آخرین خبرها از نفتکش های توقیفی ایران

کدخبر: ۲۹۲۸۹۱
اقتصاد نیوز: طی چند روز اخیر دو نفتکش با دو سناریو متفاوت توسط عربستان و انگلستان متوقف شدند که طبق گفته‌های دبیر انجمن صنفی دریانوردان‌تجاری ایران، امید است تا چند روز آینده مشکل نفتکش توقیفی در عربستان برطرف شود و پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بار نفت‌کش توقیف شده توسط انگلستان نیز ادامه دارد.

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا؛ سامان رضایی اظهار کرد: در چند ماه گذشته به دلایل سیاسی، شرکتهای کشتیرانی ایرانی به طرق مختلف تحت فشار قرار گرفته‌اند؛ به ‌گونه‌ای که در بنادر کشورهای مختلف دو کشتی ایرانی به بهانه‌های واهی توقیف شده‌اند یا در ادامه سفر قانونی این کشتی‌ها مانع تراشی شد.

وی ادامه داد: از شواهد و قرائن چنین بر می‌آید که برخوردهای خارج از عرف دریانوردی تنها ریشه در مسائل و تحولات سیاسی اخیر دارد که با روح آزادی کشتیرانی و برخورداری تمامی ملتها از دریاها منافات دارد.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان‌تجاری ایران ابراز کرد: در حال حاضر با توجه به کارکرد و وظایف مشخص شده، اولویت تشکیلات تابعه ما منافع ملی با تمرکز بر مسایل دریانوردان به عنوان سربازان خط مقدم نبرد اقتصادی است که با جدیت آن را پیگیری می‌کنیم.

رضایی خاطرنشان کرد: البته در چند مورد توانسته‌ایم با بهره گیری از ظرفیتهای بین‌المللی و هماهنگ با ارگانها و سازمانهای متولی داخلی این‌مشکلات را برطرف کنیم.

او با اشاره به اظهارات اخیر وزیر نفت در رابطه با بازگرداندن نفتکش ایرانی از بندر جده عربستان، اظهار کرد: در این موضوع یک عزم ملی وجود دارد و نهادهای دولتی مختلف و سازمانهای مردم نهاد تخصصی، این موضوع را به صورت هماهنگ پیگیری می‌کنند تا دریانوردان ایرانی به سلامت به میهن بازگردند و امیدواریم در روزهای آینده شاهد خبرهای خوبی در این زمینه باشیم.

دبیر انجمن صنفی دریانوردان‌تجاری ایران با اشاره به توقیف غیرقانونی نفتکش GRACE۱  در جبل الطارق، اذعان کرد: هیچ یک‌ از پرسنل این نفتکش ملیت ایرانی ندارند اما انجمن صنفی دریانوردان ضمن محکومیت این اقدام غیرقانونی، نگران ترویج و تکرار چنین برخوردها و رفتارهای غیر متعارف در دریاها و آبراههای بین‌المللی و دریاهای آزاد است.

رضایی در ادامه ضمن اشاره به حوادث اخیر و شرایط امروز از دریانوردان و شرکتهای کشتیرانی خواست که هوشیارتر و آماده‌تر از گذشته و با پیش بینی تمهیداتی ویژه برای چنین شرایطی آماده شوند و در عرصه دریا و تجارت دریایی به عنوان خط مقدم  این جنگ و فشار اقتصادی نابرابر از منافع ملی دفاع کنند.

به گفته وی برای این منظور به کارگیری روشهای علمی پدافند غیر عامل ضروری به نظر می‌رسد؛ بنابراین توجه به این مهم اهتمام ویژه می‌طلبد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید