سقوط تولید نفت اوپک به رکورد 5 ساله

کدخبر: ۲۹۲۶۴۷
تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (‌اوپک)‌ در ماه ژوئن به پایین ترین سقف خود طی پنج سال گذشته رسید.
سقوط تولید نفت اوپک به رکورد 5 ساله

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، براساس گزارشی که خبرگزاری رویترز روز جمعه منتشر کرد افزایش استخراج نفت عربستان نتوانسته است کمبود صادرات نفت ایران و ونزوئلا را که ناشی از تحریم های آمریکاست جبران کند. در ماه ژوئن، اوپک 29 میلیون و 600 هزار بشکه در روز نفت تولید کرده که در مقایسه با ماه مه 170 هزار بشکه کاهش داشته و به کمترین میزان از آوریل 2014 رسیده است. ­

بر اساس اعلام این منبع و با توجه به کاهش تولید نفت در کشورهای عراق‏، کویت و آنگولا ، یازده کشور عضو اوپک سهمینه بندی تعیین شده خود را از ابتدای سال جاری میلادی اجرایی شده است تا سقف 156 درصد بیشتر از ماه مه رعایت کردند. همچنین کشورهای ایران،‌ ونزوئلا و لیبی نیز که از این کاهش تولید معاف بودند‏‌، نفت کمتری تولید کردند.

سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و شرکای غیرعضو آن به ویژه روسیه که گروهی متشکل از 25 کشور تولیدکننده نفت را تشکیل می دهند و تقریبا نیمی از نفت مورد نیاز جهان را تامین می کنند، تصمیم گرفته اند اجرای توافقنامه محدود سازی تولید و صادرات نفت به منظور تثبیت قیمت ها و برقراری تعادل میان عرضه و تقاضای جهانی نفت را تا 9 ماه دیگر ادامه دهند.

با این حال، عربستان با افزایش تولید روزانه 100 هزار بشکه ای در ماه مه تولید خود را به 9 میلیون و هشتصد هزار بشکه در روز رساند که این رقم نیز از سهم تعیین شده ده میلیون و 311 هزار بشکه برای این کشور کمتر است. بهای ‏هر بشکه نفت خام سبک ‏برنت (دریای شمال) که ‏از آن به عنوان ‏یکی از مهمترین مراجع قیمت گذاری ‏نفت داد و ستد ‌شده در ‏‏بازارهای بین المللی و پایه ای برای قیمت ‏گذاری دیگر انواع نفت ‏در بازار اروپا ‏استفاده می شود برای تحویل در ماه سپتامبر با 13 صدم درصد کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به 63 دلار و 22 سنت رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید