تورم عجیب در استان ایلام

کدخبر: ۲۹۱۰۱۳
​اقتصادنیوز: بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٥,١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ قم (٣١.٤ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در خرداد ماه ١٣.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می­دهد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم در خرداد ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (١ =١٣٩٥) به ١٧٤,٩ رسید که نسبت به ماه قبل .٨ درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان های گیلان و هرمزگان با ٢. درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٢.٢ درصد کاهش می­باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور ٥ .٤ درصد می­باشد.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان ایلام (۶۰.۳ درصد) و کمترین آن مربوط به استان قم (٤٣.٣ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ٩.٩ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان قم به طور متوسط ٧.١ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای کشور به عدد ٣٧.٦ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٥.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ قم (٣١.٤ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در خرداد ماه ١٣.٧ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می­دهد.

خانوارهای شهری

در خرداد ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای شهری (١ =١٣٩٥) به ١٧٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل .٨ درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان اردبیل  با ٢.١ درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی  با ٢.٢ درصد کاهش می­باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری کشور ٤٩,٣ درصد است.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان خراسان جنوبی (٥٩.١ درصد) و کمترین آن مربوط به استان های فارس و هرمزگان (٤١.٧ درصد) است، یعنی خانوارهای شهری ساکن استان خراسان جنوبی به طور متوسط ٩.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای شهری ساکن استان های فارس و هرمزگان به طور متوسط ٧.٦ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده ­اند.

نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای شهری به عدد  ٣٦.٩ درصد رسید . بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام  (٤٤. درصد) و  کمترین آن  مربوط به  استان  هرمزگان (٣ .٧ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در خرداد ماه ١٣.٣ درصد است که نسبت به ماه قبل .٩ واحد درصد افزایش نشان می­دهد.

خانوارهای روستایی

در خرداد ماه ١٣٩٨ عدد شاخص کل برای خانوارهای روستایی (١ =١٣٩٥) به ١٨٣,٣ رسید که نسبت به ماه قبل ٧. درصد افزایش نشان می­دهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان هرمزگان با ٤. درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان آذربایجان غربی با ٢. درصد کاهش می­باشد. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ٥٦.٥ درصد می­باشد.

بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان­ ایلام (٦٨.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان کرمان (٤٨.٢ درصد) است. یعنی خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط ١١.٨ درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان کرمان به طور متوسط ٨.٣ درصد کمتر از میانگین کل کشور نسبت به خرداد ١٣٩٧ برای خرید یک «مجموعه کالا و خدمات یکسان» هزینه کرده اند. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به خرداد ماه ١٣٩٨ برای خانوارهای روستایی به عدد ٤١. درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان کردستان (٤٩.٣ درصد) و کمترین آن مربوط به استان­ البرز (٣٤.٢ درصد) است. شکاف نرخ تورم دوازده ماهه استان ها در خرداد ماه ١٥.١ درصد است که نسبت به ماه قبل ١.٣ واحد درصد افزایش نشان می­دهد.

 
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید