این پزشکان مشمول مالیات می‌شوند

کدخبر: ۲۹۰۹۳۲
اقتصادنیوز: مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان گفت: پزشکان شاغل در مراکز درمانی مشمول کسر 10 درصد مالیات علی‌الحساب دریافتی هستند.

به گزارش اقتصادنیوز ؛ میرحیدر رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به مالیات پزشکان، اظهار کرد: پزشکان شاغل در مراکز درمانی مشمول کسر 10 درصد مالیات علی‌الحساب دریافتی در اجرای مقررات بند (ک) تبصره (6) قانون بودجه سال 1398 کل کشور هستند.

این مسئول ادامه داد: همه مراکز درمانی اعم از دولتی، خصوصی، وابسته به نهادهای عمومی غیردولتی، نیروهای مسلح، خیریه‌ها و شرکت‌های دولتی مکلف به اجرای مقررات بند (ک) تبصره (6) قانون مذکور خواهد بود.

وی افزود: این مقررات صرفا ناظر بر حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکی پزشکان بوده و سایر شاغلان به حرفه‌های پزشکی از جمله دکترهای داروساز و دکترای علوم آزمایشگاهی، مشمول حکم این بند نخواهد بود. همچنین درآمد پزشکانی که با مراکز درمانی دارای رابطه استخدامی بوده و مشمول مقررات فصل مالیات بردرآمد حقوق هستند، از شمول مقررات این دستورالعمل خارج است.

رضوی متذکر شد: در صورت وجود رابطه استخدامی پزشک با مراکز درمانی، همه دریافت‌های پزشک مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق بوده و تفکیک بخشی از درآمدها و عدم اعمال مقررات فصل مالیات بر درآمد حقوق به درآمدهای مذکور موضوعیت ندارد.

مدیرکل امور مالیاتی استان زنجان یادآور شد: مراکز درمانی مکلف‌اند 10 درصد از حق‌الزحمه یا حق‌العملی را که به موجب دریافت وجه صورتحساب ارسالی به بیمه‌ها و یا دریافت نقدی از طرف بیمار، به پزشکان مشمول این دستورالعمل پرداخت می‌کند به عنوان علی‌الحساب مالیات کسر و تا پایان ماه بعد از وصول مبلغ صورتحساب، طی قبض دریافتی از اداره امور مالیاتی مربوط (رسیدگی‌کننده به مالیات عملکرد مراکز درمانی) به نام پزشک به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز کنند.

وی با بیان اینکه ملاک اعمال این مقرات پرداخت وجه به پزشکان است، گفت: بنابراین در صورت پرداخت وجه حق‌الزحمه یا حق‌العمل پزشکان به صورت علی‌الحساب، فارغ از دریافت مبالغ آن از بیمه‌ها، پرداختی مذکور مشمول مقررات این دستورالعمل خواهد بود.

این مسئول خاطرنشان کرد: مقررات این دستورالعمل صرفا شامل حق‌الزحمه یا حق‌العمل‌هایی است که ارائه خدمات و درآمد آن در سال 1398 تحقق یافته و در سال مذکور نیز پرداخت می‌شود. همچنین کسور مذکور به عنوان علی‌الحساب از مالیات عملکرد سال 1398 پزشکان قابل کسر خواهد بود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید