حجم بدهی دولت به تامین اجتماعی؛ 80 هزار میلیارد تومان

کدخبر: ۲۹۱۰۲۰
اقتصادنیوز: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس گزارشات تا پایان سال 94 بدهی دولت به تامین اجتماعی 80 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری مهر، محمد شریعتمداری در مراسم تودیع و معارفه محمد حسن زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی و مصطفی سالاری مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی اظهار کرد: سازمان تامین اجتماعی یکی از مهمترین سازمانها در کشور محسوب می‌شود و مجموع خدماتش قشر عظیمی از مردم را تحت پوشش قرار می دهد.

وی گفت: جا دارد در این مراسم یادی نیز کنیم از مرحوم دکتر نوربخش مدیرعامل سابق تامین اجتماعی و همچنین تاجدین معاون امور مجلس سازمان تامین اجتماعی که یاد این عزیزان را گرامی می داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: همچنین به دوره سرپرستی محمدحسن زدا اشاره کرد و گفت: در طی ماههای اخیر شاهد روزهای خوب و با ارزشمندی از سوی سرپرست سازمان تامین اجتماعی بودیم و وی با جدیت مسئولیت خطیری را که به وی سپرده شده بود انجام داد.

شریعتمداری ادامه داد: در ایام سرپرستی زدا نیز بدنه سازمان تامین اجتماعی و همچنین اعضای هیئت امنا و هیئت مدیره همراهی خوبی را با وی داشتند و این در حالی بود که آقای زدا در طول ایام سرپرستی در سازمان تامین اجتماعی فعالیت شبانه روزی را در داشتند و زندگی شخصی خود را وقف کار کرده بودندو در این ایام اقدامات ارزشمندی در مجموع تامین اجتماعی رقم خورد.

وی تصریح کرد: با توجه به پایان مهلت سرپرستی سازمان تامین اجتماعی فرایند انتخاب مدیرعامل جدید در دستور کار قرار گرفت و این موضوع با حساسیت خاصی همراهی بود و در همین زمینه از نظرات شخص رئیس جمهور در انتخاب با مدیرعامل جدید سازمان تامین اجتماعی استفاده شد و در پایان نیز توانستیم آقای سالاری را با هماهنگی هیئت امنا و همچنین هیئت مدیره تامین اجتماعی برای این سازمان انتخاب کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه این مراسم در ارتباط با فرایند انتخاب مدیرعامل جدید سازمان گفت: این فرایند به دلیل حساسیت، کمی طولانی شد که در همین زمینه افراد متعددی برای حضور در سازمان تامین اجتماعی مورد بررسی قرار گرفتند و این در حالی بود که ما شاخص هایی را برای انتخاب مدیرعامل در نظر گرفته بودیم و تاکید داشتیم که مدیرعامل تامین اجتماعی شاخص های مد نظر را داشته باشد.

شریعتمداری خاطرنشان کرد: در شروع فعالیت دولت دوازدهم، شخص رئیس جمهور تاکید ویژه ای بر استفاده جوانان در بدنه اجرایی کشور داشت و تاکید بر این شد که از جوانان در بدنه اجرایی کشور استفاده شود و در ادامه در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی توصیه ای بر استفاده جوانان در دستگاهها و سازمانها داشتند که بر همین اساس در سازمانهای زیرمجموع وزارت تعاون، کا رو رفاه اجتماعی این موضوع عملیاتی شده است.

وی گفت: در فرمایشات مقام معظم رهبری و در گام دوم انقلاب نیز ایشان تاکید ویژه ای در استفاده از جوانان کرده اند و در فرمایشاتشان از واژه جوانان استفاده کرده اند و ما نیز به تبع / / / فرمایشات ایشان از این موضوع استقبال کرده ایم.

شریعتمداری تصریح کرد: هم اکنون سن مدیریت در وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی کاهش یافته و شورای معاونین وزارتخانه سنشان کاهش پیدا کرده است و در کنار این موضوع ما از مشاورین مجرب و پیشکسوت استفاده می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به موضوع شفافیت اشاره کرد و افزود: ما به عنوان نمایندگان مردم باید نسبت به اموال بیت المال حساسیت داشته باشیم و در همین زمینه در بخش های وزارتخانه تاکید بر راه اندازی سامانه های شفافیت شده است و سازمانهای زیرمجموعه اقدام به راه اندازی سامانه های مد نظر کرده اند تا مردم نیز از اقدامات صورت گرفته در بخش های مختلف مطلع باشند.

شریعتمداری همچنین به موضوع الکترونیکی شدن پرونده های سلامت اشاره کرد و گفت: این بخش باید در دوره جدید مدیریت سازمان تامین اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

وی با اشاره به اینکه دو دسته از مردم مخاطب سازمان تامین اجتماعی هستند، گفت: گروههای عام و خاص دو مجموعه ای هستند که سازمان تامین اجتماعی با آنها ارتباط دارد. دسته ای از مستمری بگیرانی که حدود 3 میلیون و 200 هزار نفر هستند که با اضافه شدن خانواده هایشان به 6 میلیون نفر می رسد که یکی از مهمترین مخاطبان سازمان تامین اجتماعی هستند و حداقل ترین دستمزد را دریافت می کنند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین به تعداد نیروهای شاغل در سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: هم اکنون 72 هزار نیرو شاغل در سازمان تامین اجتماعی فعال هستند که از این تعداد 3 هزار نفر بانون هستند. شریعتمداری با تاکید بر اینکه باید به وضعیت معیشتی پرسنل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان های زیرمجموعه آن رسیدگی شود، تصریح کرد: بنده در وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید ویژه ای بر رسیدگی به معیشت کارکنان داشته ام و بر همین اساس نیز باید وضعیت معیشتی پرسنل در بخش های مخلتف های وزارت رفاه مطلوب تر باشد.

وی همچنین به حوزه شفافیت در سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و افزود: باید صورت های مالی به روز و حسابرسی شده باشند و این موضوع انتظاری است که از رئیس جدید سازمان تامین اجتماعی دارم و باید تا پایان سال صورتهای مالی به روز شده سازمان تامین اجتماعی عملیاتی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی سپس به مطالبات تامین اجتماعی از دولت اشاره کرد و گفت: این رقم حدود 80 هزار میلیارد تومان تا پایان سال 94 است که البته هر ساله با توجه به عدم پرداخت این بدهی ها، مبلغی بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان به بدهی های دولت به تامین اجتماعی اضافه می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با مطالبات شستا نیز گفت: بر اساس بررسی های انجام شده این رقم 13 هزار و 672 میلیارد تومان اعلام شده است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ارتباط با تلاش های صورت گرفته برای پرداخت بدهی های دولت به تامین اجتماعی گفت: قدم های جدی در این زمینه برداشته شده است که امیدواریم با عنایت دولت بدهی ها تامین اجتماعی که انباشته شده از سالهای گذشته است پرداخت شود.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه نباید به اندازه یک سوزن از بیت المال خرج کنیم، گفت: این موضوعی است که بنده تاکید ویژه ای بر آن داشته و دارم و باید از اموال مردم صیانت کنیم و از هرگونه خرج اضافی بپرهیزیم.

وی همچنین به اصلاح پارامتری در سازمان تامین اجتماعی اشاره کرد و گفت: این موضوع نیز باید به صورت جدی در دستور کار مدیریت جدید سازمان تامین اجتماعی قرار بگیرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید