمریکا که روز گذشته را با نرخ 12720 تا 12770 تومان به پایان رسانده بود، در معاملات بعدازظهرامروز مرز مقاومتی و مهم ۱۳ هزار تومان را پشت سر گذاشت و نهایتاْ بین ۱۳۲۴۰ تا ۱۳۲۷۰  تومان به کار خود پایان داد.

همچنین نرخ حواله درهم امارات که روز گذشته رقم 3490 تومان پایین رفته بود بعدازظهر امروز تا ۳۶۰۰ تومان بالا رفت و سپس با نرخ ۳۵۸۰ تومان ثبت شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید