شاخص بورس در هفته گذشته بیش از 3 درصد رشد یافت

کدخبر: ۲۸۹۱۱۹
اقتصاد نیوز: شاخص بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (22 خرداد) به عدد 233 هزار و 417 واحد رسید که در مقایسه با هفته گذشته به بیش از سه درصد رشد دست یافت.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا؛ حسن قاسمی، کارشناس بازار سرمایه امروز (شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ارزیابی خود از وضعیت بازار در هفته‌ای که گذشت را این گونه بیان کرد: بهبود شرایط سیاسی در هفته دوم خرداد باعث شد تا معاملات در شروع هفته‌ای که گذشت با فضای به نسبت خوبی آغاز شود.

وی ادامه داد: جدی شدن بحث سفر نخست وزیر ژاپن با تصوراتی مبنی بر ایجاد وساطت و گشایش در مسائل سیاسی و اقتصادی کشور باعث شد تا بازار، معاملات خود را با یک جو امیدی شروع کند.

قاسمی افزود: بازار در اکثر روزهای هفته‌ای که گذشت مثبت و شرکت‌هایی که تصور می‌شد از رفت و آمد نخست وزیر ژاپن نفع می‌برند بیشترین بازدهی را کسب کردند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه وجود چنین خوشبینی های سیاسی زمینه کاهش قیمت دلار را فراهم کرد، گفت: سهام شرکت‌هایی مانند فولادی‌ها، معدنی‌ها و پتروشیمی‌ها که محصولات خود را با دلار ارزش گذاری می‌کنند رشد چندانی نداشتند، در مقابل شرکت‌های خودرویی و دارویی بیشترین بازدهی را کسب و سهام آنها با رشد همراه شد.

وی اظهار داشت: روز چهارشنبه به دلیل انتشار گزارش‌های منتشر شده در خصوص شرکت‌های ایران خودرو و سایپا که زیان بسیار سنگینی داشتند سهم خودرویی‌ها منفی و از توجه بازار خارج شدند.

قاسمی به اقبال سهام گروه بانکی‌ها در بازار روز چهارشنبه اشاره و بیان کرد: گزارش‌های منتشر شده از سهام گروه بانکی‌ها برخلاف خودرویی‌ها مثبت بود. این موضوع نشان می‌دهد بانک‌ها با توجه به سیاست بانک مرکزی و ماه شمار کردن هزینه سود سپرده با وضعیت مالی بهتری همراه هستند.

وی با تاکید بر رشد شرکت‌های کوچک نسبت به شرکت‌های بزرگ گفت: شاخص کل از ابتدای هفته تا پایان هفته حدود ٣ درصد رشد کرد و شاخص کل هم وزن که در واقع نشان دهنده تأثیر شرکت‌های کوچک و بزرگ به صورت مساوی بر روی شاخص است ٩ درصد رشد داشت.

قاسمی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که دلار به عنوان یکی از مهمترین فاکتورهایی که تحولات بورس را نشان می‌دهد از قیمت ١٢ هزار تومان ارزان‌تر نمی‌شود و در این کانال ثابت می‌ماند؛ بنابراین شرکت‌هایی که صادرات محور هستند و با دلار قیمت گذاری می‌شوند تا حدودی رشد قیمت خواهند داشت.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است، برخی تصور می‌کردند که قیمت دلار به کمتر از ١٠ هزار تومان برسد که به نظر می‌رسد چنین اتفاقی رخ نخواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد که هفته آینده با انتشار گزارش خرداد شرکت‌ها و صورت زیان و سود سه ماه شرکت‌ها که اوایل تیر منتشر می‌شود روند بازار سهام مثبت باشد.

بانکی‌ها و خودرویی‌ها سردمدار معاملات هفته گذشته بورس

کوروش شمس، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه بازار هفته گذشته روند مثبتی را طی کرد و شاخص بیشتر به سمت افزایش در حرکت بود، گفت: کاهش التهاب فضای سیاسی از اصلی ترین عوامل تأثیرگذار بود که باعث رشد عوامل اقتصادی و صعود قیمت‌ها شد.

وی افزود: گروه صنعت خودرو همزمان با ایجاد جو آرامش در فضای سیاسی و داغ شدن بحث تجدید ارزیابی بر دارایی‌ها مورد توجه سرمایه گذاران قرار گرفت.

شمس اظهار داشت: گروه بانکی‌ها در کنار خودرویی‌ها، به دلیل تاکید رئیس کل بانک مرکزی بر اصلاح ترازنامه مالی بانک‌ها وارد مدار سودآوری شدند که این امر سبب افزایش اقبال سهامداران به سمت این گروه شد.

این کارشناس با بیان اینکه مسیر حرکت صنایع بزرگ و شاخص ساز تحت تأثیر قیمت جهانی و ارزش دلار مشخص می‌شود، گفت: در چند روز اخیر به دلیل ثبات این دو عامل تأثیرگذار بر روند معاملات گروه‌ها، حرکت چندان مثبتی را از سوی صنایع بزرگ مانند پتروشیمی، فولادی و پالایشگاهی شاهد نبودیم.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: هفته گذشته سهام گروه خودرو و بانک افزایشی بود اما با توجه به صحبت‌های سیاسی مطرح شده در هفته‌ای که گذشت به نظر می‌رسد بازار در هفته جاری بیشتر به سمت تعادل پیش خواهد رفت.

شمس اظهار داشت: بازار به دلیل برگزاری مجامع که به نظر می‌رسد امسال خیلی مثبت باشد نمی‌تواند با ریزش چشمگیری همراه باشد و مسیر شاخص بورس تا پایان مجامع صعودی با شیب ملایم خواهد بود.

سمت و سوی بازار تغییر می‌کند

حمید اعرابی، کارشناس بازار سرمایه به خبرنگار ایرنا گفت: در چند روز گذشته بیشتر سهم‌هایی که از تحلیل مناسبی برخوردار نیستند رو به افزایش بودند و مورد توجه بازار قرار گرفتند.

وی ادامه داد: باید سال‌های ٨٣ و ٩٢ را یادمان باشد که بعد از ثبات بازار هیچ‌گونه خریداری برای سهم‌های کوچکی که مورد اقبال بازار بودند، وجود نداشت که این امر باعث ضرر سنگین سهامداران شد.

به گفته اعرابی، سرمایه گذاران باید قبل از خرید سهام به میزان رشد، سوددهی و دارایی شرکت‌ها توجه کنند، بازار ممکن است یک مرتبه افت کند و دیگر هیچ خریداری برای سهم‌های کوچک وجود نداشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه با به رشد چشمگیر سهم‌های بزرگ در یک سال گذشته تاکید و بیان کرد: بازار اکنون مثبت است و به نظر می‌رسد که تا پایان تیر به بیش از ٢٤٠ هزار واحد خواهد رسید اما در فصل مجامع اقبال به سمت سهم‌های بزرگ‌تر مانند پتروشیمی و پالایشگاهی بیشتر می‌شود و سمت و سوی بازار تغییر خواهد کرد.

 

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید