ورود کاغذ غیراستاندارد به کشور

کدخبر: ۲۸۹۴۵۶
بعد از دو ماه کش و قوس بر سر کمبود کاغذ روزنامه‌ها و مشکلات پیش آمده در واردات و تخصیص، اکنون نوبت به توزیع کاغذ غیر‌استاندارد رسیده است.
ورود کاغذ غیراستاندارد به کشور

به گزارش اقتصادنیوز، جهان‌ صنعت نیوز در گزارشی نوشت: «مشکل کاغذ مطبوعات هفته آینده حل می‌شود.» این مهم‌ترین جمله‌ای بود که محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه‌ و‌ بودجه کشور هفته پیش به «جهان صنعت» گفت. اما تا این لحظه هیچ گشایشی در کار کاغذ مطبوعات رخ نداده و ماجرا روز‌به‌روز پیچیده‌تر می‌شود. بعد از پیگیری «جهان صنعت» در مورد دستور گمشده اسحاق جهانگیری مبنی بر حل معضل کاغذ کار به آنجا رسید که محمدباقر نوبخت از جدیدترین وعده دولت مبنی بر حل یک هفته‌ای این بحران رونمایی کرد.

توزیع کاغذ غیر‌استاندارد

بعد از دو ماه کش و قوس، نوبت به توزیع کاغذ غیر‌استاندارد رسیده است. پس از پیگیری‌های فراوان، سه تن حواله کاغذ به روزنامه «جهان‌صنعت» اختصاص یافت که بعد از پرداخت نقدی پول و دریافت محموله کاغذ از شرکت «جام‌جم پیشرو» و فرستادن آن به چاپخانه، کاشف به عمل آمد که این کاغذها از استاندارد معمول برخوردار نیستند و به دلیل اندازه نامتعارف رول‌های کاغذ، روی دستگاه‌های چاپ قرار نمی‌گیرند و به این ترتیب کاملا بی‌استفاده است.

با شرکت مذکور تماس گرفته و اعلام شد که این کاغذها غیر‌استاندارد و غیرقابل استفاده است. مذاکره با مدیران این شرکت از فقدان اهلیت و بی‌تجربگی آنها در واردات کاغذ مخصوص مطبوعات حکایت می‌کند‌ به طوری که مسوولان شرکت جام‌جم پیشرو در پاسخ به این سوال «جهان صنعت» که آیا شما برای اولین بار است که کاغذ روزنامه وارد می‌کنید گفتند: «بله. برای اولین بار است!»

جالب اینجاست که پیشنهاد این شرکت برای باز شدن این گره این است که کاغذها را خُرد کنید، در بازار بفروشید و با پول حاصل از آن کاغذ با ابعاد مورد نظرتان را خریداری کنید و در ادامه پیشنهادی دیگر می‌دهند مبنی بر اینکه‌ می‌توانید کاغذ را برگردانید و هزینه حمل‌و‌نقل نیز با خودتان است. در ادامه این شرکت به خبرنگار ما اظهار داشت: ما برای اولین بار از یک شرکت آلمانی کاغذ را وارد کرده‌ایم. سوال اینجاست که کمیته کاغذ پس از حیف و میل شدن ارزهای بسیاری در بهار و تابستان سال قبل که به بسیاری از وارد‌کنندگان بی‌هویت داده شد و مسوولان قضایی و امنیتی هیچ‌وقت نتوانستند در مورد ۲۴ میلیون یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ که به یغما برده شد هیچ توضیحی بدهند، این کمیته با هدف تهیه و تنظیم بازار کاغذ برای مطبوعات و تخصیص ارز به شرکت‌های با‌سابقه و مجرب در این حوزه تشکیل شد. چرا به این شرکتی که به اذعان خودش برای اولین بار در بحث واردات کاغذ وارد شده، ارز تخصیص داده است؟ این سهل‌انگاری‌ها و بی‌تدبیری‌ها تا کی می‌خواهد تن نحیف مطبوعات را آزرده‌خاطر کند؟

در همین حال برای تامین کاغذ امروز روزنامه، مجبور به معامله با دلالانی شدیم که بتوانند کاغذی با مشخصات مورد نیاز را تامین کنند.  این در حالی است که آنها کاغذ فعلی (کاغذ غیراستاندارد) را کیلویی ۹ هزار تومان می‌خرند و کاغذ استاندارد را کیلویی ۱۵ هزار تومان به خودمان می‌فروشند.

بیش از دو ماه است که تمام دغدغه مدیران روزنامه «جهان صنعت»، تامین روزانه مقدار کمی کاغذ برای چاپ روزنامه فرداست به گونه‌ای که تقریبا هیچ امیدی برای چاپ مستمر روزنامه وجود ندارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید